به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «ویژوال کپیتالیست»، در چند دهه گذشته، بخش خدمات سوخت رشد و فعالیت اقتصادی بزرگترین کشورهای جهان بوده است. محرک روند اثرگذاری خدمات در تولید ناخالص داخلی، تغییرات در مصرف، کاهش موانع تجاری، و پیشرفت‌ در فناوری بوده است.

تولید ناخالص داخلی (GDP) هر کشور به سه بخش عمده تقسیم می‌شود: خدمات، صنعت و کشاورزی. قسمت سفید شکل زیر نشان دهنده بخش کشاورزی، قسمت خاکستری نشان دهنده صنعت و قسمت قرمز نشان دهنده بخش خدمات است.

تولید ناخالص داخلی کشورها

محرک‌های تولید ناخالص داخلی، بر اساس کشور

خدمات به عنوان مهم‌ترین مؤلفه تولید ناخالص داخلی، تقریباً 60 درصد GDP پنجاه کشور بزرگ جهان را تشکیل می‌دهد. به دنبال این بخش صنعت است که دربرگیرنده تولید کالاهای خام است.

در زیر نشان می‌دهیم که هر کدام از این بخش‌ها به چه میزان در تولید ناخالص داخلی 10 کشور برتر مشارکت داشته‌اند.

تولید ناخالص داخلی 10 کشور برتر جهان

در ایالات متحده، خدمات نزدیک به 78 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد. تقریباً 80 درصد مشاغل آمریکایی در بخش خصوصی در بخش خدمات هستند که از مراقبت‌های بهداشتی و سرگرمی گرفته تا امور مالی و تدارکات را در بر می‌گیرد.

مانند آمریکا، GDP چین نیز در بخش خدمات شاهد رشد فوق‌العاده‌ای بوده و تقریباً 54 درصد از کل تولید اقتصادی این کشور را به خود اختصاص داده، در حالی که این میزان در سال 2010 حدود 44 درصد بوده است.

تولید ناخالص داخلی چیست؟

تولید ناخالص داخلی (GDP) کل ارزش پولی یا بازاری همه کالاها و خدمات نهایی تولید شده در مرزهای یک کشور در یک دوره زمانی خاص است و به عنوان معیاری گسترده از کل تولید داخلی بوده و به عنوان معیاری از سلامت اقتصادی یک کشور در نظر گرفته می‌شود.

بخش بزرگی از تولید ناخالص داخلی هند به کشاورزی اختصاص یافته است. در واقع هند دومین تولید کننده گندم و برنج در جهان است و کشاورزی 44 درصد از اشتغال این کشور را به خود اختصاص داده است. بخش خدمات در هند نیز رشد داشته است، اما سهم آن در سایر اقتصادی های بزرگ و نوظهور جهان همچون برزیل (58٪)، مکزیک (59٪) و فیلیپین (61٪) بیشتر بوده است.

رشد مبتنی بر خدمات سریعتر از تولید در بسیاری از کشورهای در حال توسعه افزایش یافته است که زیربنای آن رشد بهره‌وری است.

این تغییر ساختاری در غالب اقتصادها دیده می‌شود. به عنوان مثال، در بسیاری از کشورهای آفریقایی، مشاغل به طور فزاینده‌ای از کشاورزی به سمت خدمات و تجارت حرکت و تغییر یافته و در حال حاضر 42 درصد از مشاغل را تشکیل می‌دهد.

الگوهای رشد با افزایش درآمد در اقتصادهای در حال توسعه حمایت و نوآوری در فناوری موانع رشد بخش خدمات را کاهش می‌دهد. از آنجایی که بخش صنعت سهم کمتری از تجارت و فعالیت‌های اقتصادی را تشکیل می‌دهد، پیش‌بینی می‌شود که بخش خدمات تا سال 2035 حدود 77 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل دهد.

رتبه ایران در بین 50 کشور برتر به لحاظ تولید ناخالص داخلی

طبق آمارهای ارائه شده، ایران در جایگاه 17 نمودار قرار گرفته است؛ به طوری که بخش خدمات حدود 49 درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است.

تولید ناخالص داخلی ایران

قسمت قرمز رنگ مربوط به بخش خدمات، قسمت خاکستری مربوط به سهم بخش صنعت در تولید ناخالص داخلی و قسمت سفید نیز نشان دهنده سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی کشورمان است.

منبع: visualcapitalist

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array