به گزارش ایران دکونومی،به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیاد ریاست جمهوری، با برگزاری اولین نشست مدیران مالی شرکت‌های دانش بنیان، نظام جدید ارزش‌گذاری برای دارایی‌های نامشهود، آغاز شد.

این نشست که در محل معاونت علمی برگزار شد، درخصوص مدل شناسایی و ثبت مخارج توسعه که به صورت دارایی نامشهود وجود دارند، بحث و گفتگو شد.

عبدالمجید مرشدی، مدیرکل دفتر تامین مالی و سرمایه گذاری معاونت علمی، با تاکید به اقدامات و نتایج حاصله در خصوص بند پ ماده (۶) “آیین نامه حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه اقتصاد”، فعالیت های تحقیق و توسعه را از ارکان اصلی زیست بوم دانش بنیان دانست.

مدیرکل دفتر تامین مالی و سرمایه گذاری معاونت علمی افزود: «جنس و هویت واقعی این هزینه‌ها سرمایه‌ای است، چرا که در واقع تحقیق و توسعه مزیت رقابتی شرکت‌های دانش بنیان را ایجاد و تقویت می‌کند و این موضوع در استانداردهای حسابداری هم لحاظ شده است.»

وی همچنین پس از تاکید درخصوص ظرفیت‌های موجود در استاندارد حسابداری شماره ۱۷ اضافه کرد: «متاسفانه این ظرفیت‌ها به دلیل ابهاماتی که در نحوه احصاء شرایط مندرج جهت شناسایی مخارج توسعه به عنوان دارایی نامشهود وجود داشت، عملیاتی نشده است.»

او همچنان با ابراز خشنودی از تعامل بین معاونت علمی و سازمان حسابرسی، مصادیق و نحوه احصاء این شرایط را مشخص شده و شفاف ذکر کرد. در همین راستا، مسیر شناسایی و ثبت هزینه‌های توسعه دانش بنیان‌ها و فناورها تا حد زیادی هموار شده است.

در ادامه این نشست، سینا حسین‌زاده، مدیر حسابداری صنعتی شرکت دانش بنیان سازه پویش، به تشریح تجارب شرکت در زمینه نحوه شناسایی و ثبت مخارج توسعه پرداخت.

« شناسایی و ثبت مخارج توسعه به عنوان دارایی نامشهود» یکی از محورهای نظام جدید ارزشگذاری دارایی‌های نامشهود است که طی مراسمی با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و وزیر امور اقتصادی و دارایی رونمایی شد.

شاید با تدوین قوانین در خصوص ارزشگذاری‌ دارایی‌های نامشهود و تحت پوشش بیمه‌ای قرار دادن این اطلاعات، بتوان از حملات سایبری و سرقت اطلاعات نیز جلوگیری کرد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array