به گزارش ایران دکونومی، رئیس پژوهشگاه فضای مجازی که سِمت خود را از مردادماه امسال گرفته است، نسبت به فیلترینگ تلگرام انتقاد کرده و گفته است: «فیلترینگ مثل حجاب یا مثل حلال و حرام در غذا و نوشیدنی، داره تبدیل به یک مسئله‌ای میشه که مردم ایران خودشون رو جدای از همه عالم احساس می‌کنن. لااقل در اون مسئله‌ها، باورهای دینی و وجود فرهنگ کشورهای مسلمان، تا اندازه‌ای به کمک میان و کمی این درّه جدابودن رو پر می‌کنن.»

میثم غلامی، پستی در پلتفرم X از محمد کشوری که در خصوص فیلترینگ بود بازنشر کرده و عقیده دارد، فیلترینگ در بین مردم به خشمی عمومی تبدیل شده است که از دید مردم مقصر آن تنها حاکمیت است: «فیلتر‌کردن بی‌رویه هر سایت ریز و درشت و اپلیکیشن‌های پرکاربرد بین‌المللی، وقتی ضمیمه میشه به تحریم کاربر ایرانی توسط اپ‌های مطرح جهانی، تبدیل به یک خشم عمومی میشه که مقصرش رو تنها و تنها حاکمیت می‌دانند؛ فیلتر‌کردنی که در بسیاری از مواقع مبنای فرهنگی و شرعی و این‌ها نداره و تنها برای حال‌دادن به فلان سرویس رانت‌خوار داخلی بر مردم اعمال شده.»

فیلترینگ

این صحبت‌ها در کانال شخصی غلامی با بازخورد و انتقادات گسترده مخاطبان همراه شد و باعث شد که وی به این انتقادات واکنش نشان دهد: «میگن که در موقعیت فعلی، حرف‌زدن از فیلترینگ و از طرف من، به‌صلاح نیست… سؤالم اینه: در کدام موقعیت هستیم الان، که نباید درباره فیلترینگ حرف بزنیم؟ شما بگو چه زمانی باید حرف بزنیم؟ سؤال بعدی‌ام اینه اگر ماها حرف نزنیم، کی حرف بزنه؟»

غلامی، عقیده دارد که مسئله فیلترینگ از نوجوانان تا افراد مسن را درگیر می‌کند و به قشر خاصی اختصاص ندارد و همه مردم درباره آن صحبت می‌کنند. وی با اشاره به این موضوع که با بررسی‌های انجام شده، مشخص شده درصد قابل توجهی از مردم از وضع موجود بر فضای مجازی ناراضی هستند، گفته است:

«ما از کنار مسائلمون نباید بگذریم. باید درباره‌اش حرف بزنیم. حرف عالمانه. به غیر از این، کاری در پژوهشگاه ندارم که فضایی ایجاد کنیم که نظرات مخالف و موافق، عالمانه و بالغانه شنیده بشن. اگر لازم است که (به‌درستی) از مرکز ملی یک صدا شنیده شود، اما از ما در پژوهشگاه به غیر از این انتظار نیست که صداهای کارشناسی مخالف را پوشش بدهیم و آلارم بدهیم و خطاها را گوشزد کنیم.»

فیلترینگ

به باور غلامی، اگر صدای نارضایتی مردم را نشنید و واکنش مناسبی نشان نداد، اتفاقات جالبی در انتظارمان نیست. او با اشاره به صحبت‌های وزیر ارتباطات گفت: «اگر صحبت‌های مخالفین رو گوش ندهیم، باید کف خیابون نظرات را بشنویم و یا بشینیم تا عضو حقیقی شورای‌عالی و وزیر فعلی، از کنار وضعیتی که خودشان دخیل در آن هستند، به مضحکه یاد کنند. این نتایج فقدان یک فضای گفتگوی عالمه و بالغانه است.»

میثم غلامی دانش‌آموخته خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم، فارغ‌التحصیل فلسفه اخلاق از دانشگاه قم و مؤسس و مدیرِ خانه اخلاق پژوهان جوان است که بر خدمات دانشی در حوزه اخلاق و فلسفه اخلاق تمرکز دارد. از دیگر سوابق غلامی می‌توان به عضویت در هیئت‌مدیره مؤسسه تبیان، معاونت برنامه‌ریزی و توسعه بنیاد هدایت و همچنین عضویت در شورای راهبردی خبرگزاری ابنا (خبرگزاری اهل بیت) اشاره کرد. (دیجیاتو)

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array