به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، بر اساس تحقیقات دانشگاه Groningen، ساعات کاری در قرن نوزدهم چیزی بین ۶۰ تا ۹۰ ساعت در هفته گزارش شده بوده‌ است. خوشبختانه امروزه اوضاع کمی بهتر است. با اینکه ساعات کاری در سراسر اروپا یکسان نیست، مثلاً فرانسه به ساعت کاری ۳۵ ساعت در هفته خود معروف است، اما در کل کارمندان اروپایی به‌طور متوسط فراتر از ۴۸ ساعت در هفته (با احتساب اضافه‌کاری) کار نمی‌کنند.

چنین تغییری به معنای کاهش ساعات کاری بین ۵۰  درصد تا ۱۲۵ درصد نسبت به قرن نوزدهم است و خبر خوب دیگر اینکه در طی زمان وضعیت و شرایط نسبی کارمندان و کارگران بهبود چشمگیری داشته است.

در خلال جنگ جهانی اول، ساعات کاری هفتگی دستخوش تغییر بزرگی شدند. این تغییر نتیجه تصمیم‌گیری هنری فورد، سازنده خودروی آمریکایی بود. او در سال ۱۹۲۶ برنامه کاری معروف خود را معرفی کرد: ۴۰ ساعت در هفته و به مدت ۵ روز در هفته. کمپانی‌ها و کارمندان معاصرِ او نیز برنامه کاری خود را طبق همین ساعات شکل دادند. اما هم‌اکنون اوضاع باز هم تغییر کرده است.

به لطف بعضی برنامه‌های حمایتی مانند تقلیل روزهای کاری به ۴ روز در هفته، و ظهور و اوج گرفتن دورکاری به‌خاطر پاندمی کرونا، ممکن است شاهد تغییری بنیادی در ساعات کاری انسان مدرن باشیم.

در سال ۱۹۳۰ و به پیش‌بینی اقتصاددان جان مینارد کینز، پیشرفت‌های تکنولوژی در سال‌های آتی درنهایت ساعات کاری را به ۱۵ ساعت در هفته تقلیل خواهد داد. با اینکه پیش‌بینی او هنوز به واقعیت مبدل نشده، اما نتایج بزرگترین دوره آزمایشی “۴ روز کار در هفته” اخیراً منتشر شده و محققان نتایج بسیار خوب و امیدبخشی را اعلام کرده‌اند.

این دوره آزمایشی از ماه ژوئن تا دسامبر ۲۰۲۲ در بریتانیا انجام شد و ۶۱ کمپانی با چیزی حدود ۲۹۰۰ کارمند، روزهای کاری خود را به ۴ روز در هفته کاهش دادند. متد موفقیت این دوره ۱۰۰-۸۰-۱۰۰ است‌‌‌. به این معنی که ۱۰۰٪ حقوق کامل خود را به ازای ۸۰٪ زمان همیشگی دریافت خواهید کرد، به شرط اینکه ۱۰۰٪ تمام تمرکز و تلاش خود را برای دستیابی به بهترین نتیجه و عملکرد اختصاص دهید.

 

کار

 

ادامه‌دادن قطعی

نتایج به خودی خود گویا هستند: ۹۲٪ از کمپانی‌هایی که در این دوره آزمایشی مشارکت داشتند، تصمیم گرفتند که این تغییر را در ساعات کاری خود دائمی کنند. ۴٪ دیگر از شرکت‌کنندگان تمایل خود را اعلام کردند و ۴٪ دیگر اصلاً قصد ادامه دادن به این روند را ندارند.
علاوه‌بر‌این، حدوداً ۹۰٪ از تعداد کل کارمندان اعلام کردند که ترجیح می‌دهند با روش ۴ روز کاری در هفته پیش بروند‌.

از دیگر نتایج مثبت این دوره آزمایشی، افزایش بازدهی و درآمد به میزان ۱.۴٪ نسبت به مدت زمانی مشابه در سال‌های گذشته بود. میزان استعفای کارمندان تا ۵۷٪ کاهش یافت و ۵۵٪ از کارکنان افزایش بازدهی در عملکرد خود را گزارش داده‌اند. ۱۵٪ از کارمندان اعلام کردند که هیچ مبلغی آنها را به پذیرفتن برنامه کاری ۵ روز در هفته برای شغل بعدیشان راضی نخواهد کرد.

 

چنین روشی برای همه جوابگو نخواهد بود

با اینکه برنامه کاری ۴ روز در هفته به نظر فوق‌العاده می‌رسد، اما قطعاً برنامه مناسبی برای همه بیزینس‌ها و صنایع نیست. بسیاری از کسب‌وکارهای تولیدی، خدماتی و یا شغل‌هایی که مستقیماً با مشتری در ارتباط هستند، نه‌تنها از این متد سودی نخواهند برد، بلکه چنین اقدامی برای آنها باعث ضرر و زیان نیز خواهد شد.

به گفته متخصصان مسئول این دوره آزمایشی، در میان ۶۱ کمپانی مختلفی که در این دوره شرکت کردند، این روند برای اکثریت کسب‌وکارها مفید گزارش شده‌است و این نوآوری سبب افزایش بازدهی در آنها خواهد شد.
اما تغییر روند کاری‌ که سال‌ها به آن عادت کرده‌ایم، ممکن است مشکل‌ساز باشد. این تغییر تعهد و تمرکز بالایی را برای پایبند بودن به اصل ۱۰۰-۸۰-۱۰۰ می‌طلبد‌. و همچنین ممکن است منجر به بروز استرس، خستگی مفرط و تداخل در برنامه‌ریزی شود.
کمپانی‌ها باید تصمیماتی بگیرند که برای زمینه کاری آنها و کارمندانشان مفید باشد: کاهش ساعات کاری برای همه کارمندان، یا دو روز تعطیل برای بخشی از تیم‌های معین. با چنین تصمیم‌گیری‌هایی آنها می‌توانند از پیشروی درست و صحیح همه بخش‌های کمپانی در مسیر رسیدن به نتایج موردنظر اطمینان حاصل کنند.

تجدیدنظر کردن در اولویت‌بندی‌ها نیز نقطه شروع مناسبی برای تغییر روزهای کاری به ۴ روز در هفته‌ است. همچنین کاهش تعداد جلسات به صرفه‌جویی در زمان کمک می‌کند. با حذف جلسه‌های غیرضروری و ارسال یک ایمیل جامع و کامل، می‌توان به نتیجه دلخواه دست یافت‌.

با وجود چالش‌های گوناگون در این مسیر، باز هم تمایلاتی برای تغییر ساعات و نحوه کاری کارمندان وجود دارد‌‌. و برای هر شخص و یا هر سازمانی این تمایل جور متفاوتی تعبیر می‌شود: کاهش روزهای کاری و یا سپردن نحوه کار (دورکاری) به کارمندان.

 

مترجم: مائده هاشمی

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: thenextweb

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array