به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بیت کوین بعد از پشت سر گذاشتن یک دوره رکود کوتاه مدت، بار دیگر در کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. در حال حاضر این ارز دیجیتال با قیمت 26684 دلار، نزدیک به 50 درصد از کل ارزش بازار کریپتو را به خود اختصاص داده و ارزش بازار آن به حدود 520 میلیارد دلار می‌رسد. (براساس داده‌های وبسایت کوین گکو دامیننس بیت کوین اکنون برابر 47.82 درصد و در وبسایت کوین مارکت کپ، این رقم حدود 49.20 درصد اعلام شده است) این نقطه عطف در حالی به ثبت رسیده است که بسیاری از ارزهای دیجیتال جایگزین یا همان آلتکوین‌ها، در حال تجربه رکود یا کاهش قیمت هستند. با وجود بازیابی نرخ چیرگی بیت کوین بر بازار، این معیار همچنان 4.5 درصد نسبت به اوج سالانه آن در ماه ژوئن و 22.5 درصد نسبت به اوج تاریخی آن در ژانویه 2022 فاصله دارد.

ناکامی آلتکوین‌ها در ادامه دادن مسیر صعود

اخیراً، آلتکوین‌هایی مانند اتریوم، بایننس کوین (BNB) و ریپل (XRP) در مقایسه با بیت کوین عملکرد ضعیف‌تری نشان داده‌اند. اتریوم، نزدیکترین رقیب پادشاه ارزهای دیجیتال، در حال حاضر 1632.09 دلار قیمت دارد و در یک ساعت گذشته 0.1 درصد کاهش و در طی هفته گذشته تنها 1.1 درصد افزایش داشته است. روندهای مشابهی نیز در سایر آلتکوین‌ها به چشم می‌خورد. بایننس کوین (BNB) در طول هفته فقط 2.4% افزایش یافته است، در حالی که ریپل (XRP) افت 0.4 درصدی را تجربه می‌کند.

برخی از رمزارزهای کمتر شناخته شده مانند تون کوین (Toncoin) نوسانات قیمتی چشمگیرتری از خود نشان داده‌اند، اما بخش بسیار کوچکی از بازار را در اختیار دارند و تاثیر چندانی بر دامیننس بیت کوین نخواهند داشت. به همین جهت، عملکرد ضعیف این ارزهای دیجیتال جایگزین به افزایش چیرگی بیت کوین بر بازار کریپتو کمک بیشتری خواهد کرد.

جایگاه بیت کوین در بازار

تکرار روندهای تاریخی بیت کوین

تسلط یافتن دوباره بیت کوین بر بازار با روندهای تاریخی، مثل تمایل آن به افزایش دامیننس در بازارهای نزولی مطابقت دارد. بیت کوین همچنان پیشگام و شناخته شده‌ترین دارایی رمزارزی بازار است و سهم بازار آن در طول زمان، به ویژه در دوره‌های درخشش آلتکوین‌ها، دستخوش نوسانات زیادی می‌شود.

این ارز دیجیتال اغلب همزمان با تسلط فضای نزولی بر بازارها، توجه بیشتری از سمت سرمایه‌گذاران دریافت می‌کند چراکه به عنوان نوعی “پناهگاه امن” دیجیتال برای حفظ ارزش دارایی سرمایه گذاران عمل می‌نماید. علیرغم روند صعودی کنونی، توجه به این نکته ضروری است که چیرگی بیت کوین هنوز از اوج آن یعنی بازار صعودی دسامبر 2020 فاصله زیادی دارد. در آن زمان بیت کوین بیش از 73 درصد از سهم بازار را از آن خود کرده بود.

با این حال، ممکن است هنوز هم این دارایی جایی برای رشد بیشتر و بازیابی دوران اوج خود داشته باشد. به قول بنجامین کاون (Benjamin Cowen)، تحلیلگر مشهور بازار، آنچه از دامیننس 50 درصدی بیت کوین بهتر است، دامیننس 60 درصدی است!!

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: u.today

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array