به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «ویژوال کاپیتالیست»، اقتصاد جهانی به کالاها و خدمات زیادی متکی است، اما هیچ‌کدام به بزرگی و مقیاس عظیم بازار نفت خام نیستند.

نفت ماده خام کلیدی برای بسیاری از صنایع مانند پلاستیک، کود، لوازم آرایشی و پزشکی محسوب می‌شود و در کنار اینها منبع اصلی انرژی برای حمل و نقل نیز می‌باشد. در نتیجه، بزرگی اندازه بازار جهانی نفت نجومی است و تأثیر اقتصادی و ژئوپلیتیکی قابل توجهی دارد. در عین حال کشورهای معدودی در مقیاس جهانی سوخت و انرژی به بازار عرضه می‌کنند.

بازار نفت

اندازه بازار نفت چقدر است؟

در سال 2022، جهان به طور متوسط 80.75 میلیون بشکه نفت در روز (با احتساب میعانات) تولید می‌کرد. با این میزان تولید، مقدار سالانه عرضه نفت خام به بازارها در حدود 29.5 میلیارد بشکه می‌شود که اندازه بازار آن به قیمت فعلی از 2 تریلیون دلار فراتر می‌رود.

با توجه به داده‌های TradingEconomics و سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده (USGS)، برای محاسبه اندازه این بازار، حجم تولید شده نفت ضربدر قیمت نهایی در سال 2022 شده است.

نفت

مجموع اندازه 10 بازار برتر فلزی بالغ بر 967 میلیارد دلار است که کمتر از نصف بازار جهانی نفت به حساب می‌آید. در واقع، حتی اگر تمام بازارهای فلزی باقیمانده را هم اضافه کنیم، باز هم بازار نفت بسیار بزرگتر خواهد بود.

به طور کلی، حجم مصرف سوخت و انرژی‌های فسیلی نشان می‌دهد که این منبع انرژی در زندگی روزمره ما حضور گسترده‌ای دارد. آنچه مسلم است، بزرگی بازار نفت از اهمیت سایر بازارهای کومودیتی (کالا) نمی‌کاهد.

فلزات بدنه اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهند و نقش کلیدی در زیرساخت‌ها، فناوری‌های انرژی و غیره بازی می‌کنند. در همین حال، فلزات گرانبها مانند طلا و نقره به عنوان ذخایر مهم ارزش عمل می‌کنند.

پی نوشت: ذخیره ارزش چیست؟ ذخیرهٔ ارزش (store of value ) کارکردی از یک دارایی است که می‌تواند در آینده ذخیره، بازیابی یا مبادله شود و در زمان بازیابی به طور قابل پیش‌بینی مفید واقع شود. در عصر جدید، ابزارهای ذخیرهٔ ارزش معمول، پول، ارز یا کالاهایی همچون طلا یا سرمایه مالی هستند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: visualcapitalist

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array