به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، داده‌های کوین تلگراف مارکت‌پرو (MarketPro Cointelegraph) حاکی از آن است که قیمت بیت کوین (BTC) روز 19 مارس موفق شد در مقطعی از منطقه 28 هزار دلار عبور کند و به این ترتیب، دستاورد هفتگی خود را به افزایش 16 درصدی برساند.

البته در زمان نگارش این مطلب، این ارز دیجیتال پیشرو با اصلاحی جزئی به کانال 27 هزار دلار بازگشته و با قیمت 27790 دلار ترید می‌شود. ولی سقف قیمت روزانه تا این لحظه در حدود تراز  28,459 دلار و کف قیمت در حدود 26877 دلار به ثبت رسیده است.

بیت کوین در مقابل بازار سهام آمریکا

به طور کلی طی یک هفته گذشته، ارزش بیت کوین بیش از 37 درصد در برابر دلار آمریکا افزایش یافته است. در همین حال، ارزش بازار آن با بیش از 194 میلیارد دلار افزایش به مرز 540 میلیارد و 398 میلیون دلار رسیده است، که جهشی 66 درصدی را نشان می‌دهد. همین ارقام کافیست تا به وضوح متوجه شویم که بیت کوین در سال جدید عملکرد بهتری نسبت به سهام بانک‌های وال استریت از خود نشان داده است؛ به ویژه اینکه اخیراً نگرانی‌های فزاینده‌ای پیرامون افزایش بحران بانکی جهانی در بازار حاکم شده است.

رشد 65 درصدی قیمت بیت کوین در سال جاری در مقابل رشد 2.5 درصدی شاخص اس‌اندپی-500 ( S&P 500) و کاهش 15 درصدی نزدک رقم واقعاً چشمگیری است.

نمودار بیت کوین

نمودار قیمت و حجم معاملات بیت کوین از  13 تا 19 مارس 2023. منبع: کوین تلگراف

پس از تحولات هفته گذشته، از جمله تعطیلی بانک‌های بزرگی همچون سیگنچر بانک، و به دنبال آن، تصاحب این بانک و بانک سیلیکون ولی توسط رگولاتورهای ایالات متحده، و حس ترسی که درباره وضعیت بانک‌های منطقه‌ای ایجاد شده، ارزش‌گذاری سهام بانک‌های این کشور کاهش یافته است.

در اروپا نیز شاهد هستیم که به عنوان بخشی از برنامه‌های اضطراری سوئیس برای حفظ ثبات مالی کشور به رهبری مقامات آن، کردیت سوئیس (Credit Suisse) توسط یواس‌بی گروپ (UBS Group) با مبلغی نزدیک به 2 میلیارد دلار خریداری شد. در بخشی از این قرارداد، بانک ملی سوئیس متعهد شده است که بیش از 100 میلیارد دلار نقدینگی برای یواس‌بی گروپ (UBS Group) تامین کند.

طبق داده‌های شرکت Companies Market Cap، این قرارداد 2 میلیارد دلاری نشان‌دهنده کاهش قابل‌توجه ارزش بازار Credit Suisse در روز 17 مارس است.

در همین حال، بالاجی سرینیواسان (Balaji Srinivasan)، مدیر ارشد فناوری سابق کوین بیس در توییتر ادعا کرد که یک بحران بانکی جهانی قریب‌الوقوع می‌تواند بیت کوین را در کمتر از 90 روز به 1 میلیون دلار برساند. بر اساس این  پیش‌بینی جنجالی، یک ابَربحران بانکی در ایالات متحده به ایجاد یک سناریوی ابَرتورمی و هفت رقمی شدن قیمت بیت کوین منتهی می‌شود. سرینیواسان روی این دیدگاه خود در مورد آینده اقتصاد ایالات متحده و همچنین تأثیرات بالقوه آن بر ارزش بیت کوین 2 میلیون دلار شرط‌بندی کرده است.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع:cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array