به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، با وجود مشکلات مالی و اقتصادی، اپل تمام تلاش خود را می‌کند که در عین کاهش هزینه‌ها، از تعدیل نیروهای تمام وقت خود جلوگیری کند. اهمیتی ندارد که بسیاری از کمپانی‌های فعال در حوزه تکنولوژی هزاران نفر از کارمندان خود را اخراج کرده‌اند، اپل برای توجیه دلیل چنین اقدامی به مشکل خواهد خورد.

به هرحال، با رقمی نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار سودآوری فقط در فصل گذشته، اپل یکی از پرسودترین شرکت‌های حوزه تکنولوژی است. اپل سرمایه‌ای نزدیک به ۱۶۵ میلیارد دلار دارد و به حفظ ثبات خود در بازار معروف است. ارزش سهام این شرکت در سال جاری میلادی حدوداً ۲۰ درصد رشد کرد. این کمپانی قصد دارد در  سه ماه پیش رو، از یک هدست واقعیت ترکیبی رونمایی کند که دارای سیستم‌عاملی کاملاً جدید است. کارشناسان امیدوارند که چنین پلتفرمی اپل را برای دوران پس از آیفون آماده کند.

 

همه این دلایل به این معناست که تعدیل نیرو در شرکت اپل، نسبت به اقدامات مشابهی در متا، آمازون، مایکروسافت و گوگل، ضرر بسیار زیادی به روحیه کارمندان و ذهنیت مردم به این کمپانی خواهد زد.

به عقیده تحلیلگران، مدیران ارشد اپل جزو باهوش‌ترین مدیران صنعت تکنولوژی هستند. در صورت تعدیل نیروی گسترده از طرف آنها، دو احتمال بیشتر وجود ندارد؛ یا مدیران اپل تصمیم استراتژیک بسیار اشتباهی گرفتند و یا اینکه وضعیت اقتصادی بسیار بدتر از چیزی است که عموم مردم از آن مطلعند. درهرصورت، چنین تصمیمی صدمات بسیار زیادی به اقتصاد و صنعت وارد خواهد کرد.

با این حال، این تحول عظیم در اپل مایه تعحب نیست. رقبای اپل در طی پاندمی کرونا هزینه‌های هنگفتی برای جذب نیرو کردند؛ اقدامی که اپل از آن دوری کرد. متا در پروژه متاورس سرمایه‌گذاری کلانی کرد؛ پروژه‌ای که هنوز ثمری نداشته است. آمازون، مایکروسافت و گوگل نیز دست به اقداماتی زدند که از حوزه تخصص آنها خارج بود.

با این حال، بعضی پیشامدها و اتفاقات مانند افزایش نرخ بهره، جنگ روسیه و اوکراین و مشکلات اقتصادی و همچنین پاندمی کرونا که هنوز کم‌وبیش ادامه دارد، از کنترل آن‌ها خارج بود.

اپل نیز از ضربه‌ها و مشکلات اقتصادی مستثنی نبود. میزان فروش ۵ درصد افت داشت و انتظار می‌رود در دوره جاری همین روند تکرار شود. با این حال، این کمپانی در تلاش است که در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند و پروسه‌های کاری خود را کارآمدتر سازد. پروسه‌ای که تابستان گذشته آغاز شد، بسیار زودتر از موج تعدیل نیرو در شرکت‌های بزرگ و صاحب نام در حوزه تکنولوژی.

 

اپل

 

اقدامات اپل برای جلوگیری از تعدیل نیرو

  • به تعویق انداختن پاداش تیم‌ها

بعضی از تیم‌ها در کمپانی اپل، سالی دوبار پاداش دریافت می‌کردند، اما امسال قرار است پاداش خود را به‌صورت یکجا در ماه اکتبر (مهر و آبان 1402) همزمان با دیگر همکاران خود دریافت کنند. با اینکه کمپانی اپل این پاداش‌ها را در برنامه مالی ‌خود لحاظ کرده‌است، از این طریق می‌تواند مدت زمان بیشتری این نقدینگی را در اختیار داشته باشد.

  • به تعویق انداختن برخی از پروژه‌ها

بعضی از پروژه‌های در دست توسعه اپل، مانند HomePod تا حداقل یکسال آینده به تعویق افتاده‌اند. این تصمیم به اپل اجازه می‌دهد تا از بودجه موردنظر برای پروژه‌‌های مهم‌تر استفاده کند.

  • کاهش بودجه برخی تیم‌ها

اپل با کاهش بودجه بعضی از تیم‌ها در سراسر کمپانی سعی در کاهش هزینه‌های غیرضروری دارد. همچنین تاییدیه معاون ارشد برای اقدامات بیشتری ضروری شده‌است.

  • مدیریت استخدامی‌ها

اپل استخدام نیروهای جدید را در برخی از تیم‌ها به‌طور کامل متوقف کرده و در سایر تیم‌ها نیروی کمتری استخدام می‌کند. و در صورتی که افرادی از شغل خود استعفا دهند، اپل به جای استخدام مجدد، آن عنوان شغلی را خالی نگه می‌دارد. همچنین روند انتقال کارمندان از بخشی به بخش دیگر (چه در بخش فروش و چه در بخش اداری) بسیار محدود شده است، زیرا روند انتقال هزینه‌بر است. در سال گذشته نیز، بسیاری از کارمندانِ قراردادی تعدیل نیرو شدند.

  • متوقف شدن مسافرت‌های کاری

اپل همچنین بودجه‌ مسافرت‌های کاری را به‌شدت کاهش داده و هرگونه مسافرت کاری از این‌ پس به تأیید مستقیم مدیران ارشد نیاز دارد. در برخی از تیم‌ها، مسافرت کاری تا اطلاع ثانوی به‌طور کامل لغو شده است.

  • مقررات جدید برای حضور در دفتر کار

حضور کارمندان در روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه در دفترکار ضروری است و مدیران مربوطه بر این مسئله نظارت و توجه دقیقی خواهند داشت. به گفته برخی، این اقدام راه‌حلی است برای اخراج بی‌دردسر افرادی که این قانون را رعایت نمی‌کنند.

اپل درباره فروشگاه‌های حضوری نیز نظارت بیشتری روی ساعات کاری انجام داده و قوانین جدیدی وضع کرده است. برخی از کارکنان نگران هستند که اگر در طول هر هفته برای مدت‌زمانی مشخص کار نکنند، توسط اپل اخراج شوند. همچنین درصورت عدم حضور به دلایل مختلف و یا مرخصی استعلاجی، اپل ساعات کاری جایگزینی به کارمندان پیشنهاد نمی‌دهد و دستمزد آن را نیز پرداخت نخواهد کرد.

برخی از تحلیلگران می‌گویند اپل با افزایش فشار در تلاش است برخی از کارکنان را وادار به استعفا کند.

 

مترجم: مائده هاشمی

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: bloomberg

 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array