به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، یکی از بنیانگذاران اتریوم، بر اهمیت داشتن مجموعه متنوعی از نگهبانان برای به حداکثر رساندن ایمنی دارایی‌های رمزارزی از طریق کیف پول‌های مالتی سیگ یا چندامضایی (multisig) و بازیابی اجتماعی تاکید کرده است.

با توجه به نرخ فزاینده کلاهبرداری‌ها و هک‌های رمزارزی در چند سال گذشته و انحلال چندین شرکت بزرگ رمزارز در سال 2022 (1401)، نگهداری شخصی و حفظ رویه‌های ایمنی کافی کیف پول هرگز به این اندازه مهم نبوده است.

بوترین در یک پست ردیت در 16 مارس (25 اسفند) در انجمن اتریوم (r/ethereum) با عنوان «چگونه در مورد انتخاب محافظان برای کیف پول‌های بازیابی چند امضایی و اجتماعی فکر می‌کنم»، بوترین شرح مفصلی از نحوه رویکردش به امنیت کیف پول ارائه داد.

خود حضانتی کیف پول دارای اهمیت است و بازیابی اجتماعی و مالتی سیگ راه بسیار خوبی برای انجام آن می‌باشد.

کیف پول‌های بازیابی مالتی سیگ و اجتماعی به بخش‌های حضانتی متکی هستند که به عنوان منابع خارجی برای بازیابی وجوه یا تایید تراکنش‌ها عمل می‌کنند. به طور کلی، بخش‌های حضانتی می‌توانند مجموعه‌ای از کیف پول‌های خارجی متعلق به یک فرد یا آدرس‌هایی باشند که توسط افراد یا نهادهای دیگر کنترل می‌شوند.

به گفته بوترین، تمرکززدایی از بخش‌های حضانتی کیف پول بسیار مهم است، زیرا داشتن بیش از یک سرپرست معادله دشواری را ایجاد می‌کند: کمتر به دیگران اعتماد می‌کنید، اما همچنین قدرت بیشتری را روی خود متمرکز می‌کنید، که می‌تواند خطر ایجاد کند که شما هک شوید.”

“قاعده سرانگشتی من این است که به اندازه کافی سرپرست باید توسط افراد دیگر کنترل شود که اگر یک شخص نباشد، به اندازه کافی نگهبان دیگر برای بازیابی سرمایه شما باقی می‌ماند.”

بوترین

بوترین در ادامه توصیه کرد که مجموعه سرپرستان نباید یکدیگر را بشناسند، زیرا خطر تبانی آنها برای حمله به کیف پول و دارایی‌ها را بسیار کاهش می‌دهد. با این حال، آنها همچنان باید بتوانند همدیگر را پیدا کنند تا اتفاقی برای صاحب کیف بیفتد.

او نوشت: “اگر اتفاقی برای شما بیفتد، آنها همچنان می‌توانند یکدیگر را پیدا کنند، زیرا پروتکل‌های استاندارد واضحی وجود دارد که به طور طبیعی در چنین شرایطی به ذهن مردم می‌رسد (مثلاً با خانواده خود تماس بگیرید).

به علاوه، ویتالیک پیشنهاد کرد که افراد باید «به حضانت کنندگان دستور دهند که یک سؤال امنیتی بپرسند» که فقط آنها و قیّم هنگام تأیید یک عملیات می‌دانند و تنها زمانی تأیید می‌کنند که پاسخ صحیح داده شود.

برای معامله‌گران دیگن (degen) یا کسانی که بازی‌های هودل (hodl) طولانی‌مدت انجام نمی‌دهند، او تأکید کرد که باید از محافظ‌هایی استفاده کنند که بتوانند به سرعت پاسخگوی نیازهای سریع آنها باشند.

«اگر در حال انجام کارهای انحرافی با قراردادهای زنجیره‌ای هستید، ممکن است لازم باشد سریع عمل کنید: اگر قراردادی آسیب‌پذیر شد، پول را بیرون بیاورید، اگر نزدیک به لیکوئید شدن هستید، پول را جابه‌جا کنید، و غیره. اگر نیازهای شما شامل این موارد می‌باشد، بهتر است سرپرستانی پیدا کنید که بتوانند در کوتاه‌مدت به سرعت عمل کنند.»

سرانجام، بوترین توصیه کرد که حداقل سالی یک بار هر سرپرست را آزمایش کنید، زیرا این امر تأیید می‌کند که آنها “حساب‌های خود را فراموش نکرده یا از دست نداده‌اند.”

با توجه به نرخ رو به رشد کلاهبرداری و هک کریپتو در چند سال گذشته، و چندین شرکت رمزارزی که در سال گذشته منحل شدند، حفظ رویه‌های ایمنی کافی کیف پول هرگز مهم‌تر از این نبوده است.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مهدی گچلو

ویراستار: تارا هدایتی

منبع:Cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array