به گزارش وبسایت ایران‌دکونومی، کمتر از یک هفته تا ثبت‌نام برای برنامه لاتاری گرین‌کارت ایالات متحده آمریکا باقی‌مانده است. زمان شروع ثبت‌نام لاتاری 2025 آمریکا، از تاریخ 4 اکتبر 2023 (12 مهر 1402) تا 7 نوامبر 2023 (16 آبان 1402) و تاریخ اعلام نتایج نهایی اردی‌بهشت ماه 1403 درنظر گرفته شده است.

لاتاری

تاریخچه لاتاری آمریکا

لاتاری گرین‌کارت آمریکا ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش مهاجرت به این کشور است. برای ثبت‌نام در این برنامه که هرسال برگزار می‌شود؛ نیازی به شرایط خاص و ویژه‌ای نمی‌باشد و تقریباً تمام افراد واجد ثبت‌نام و شرکت در این لاتاری می‌باشند.

برندگان هر دوره از لاتاری آمریکا می‌توانند پس از دریافت ویزای مخصوص لاتاری، به‌همراه خانواده خود (شامل همسر و فرزند مجرد زیر 21 سال) به کشور آمریکا مهاجرت کنند. هدف از برگزاری لاتاری سالانه آمریکا، ثابت نگه‌داشتن تنوع نژادی و متعادل نگه‌داشتن مهاجرین کشورهای مختلف در این کشور است.
برای مثال، اگر تعداد مهاجرین یک کشور خاص در سال‌های اخیر زیاد باشد؛ ساکنین آن کشور در لیست لاتاری آمریکا قرار نخواهند گرفت. البته این مورد بسیار متغیر است.

اولین لاتاری برگزار شده در کشور آمریکا مربوط به سال 1990 میلادی و در زمان ثبت‌شدن رسمی “قانون ملیت و مهاجرت” می‌باشد. پس از ثبت رسمی این قانون، آمریکا سالانه بیش از 55 هزار ویزا را به‌صورت قرعه‌کشی و تصادفی در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.
حداکثر سهم هر کشور در میان این 55 هزار ویزا حدود 7% است. با توجه به آمار، کشور ایران سهمی 6 درصدی معادل 3 هزار ویزا دارد.

برندگان لاتاری آمریکا پس از برنده شدن در این قرعه‌کشی و دریافت ویزا، از تمام امتیازات شهروندی آمریکا از جمله حق کار، افتتاح حساب بانکی، حق تحصیل، اخذ بیمه تأمین اجتماعی و غیره برخوردار خواهند شد.

عکس لاتاری

مدارک موردنیاز برای ثبت‌نام لاتاری 2025 آمریکا

تنها مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام لاتاری کشور آمریکا، عکس دیجیتالی مناسب، پر کردن فرم آنلاین و اطلاعات هویتی شهروندی است.

عکس دیجیتالی مناسب

تمام اعضای خانواده متقاضی (همسر و فرزندان مجرد زیر 21 سال) باید عکس دیجیتالی واجد شرایط و استاندارد را در سامانه مربوطه آپلود کنند. عکس متقاضیان اهمیت بسیار زیادی در پروسه ثبت‌نام لاتاری دارد و درصورتی که شرایط مدنظر را رعایت نکرده باشید، وارد این قرعه‌کشی نخواهید شد.
این عکس دیجیتالی هم از لحاظ اندازه و هم کیفیت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. عکس پرسنلی متقاضیان باید تمام‌رنگی با زمینه سفید، کاملاً واضح و مستقیم، بدون هرگونه عینک، اکسسوری و یا مویی که صورت را پوشانده باشد، آپلود شود.

برخی از شرایط عکس دیجیتالی مناسب لاتاری:

  • زاویه مستقیم و روبه دوربین
  • عکس مربعی و در سایز 600 در 600 پیکسل تا 1200 تا 1200 پیکسل
  • زمینه سفید، عکس رنگی
  • عکس بدون عینک یا سمعک و یا دیگر اکسسوری‌ها
  • مشخص بودن گردی صورت و عدم پوشاندن صورت با موها
  • عکس با حجاب برای مسلمانان و یا سایر ادیانی که حجاب برایشان تعریف شده، مانعی ندارد
  • عکس باید کاملاً جدید و حداکثر متعلق به 6 ماه اخیر باشد
  • استفاده مجدد از عکس لاتاری سال گذشته ممنوع است
  • هرگونه ویرایش و ادیت دیجیتالی عکس ممنوع است

برای مطالعه شرایط دقیق عکس دیجیتالی مناسب لاتاری آمریکا به این لینک مراجعه کنید.

فرم ثبت‌نام لاتاری

فرم ثبت‌نام آنلاین لاتاری

دقت داشته باشید که ثبت‌نام برای لاتاری سال 2025 آمریکا باید در بازه زمانی مشخص‌شده 13 مهر تا 17 آبان انجام شود و این مهلت به‌هیچ‌عنوان تمدید نخواهد شد.

متقاضیان برای ثبت‌نام باید به سایت دولت آمریکا در این لینک مراجعه کرده و فرم ثبت‌نام آنلاین را به‌دقت پر کنند. تسلط کافی به زبان انگلیسی یکی از شروط واجب پر کردن این فرم است. اطلاعات شخصی و هویتی باید دقیق و صحیح باشند و در صورت کوچکترین مغایرتی امکان شرکت کردن در لاتاری وجود نخواهد داشت.

متقاضیان باید پس از وارد کردن اطلاعات مربوطه، صفحه و شماره تأییدیه خود را به‌خاطر سپرده و یادداشت کنند، زیرا تنها با وارد کردن این اطلاعات می‌توان به ایمیل دسترسی پیدا کرده و از نتایج آگاه شد.

براساس گایدلاین‌های جدید دولت آمریکا، نیازی به دارا بودن پاسپورت نیست و دیگر این مدرک جزء مدارک ضروری متقاضیان به‌حساب نمی‌آید. برای ثبت‌نام در لاتاری آمریکا، شناسنامه افراد کفایت می‌کند.

لاتاری 2025

شرایط لازم برای ثبت‌نام در لاتاری 2025 آمریکا

کشورهای مجاز برای شرکت در لاتاری

یکی از اولین شروط موردنیاز، حضور کشور محل زندگی متقاضیان در لیست کشورهای مجاز شرکت در لاتاری می‌باشد. ایران معمولاً جزء کشورهای مجاز است مگر اینکه شرایط سیاسی آمریکا دخل و تصرفی در قوانین داشته باشد.

مدارک شغلی و تحصیلی مورد نیاز لاتاری آمریکا

یکی دیگر از شروط، دارا بودن حداقل مدرک دیپلم (12 سال تحصیلی) توسط متقاضیان لاتاری است. البته درصورت عدم دارا بودن مدرک دیپلم، باز هم شانس شرکت در این قرعه‌کشی وجود خواهد داشت.

داوطلبانی که در این موقعیت قرار دارند باید ثابت کنند که حداقل 2 سال از 5 سال اخیر را مشغول به‌کار بوده‌اند. این شغل باید جزء مشاغل خاص مورد قبول اداره کار ایالات متحده ی آمریکا باشد. مشاغلی مانند برنامه‌نویسی، گرافیک، مدیریت و غیره قابل‌قبول می‌باشند.
شایان ذکر است که ارائه مدارک مربوطه شغلی صرفاً در هنگام برگزیده شدن در لاتاری مورد نیاز است و در هنگام ثبت نام ارائه مدرک شغلی لزومی نخواهد داشت.

همچنین، لزوماً داشتن مدارک تحصیلات عالیه منجر به افزایش شانس شرکت‌کنندگان نخواهد شد و شانس تمام شرکت‌کنندگان لاتاری با یکدیگر یکسان می‌باشد.

نکات تکمیلی ثبت نام لاتاری

افراد مجرد 18 تا 21 سال (سن قانونی) می‌توانند هم به‌صورت جداگانه و یا به‌همراه والدین خود برای شرکت در لاتاری آمریکا اقدام کنند.

یکی از عوامل رد شدن در مصاحبه لاتاری، دارا بودن بیماری‌های صعب‌العلاج است. برای لاتاری هم نامه تمکن مالی لازم است و بستگی به تعداد افراد خانواده شخص دارد.

برای مشاهده نتایج لاتاری، متقاضیان باید در تاریخ معین‌شده به سایت اداره مهاجرت مراجعه کرده و با ورود شماره تأییدیه (Confirmation Number) خود نتیجه نهایی را مشاهده کنند. در صورت برنده شدن؛ شماره پرونده (Case Number) به افراد ارائه خواهد شد و حفظ این شماره تا زمان دریافت گرین‌کارت ضروری می‌باشد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array