فچ آی ای

به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، با ظهور فناوری‌های پیشرفته‌ای مثل صنعت بلاکچین، زندگی انسان دستخوش تغییرات زیادی شده است. یکی از فناوری‌های پیشرو که جهان را مبهوت خود کرده است، هوش مصنوعی (AI) است که به ماشین‌ها کمک می‌کند تا رفتار هوشمند حل مسئله انسان را شبیه‌سازی کنند.

 

شبکه بلاکچین غیرمتمرکز فچ.اِی‌آی (Fetch.ai) با نام اختصاری FET که سیزدهمین رمزارز در لیست برترین‌های سال گذشته است، با ترکیب این دو فناوری، جهان را با یک اقتصاد بسیار کارآمد، غیرمتمرکز و خودمختار آشنا می‌کند. طبق داده‌های وبسایت coincodex، توکن FET  از ابتدای سال ۲۰۲۳ (۱۱ دی ۱۴۰۱) حدود 269.59% رشد داشته است.

FET

بررسی وایت پیپر

ایده اصلی این پروژه ایجاد یک محیط مستقل و خودمختار است که بتواند افراد، سازمان‌ها، دستگاه‌ها و سرویس‌های مختلف را از طریق یک شبکه واحد تحت پشتیبانی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، به هم متصل کند. فچ.اِی‌آی (Fetch.ai) به لطف این ترکیب خلاقانه از فناوری‌های مختلف، ابزارها و راه‌حل‌هایی را با کاربردهای مختلف در جهت بهبود صنایع ارائه می‌دهد.

به لطف ترکیب نوآورانه فناوری‌های مختلفی مانند DAG، DLT، قراردادهای هوشمند، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین این پروژه در نوع خود بی‌نظیر است. منحصر به فرد بودن فچ.اِی‌آی (Fetch.ai) ناشی از موارد استفاده متنوعی است که با قابلیت هوش مصنوعی در این پروژه پشتیبانی می‌شود. در حقیقت، فچ.اِی‌آی (Fetch.ai) یکی از پروژه‌های نادر مبتنی بر بلاکچین است که از هوش مصنوعی برای بهبود راه‌حل‌های اقتصاد دیجیتالی استفاده می‌کند.

ارزش ذاتی فچ.اِی‌آی (Fetch.ai) در وهله اول از فناوری منحصر به فرد، ظرفیت فنی، موارد استفاده و نحوه پیاده‌سازی کلی پروژه از طریق ابزارها و عملکردهای موجود ناشی می‌شود. توکن بومی چند منظوره آن، یعنی اف‌ای‌تی (FET) نیز دیگر عامل ایجاد ارزش در این پروژه محسوب می‌شود.  این توکن برای فعال کردن و پاداش دادن به اپراتورهای گره و باز کردن قفل تمام عملیات‌های درون شبکه استفاده شده و به عنوان روش اصلی پرداخت نیز در این شبکه عمل می‌کند.

بررسی فناوری

فچ.اِی‌آی (Fetch.ai) یک شبکه باز و بدون نیاز به مجوز است که از هوش مصنوعی برای ایجاد یک سیستم یادگیری ماشین (machine-learning) غیرمتمرکز استفاده می‌کند که می‌تواند وظایفی را بر بستر بلاکچین انجام دهد. در واقع، فچ.اِی‌آی (Fetch.ai) یک شبکه هوش مصنوعی برای بلاکچین است.

فچ.اِی‌آی (Fetch.ai) به عنوان یک پروتکل بین زنجیره‌ای، یک چارچوب غیرمتمرکز بازار آزاد ارائه می‌دهد که از قدرت هوش مصنوعی برای پیاده‌سازی برنامه‌های خودکار همتا به همتا بدون دخالت انسان استفاده می‌نماید. این شبکه برای اولین بار در فوریه 2019 (بهمن 1397) از طریق عرضه اولیه صرافی (IEO) و به عنوان یکی از پروژه‌های لانچ پد بایننس (Binance Launchpad) راه‌اندازی شد و هدف آن اتصال دستگاه‌ها به صورت مستقل و ارائه زیرساختی جهت ارائه خدمات اینترنت اشیاء از طریق تبادل داده‌ها می‌باشد.

در واقع فچ.اِی‌آی (Fetch.ai) قصد دارد با ترکیب فناوری‌های نوینی مانند گراف جهت‌دار غیرمدور (DAG) و قراردادهای هوشمند، گزاره ارزش منحصربه‌فردی را در اختیار طیف گسترده‌ای از کاربران شامل توسعه‌دهندگان، ارائه‌دهندگان خدمات مالی و بسیاری دیگر از فعالان اقتصادی قرار دهد. یعنی ایده اصلی ایجاد این شبکه، توسعه و رشد اقتصاد دیجیتال بدون دخالت انسان است. این شبکه علاوه بر متصل کردن دستگاه‌ها و سرویس‌های مختلف به اینترنت اشیاء، مشارکت سایر عوامل مانند انسان را نیز تسهیل می‌کند.

به بیان ساده‌تر، بخش زیادی از وظایف کاربران این شبکه در دنیای واقعی، توسط عوامل نرم‌افزاری خودمختاری اجرا می‌شود که از تکنولوژی هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. علاوه بر این، استفاده از داده‌های تولیدشده توسط کاربر نیز توسط همین عوامل تسهیل می‌شود. این پروژه نیاز به حضور یک واسط انسانی یا شرکتی ثالث جهت کنترل دسترسی به داده‌های ایجادشده توسط دستگاه‌ها را از میان برداشته است.

شبکه فچ.اِی‌آی (Fetch.ai) برای توسعه ابزارها و زیرساخت‌های مورد نیاز جهت ارائه یک اقتصاد مستقل مبتنی بر هوش مصنوعی، از سه عنصر اصلی عوامل اقتصادی خودمختار (AEA)، چارچوب اقتصادی باز (OEF)، و دفترکل هوشمند Fetch استفاده می‌کند.

FET

بررسی امنیت شبکه

این شبکه به لطف استفاده از فناوری بلاکچین، کاملاً غیرمتمرکز است و امنیت آن بیشتر از طریق حریم خصوصی تفاضلی (differential privacy) تامین می‌شود. این راهکار به جلوگیری از افشای مجموعه داده‌های خصوصی کاربران هنگام ساخت به‌روزرسانی‌ها کمک می‌کند. به علاوه، در بلاکچین فچ.اِی‌آی (Fetch.ai)، ترکیبی از رمزنگاری چند طرفی و نظریه بازی پشتیبانی می‌شود که اجماع ایمن و مقاوم در برابر سانسور را فراهم می‌کند.

بررسی ارزش بازار

در حال حاضر، FET با قیمت 0.42 دلار و ارزش بازاری معادل 347 میلیون و 960 هزار دلار در جایگاه 109 بازار ارزهای رمزپایه قرار گرفته است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، همزمان با رکورد شدید و بازار نزولی گسترده‌ای که سال 2022 بر فضای کریپتو حاکم بود، ارزش بازار این توکن نیز در وضعیتی نسبتاً ثابت قرار داشته است. ولی با آغاز سال جدید میلادی و موج بهبود نسبی، این معیار همگام با قیمت این ارز جهش شارپی را تجربه کرد و روز هفتم فوریه (18 بهمن) به حدود 445.57 میلیون دلار رسید که بالاترین سطح ثبت شده در طول یک سال گذشته بود.

نمودار ارزش بازار FET

نمودار ارزش بازار یک ساله فچ.اِی.آی (FET)؛ منبع: کوین مارکت کپ

بررسی حداکثر عرضه

طبق داده‌های وبسایت کوین مارکت کپ، تاکنون 818,912,300 واحد FET به چرخه بازار وارد شده و کل موجودی آن برابر 1,152,997,575 واحد می‌باشد. این دارایی نیز همچون بیت کوین و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال عرضه‌ای محدود دارد. همین عرضه محدود FET را به یک دارایی کمیاب تبدیل کرده و از کاهش ارزش آن به واسطه تورم جلوگیری می‌کند.

طول عمر رمزارز

ایده راه‌اندازی پروژه فچ.اِی‌آی (Fetch.ai) برای اولین بار در سال 2017 توسط تیمی مستقر در کمبریج انگلستان برای راه‌اندازی یک استارتاپ جدید در این کشور ارائه شد. این پروژه توسط توبی سیمپسون، همایون شیخ و توماس هاین پایه‌گذاری شد. همایون شیخ مدیر اجرایی پروژه، سیمپسون مدیر اجرایی پروژه و هاین مدیر ارشد علمی آن هستند.

در حالی که توکن بومی شبکه یعنی اف‌ای‌تی (FET) در ابتدا به عنوان توکن‌های ERC-20 در شبکه اتریوم (سال 2019) عرضه شد، تیم توسعه دهندگان آن رویای بزرگ‌تری برای راه‌اندازی شبکه اصلی در سرداشتند تا از این راه، مقیاس‌پذیری مورد نیاز برای برنامه‌های فچ.اِی‌آی (Fetch.ai) را فراهم کنند. بدین ترتیب، شبکه اصلی فچ.اِی‌آی (Fetch.ai) روز 31 مارس 2021 (11 فروردین 1400) به طور رسمی راه‌اندازی شد.

بررسی استفاده‌پذیری

ادغام استراتژیک هوش مصنوعی با صنعت بلاکچین، شبکه فچ.اِی‌آی (Fetch.ai) را به دنیایی نامحدود از فرصت‌ها در صنایع مختلف باز کرده است. همانطور که بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها به نسل سوم وب (web3) روی می‌آورند، این شبکه چارچوبی برای تسهیل پذیرش برنامه‌های کاربردی مرتبط فراهم می‌سازد.

این پلتفرم هوش مصنوعی راه‌حل‌های خاصی برای رفع مشکلات بسیاری که افراد، مشاغل و توسعه دهندگان در دنیای واقعی با آن مواجه هستند ارائه می‌کند و از این طریق سعی دارد به نهادی پیشرو در بازار فناوری هوش مصنوعی که طبق برخی گزارش‌ها، تا پایان سال 2022 به ارزشی بالغ بر 62 میلیارد دلار رسیده است، تبدیل شود. به همین دلیل است که میلیون‌ها دلار سرمایه نهادینه شده به سمت این پلتفرم سرازیر شده است و امید می‌رود این شبکه به رشد تصاعدی خود ادامه دهد.

افزون بر این، ترکیب فناوری‌های مختلف، فچ.اِی‌آی (Fetch.ai) را به یک شبکه چندکاربردی تبدیل کرده است که می‌تواند در صنایع و بخش‌های مختلف، از جمله شهرهای هوشمند و خانه‌های هوشمند، امور مالی غیرمتمرکز، زنجیره تامین، بورس کالا، آژانس‌های مسافرتی مبتنی بر هوش مصنوعی، ازدحام ترافیکی، سیستم‌های قطار و موارد بی‌پایان دیگر مورد استفاده قرار بگیرد.

وضعیت توزیع

توکن FET در فوریه 2019 (بهمن 97) از طریق عرضه اولیه صرافی (IEO) با قیمت 0.0867 دلار وارد بازار شد و در حال حاضر بیش از 42900 آدرس فعال در این شبکه وجود دارد.

حجم معاملات

حجم معاملات 24 ساعته فچ.اِی‌آی (FET) در حال حاضر معادل 80 میلیون و 451 هزار دلار است که از این میان 78,139,090 متعلق به صرافی‌های متمرکز بوده و 910,262 دلار آن در صرافی‌های غیرمتمرکز پردازش شده است. گفتنی است که توکن FET در چندین صرافی از جمله بایننس، بیکی (BiKi) و بی‌وان (BiONE) لیست شده است، ولی بایننس با دراختیار داشتن 40.1% از کل معاملات این ارز، فعال‌ترین بستر برای خرید و فروش آن محسوب می‌شود.

نمودار رشد از ابتدا و در سال گذشته

همانطور که گفتیم، توکن FET در ابتدا با قیمت 0.0867 دلار وارد بازار شد. پس از فهرست شدن، قیمت آن از 0.35 دلار هفته اول مارس 2019 (اسفند 1397) به شدت کاهش یافت و در اواسط ماه می 2019 (اواخر اردیبهشت 1398) به زیر 0.10 دلار رسید.

پس از یک اصلاح جزئی، قیمت FET برای چندین ماه متوالی دیگر کاهش یافت و مارس 2020 (اسفند 1398) به مرز 0.01 دلار رسید. با این حال، سال 2021 سال خوبی برای FET بود. این توکن سال خود را با قیمتی در حدود 0.08 دلار آغاز کرد، ولی تا پایان مارس همان سال، قیمت آن بیش از 10 برابر افزایش یافت و به 0.82 دلار رسید. این پامپ قیمت همزمان با راه‌اندازی شبکه اصلی در پایان مارس 2021 اتفاق افتاد.

نمودار یک ساله FET

نمودار یک ساله قیمت فچ.اِی.آی (FET)؛ منبع: کوین مارکت کپ

نمودار سه ماهه فچ.اِی.آی (FET)

نمودار سه ماهه فچ.اِی.آی (FET)؛ منبع: کوین مارکت کپ

قیمت FET طی هفته‌های بعد از این پامپ عظیم، اصلاح شد و در ماه ژوئن به حمایت 0.18 دلاری رسید. ولی ماه‌های پس از آن، شرایط بالاخره تغییر کرد تا اینکه روز هشتم سپتامبر 2021 (17 شهریور 1400) بالاترین سطح تاریخی آن در حدود 1.17 دلار ثبت شد.

از آن زمان، قیمت این توکن به تدریج در حال کاهش بوده و تا سپتامبر 2022 (شهریور امسال) به زیر 0.10 دلار رسید. ولی از اوایل دسامبر 2022 (آذر) و به دنبال افزایش حجم معاملات ناشی از عرضه کیف پول Fetch، پامپ قیمت از سر گرفته شد. به علاوه، وجود کانال‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر و وبلاگ رسمی شبکه، وجود تیمی ماهر و باتجربه برای مدیریت پروژه، جامعه‌ای بزرگ در گیت‌هاب در مقایسه با سایر رقبا، وضعیت توسعه محصولات، داشتن یک کد منبع باز، یک رودمپ به‌روزرسانی شده و وایت پیپری در دسترس، ازجمله شاخص‌های فاندامنتالی هستند که می‌توانند سرمایه‌گذاران را به آینده این دارایی دیجیتال امیدوار کنند.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: kriptomat و coinmarketcap

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array