به گزارش ایران دکونومی، نرخ بهره بین بانکی در گزارش هفته منتهی به 5 مهر 1402 بانک مرکزی، با 11 صدم درصد افزایش به 23.8 درصد رسید. به این ترتیب نرخ بهره به بالاترین میزان خود از سال 94 رسیده است که می‌تواند سایر بازارهای مالی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی تیرماه، پس از 6 هفته درجا زدن در کانال 23.4 درصدی، وارد کانال جدید 23.5 درصدی شد و از اوخر شهریورماه نیز با عبور از این کانال وارد دامنه 23.6 درصدی گردید، اما از هفته قبل با رکورد زنی جدید وارد کانال 23.8 درصد شد.

نرخ بهره بین بانکی

بانک‌های مرکزی در حال حاضر هدف‌گذاری تورمی انجام می‌دهند و این موضوع متعارف است، به عنوان مثال اعلام می‌کنند، نرخ تورم هدف، ۲۲ درصد است و با همین نرخ بهره، به آن هدف می‌رسند و به اقتصاد جهت‌دهی می‌کنند؛ پس نرخ بهره‌ بین بانکی که به آن لنگر اسمی گفته می‌شود، ابزاری است برای کنترل و هدف‌گذاری تورم که در همه دنیا از آن استفاده می‌کنند.

نرخ بهره چیست؟

نرخ بهره (Interest rate) عبارت است از نرخی که بابت جلوگیری از کاهش ارزش پول پرداختی در امروز و دریافتی در آینده (به دلیل ارزش زمانی پول و نرخ تورم) از وام‌گیرنده اخذ می‌شود این وام گیرنده میتواند شخص ( حقیقی یا حقوقی ) یا بانک باشد .

در حال حاضر، در پایان برنامه هفتم توسعه، نرخ تورم ۱۰ درصدی برای کشور ترسیم شده است و کریدور نرخ بهره نیز بین ۱۷ تا ۲۴ درصد، قرار دارد.

نرخ بهره بین بانکی چیست؟

« نرخ بهره بانکی » (Interbank Rate) در واقع به نرخ سود اعمال شده بر وام‌های کوتاه‌مدت بین بانک‌ها اشاره می‌کند. در ادبیات اقتصادی، ممکن است به علت کوتاه‌ بودن مدت زمان این وام‌ها (در حد ۲۴ ساعت)، نرخ تعلق‌ گرفته به آن‌ها را «نرخ یک ‌شبه» (Overnight Rate) نیز بنامند.

منبع: بانک مرکزی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array