به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، گزارشات اخیر حاکی از آن هستند که تکنولوژی هوش مصنوعی زایا تا کمتر از 7 سال دیگر، بیش از 30% از عناوین شغلی را تصاحب کرده و جایگزین آنها خواهد شد.
توصیه کارشناسان برای چنین اتفاقی، آموزش دادن مهارت‌های مربوطه به کارمندان است.

گزارش جدید وبسایت Forrester، تأثیر گسترده تکنولوژی هوش مصنوعی بر سمت‌های شغلی، خصوصاً کارهای اداری را بررسی کرده است.
در این گزارش، “ابزار هوش مصنوعی زایا” بدین‌صورت توصیف شده‌اند: “مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و تکنولوژی‌هایی که امکان پردازش و درک حجم انبوهی از داده‌های مختلف (شامل متن، تصویر، ویدیو، فایل صوتی و کدنویسی) را دارد. داده‌های ورودی به ابزار هوش مصنوعی زایا، ممکن است به زبان مادری کاربران و یا هر گونه محتواهای غیر کدنویسی‌شده باشد.”

گزارش وبسایت Forrester پیش‌بینی کرده است که با توجه به سرعت بالای پیشرفت و همه‌گیری این تکنولوژی در جهان، تا سال 2030 میلادی بیش از 2.4 میلیون شغل مختلف در ایالات متحده آمریکا تحت‌تأثیر این تکنولوژی نسبتاً نوظهور قرار گرفته و توسط آن جایگزین خواهند شد.
این پیش‌بینی به این معناست که برای انجام این وظایف کاری دیگر نیازی به انسان‌ها نیست و اتوماسیون جای آنها را خواهد گرفت.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی چه شغل‌هایی را تهدید می‌کند؟

بیشترین عناوین شغلی که تحت‌تأثیر این تغییرات قرار خواهند گرفت، شغل‌های اداری خواهند بود. نویسندگان، دستیاران پژوهش‌های علمی، نمونه‌خوان‌ها، کپی‌رایترها و شغل‌های مدیریتی بیشترین ریسک جایگزین شدن توسط هوش مصنوعی را دارند.

همچنین براساس پیش‌بینی این گزارش، تا سال 2023 این تکنولوژی جانشین عناوین شغلی‌ای خواهد شد که پیدا کردن یک معادل انسانیِ باتجربه و باکفایت برای آنها نیازمند زمان بسیار زیادی است.
برای مثال، در سال 2020 و در اوج دوران همه‌گیری کرونا به دلیل از دست‌رفتن بخش زیادی از افراد جامعه (که مسلماً پزشکان، پرستاران و دیگر اعضای کادر درمان نیز جزء آنها بودند) و خستگی مفرط متخصصان باقی‌مانده؛ ربات‌های متخصص در امور پزشکی به کمک اعضای کادر درمان آمده بودند.

هوش مصنوعی

چه آینده‌ای در انتظار کارمندان اداری است؟

با توجه به اینکه هنوز تا زمانِ پیش‌بینی‌ شده توسط این گزارش 7 سال باقی مانده است؛ به‌نظر می‌رسد تعدیل‌نیروها و اثرات این تکنولوژی بر عناوین شغلی مختلف تا یکی دو سال دیگر در مقیاس جزئی و ناچیز باقی بماند.

هنوز مسائل و چارچوب‌های حل‌نشده بسیاری پیرامون استفاده و به‌کارگیری ابزار هوش مصنوعی زایا در محل کار و زندگی روزمره افراد وجود دارد. هنوز مواردی مانند حق مالکیت معنوی آثار، قانون کپی‌رایت، دزدی ادبی، تعصبِ بی‌جا، به روز بودن اطلاعات، مسائل اخلاقی و انسانی، میزانِ قابل‌اطمینان بودن و غیره نیاز به رسیدگی مبرم دارند.

ربات‌ها جایگزین همه انسان‌ها نخواهند شد!

البته این گزارش به این نکته تأکید می‌کند که “حضور مدیران و کارمندان انسانی هنوز ضروری می‌باشد”. مسئله اینجاست که جایگزین شدن بیش از 30% از کارمندان با اتوماسیون، لزوماً منجر به نتایج دلخواه و فوق‌العاده‌ای نخواهد شد. حتی برعکس، این جایگزینی ممکن است نتایج فاجعه‌بار و عملکرد ضعیفی را در مقیاس بزرگتر به‌وجود آورد!

برای مثال، حتی مدل‌های زبانی محبوبی مانند ChatGPT نیز هنوز عملکرد بی‌نقصی ندارند و محتواهای سازمانی ایجاد شده توسط این نمونه‌ها جای کار بسیاری دارند. معمولاً صحت و سقم این نتایج قابل‌اطمینان نیستند و نیازمند ویرایش توسط یک کارمند انسانی هستند.

سناریوی دیگر در چنین مواقعی، عملکردِ استثنایی ابزار هوش مصنوعی زایا و عدم تمایل کمپانی‌ها به پذیرش این تکنولوژی کاربردی است.
مدیران شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف باید با دقت و تمرکز عناوین شغلی‌ای که افزوده شدن هوش مصنوعی باعث افزایش بهره‌وری آنها شده را تشخیص دهند و پس از دسته‌بندی و جایگزینی، آنها را با این تکنولوژی ادغام کنند.

برای دستیابی به بهترین نتایج ممکن، وبسایت Forrester به مدیران کمپانی‌ها توصیه کرده که هرچه زودتر برای آموزش دادن کارمندان خود در زمینه‌هایی مانند prompt engineering دست‌به‌کار شوند. prompt engineering، به معنای نحوه ایجاد دستورات مناسب برای وارد کردن در سیستم‌های هوش مصنوعی به‌منظور دریافت بهترین نتیجه ممکن می‌باشد.

منبع: interestingengineering Forrester

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array