به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «رویترز»، فدرال رزرو ایالات متحده روز سه شنبه (28 شهریور 1402) نشست سیاست‌گذاری برای نرخ بهره را آغاز می‌کند که به نظر می‌رسد بازار پیشاپیش نتایج آن را قیمت‌گذاری کرده است. در حال حاضر به طور گسترده انتظار می‌رود که نرخ‌ها در حالت تعلیق نگه داشته شوند، اما احتمال نیاز به افزایش نرخ بهره آتی منتفی نیست.

بیانیه سیاستگذاری جدید و تصمیمات فدرال رزرو در ساعت 14 روز چهارشنبه (29 شهریور) منتشر خواهد شد. «جروم پاول» رئیس فدرال رزرو، قرار است پس از نشست چهارشنبه یک کنفرانس مطبوعاتی در ساعت 2:30 بعد از ظهر برگزار کند.

سرمایه‌گذاران در قراردادهای مرتبط با نرخ وجوه فدرال این را تقریباً قطعی می‌دانند که بانک مرکزی ایالات متحده نرخ وجوه فدرال را در محدوده فعلی بین 5.25% و 5.5% باقی می‌گذارد، گامی که با تغییر سیاست‌های فدرال رزرو به سمت افزایش نرخ کندتر در نظر گرفته‌ شده است.

از مارس 2022 تا می 2023، فدرال رزرو در 10 جلسه متوالی نرخ بهره را افزایش داد (از 25 تا 75 واحد) زیرا با بدترین افزایش تورم از اوایل دهه 1980 مبارزه کرد.

در ماه ژوئن 2023، افزایش نرخ بهره فدرال رزرو متوقف شد، اما پیش‌بینی‌های اقتصادی سه‌ماهه همراه با آن تصمیم نشان داد که 12 سیاست‌گذار از 18 سیاست‌گذار همچنان پیش‌بینی می‌کنند که تا پایان سال دو افزایش نرخ‌ دیگر صورت خواهد گرفت. که البته یکی از این افزایش نرخ‌ها در ماه ژوئیه اعمال شد.

سیاستگذاران و به ویژه پاول، تمایلی به تسلیم شدن در مبارزه با تورم نداشته‌اند، حتی اگر این به معنای نرخ بهره بالاتر از حد انتظار و ریسک بیشتر برای اقتصادی باشد که با توجه به تشدید سریع سیاست پولی، مشاغل و رشد بیشتری نسبت به پیش‌بینی‌ها ایجاد کرده است.

نرخ بالاتر بهره، بانک‌ها و شرکت‌های مالی را وادار می‌کند تا نرخ‌ بهره خود را برای مواردی مانند وام مسکن، وام‌های تجاری، کارت‌های اعتباری و انواع دیگر تامین مالی افزایش دهند؛ این به معنی دلسرد کردن سرمایه‌گذاری و هزینه‌های خانوار است که از طریق آن کاهش تقاضا و نهایتاً کاهش تورم اتفاق می‌افتد.

نتیجه نشست روز چهارشنبه ممکن است شامل یک تغییر اساسی باشد، زیرا فدرال رزرو رویکرد احتمالی پایان افزایش نرخ بهره را در پیش گرفته است. از سوی دیگر احتمال دارد آخرین افزایش نرخ بهره در ماه نوامبر 2023 توسط سیاستگذاران اعمال و سپس در سال 2024 مجدداً روند افزایش نرخ برای مبارزه با تورم از سرگرفته شود.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array