به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، اداره کل ملی هوانوردی و فضای ایالات متحده (ناسا) و شریک آن، لون‌استار (Lonestar) که یک استارتاپ رایانش مستقر در فلوریدا است، قصد دارند محموله‌ای حاوی “مکعب‌های داده” را در فوریه 2024 (بهمن) به ماه ارسال کنند. این داده‌ها که در این مکعب‌ها ایمن شده‌اند، با استفاده از فناوری بلاکچین بر روی زمین تأیید خواهند شد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، وقتی ناسا دومین ماموریت فرود بر ماه خود با نام آرتمیس 3 (Artemis 3) را در سال 2025 آغاز کرد، همین فناوری بلاکچین یک بار برای همیشه و به شکلی غیرقابل انکار، تأیید می‌کند که انسان قدم به این قمر رویایی گذاشته است.

این ماموریت ناسا قرار است با پرتاب آرتمیس 2 در نوامبر 2024 وارد مرحله دوم خود شود. این ماموریت همراه خدمه انجام شده و چهار فضانورد سرنشین آرتمیس زمین را ترک کرده، به دور ماه می‌چرخند و سپس به زمین باز می‌گردند. شاید این کاملاً به معنای قدم گذاشتن روی سطح ماه نباشد، اما آرتمیس 2 آخرین تست از مرحله آزمایشی این ماموریت قبل از این است که دولت ایالات متحده با آرتمیس 3 دوباره انسان را به آنجا ببرد.

قرار است دو شرکت لون‌آستار (Lonestar) و آیسل آف مَن (Isle of Man) در یکی از ماموریت‌های علمی متعددی که در طول سفرهای آرتمیس انجام می‌شود، با همکاری هم، برای اولین بار، سیستم‌های ذخیره‌سازی بلندمدت که به انرژی خورشیدی متکی هستند و برای راه‌اندازی نیازی به زیرساخت‌های اضافی ندارند را راه‌اندازی کنند.

فرود بر ماه

نقش بلاکچین در اثبات فرود بر ماه

بر اساس گزارش Science Focus بی‌بی‌سی، این آزمایش شامل ایجاد استمپ‌های دیجیتالی است که در مکعب‌های داده روی ماه ذخیره می‌شود. این فناوری با عنوان “فرانکینگ دیجیتال” شناخته می‌شود. پس از نصب، داده‌ها از طریق بلاکچین بر روی زمین تأیید شده و از این طریق از کامل بودن و دستکاری نشدن آن اطمینان حاصل می‌شود.

یکی از تاثیرات جالب ماهیت تغییرناپذیر بلاکچین این است که هر فضانوردی که در آینده بر روی ماه قدم بگذارد می‌تواند از این مکعب‌های داده برای بررسی این قمر استفاده کند. به علاوه، تعامل فضانوردان را نیز می‌توان از طریق زنجیره بلوکی تأیید کرد و ظاهراً هرگونه تئوری توطئه در مورد فرود بعدی را فوراً از بین می‌رود.

مدیر بخش نوآوری آیسل آف مَن (Isle of Man) در مصاحبه خود با Science Focus گفت که به طرز شگفت‌انگیزی برای ناسا “دشوار” است که تصور کند عده‌ای فرود فضانوردان بین سال‌های 1969 تا 1972 روی ماه را انکار می‌کنند.

اگرچه ممکن است بلاکچین نتواند اظهارات نظریه‌پردازان توطئه در مورد تصورات مربوط به فرود روی ماه در قرن بیستم را نادیده بگیرد، اما می‌تواند به عنوان یک مدرک غیرقابل انکار برای انسان‌های بعدی باشد که قرار است سطح ماه را لمس کنند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array