به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، تلسکوپ فضایی جیمز وب اخیراً موفق به ثبت تصویری نادر و جذاب از تولد یک ستاره جوان در اعماق فضا شده است.

تلسکوپ جیمز وب مؤسسه ناسا توانسته با موفقیت تمامِ جزئیات مربوط به فوران دوقطبی اجرام آسمانی “هربیگ-هارو11” (HH 211) را ثبت کند.
این اجرام آسمانی با سرعتی مافوق صوت در فضای میان ستاره‌ای کهکشان حرکت می‌کند و یکی از جوان‌ترین و نزدیک‌ترین فوران‌های ستاره‌ای به ما محسوب می‌شود.

تلسکوپ جیمز وب

اجرام آسمانی هربیگ-هارو، نمونه‌ای فوق‌العاده برای جیمز وب

ستاره جوان هربیگ-هارو، با فاصله هزار سال نوری از کره‌زمین، در صورت فلکی “برساوش” (Perseus) قرار گرفته و یکی از اصلی‌ترین اهداف تلسکوپ مجبوب ناسا می‌باشد.

وقتی بادهای ستاره‌ای یا گازهای کهکشانی ساطع‌شده توسط ستاره‌های جوان با گازها و ذرات معلق مجاور با سرعت بسیار زیاد برخورد می‌کنند؛ اجرام آسمانی “هربیگ-هارو” را تشکیل می‌دهند. این اجرام آسمانی ثبت‌شده توسط تلسکوپ جیمز وب تنها 8% خورشیدِ فعلی سیاره زمین جرم دارد.

از آنجایی که ستارگان تازه متولد شده تقریباً همیشه در گاز حاصل از ابر مولکولی که تشکیل داده‌اند، غوطه‌ور هستند؛ تصویربرداری مادون قرمز به طور موثری این ستاره‌ها و فوران خروجی آنها را بررسی و تحلیل می‌کند.

اجرام آسمانی‌ای مانند هربیگ-هاروی تازه رؤیت‌شده، نمونه فوق‌العاده‌ای برای مشاهده توسط ابزارهای حساس مادون قرمز جیمز وب می‌باشند.

منبع: techexplorist

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array