به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، فاروق فاتح اوزر (Faruk Fatih Ozer)، مدیر عامل صرافی ارزهای دیجیتال مستقر در ترکیه تودکس (Thodex)، توسط دادگاه ترکیه به اتهام جرایم متعدد از جمله کلاهبرداری، رهبری یک سازمان جنایی و پولشویی به چند هزار سال زندان محکوم شده است. تودکس (Thodex) بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال در ترکیه بود، اما در ماه آوریل 2021 (اردیبهشت 1400) به طور ناگهانی از دسترس خارج شد و پس از آن، اوزر به آلبانی فرار کرد.

چند هزار سال حبس در انتظار فاروق فاتح اوزر

بلومبرگ روز هشتم سپتامبر (17 شهریور) در گزارشی اختصاصی نوشت که دادگاهی در استانبول فاروق فاتح اوزر را به دلیل فریب دادن هزاران سرمایه‌گذار در بازار ارزهای رمزپایه و بیش از 2 میلیارد دلار کلاهبرداری، به 11196 سال زندان محکوم کرد. دو خواهر و برادر او نیز محکوم به زندان شدند.

«من آنقدر باهوش هستم که بتوانم هر سازمانی روی زمین را رهبری کنم. شرکتی که من در سن 22 سالگی تأسیس کردم، این ادعا را اثبات می‌کند. مطمئن باشید اگر این سازمان، تشکیلاتی جنایی بود، اینقدر ناشیانه عمل نمی‌کردم.»

بنیانگذار این صرافی در دادگاه ادعا کرد که در حق او و خانواده‌اش بی‌عدالتی شده است. او گفت تودکس (Thodex) فقط یک شرکت رمزارزی بود که ورشکست شد و هیچ نیت مجرمانه‌ای پشت این اتفاق نبود. در پرونده طولانی مدتی که علیه این صرافی جریان داشت، 21 نفر متهم شده بودند که پنج نفر از آنها شخصاً در جلسه دادگاه حضور داشتند. دادگاه 16 متهم را به دلیل نبود شواهد کافی از اتهام «کلاهبرداری مشروط» تبرئه و دستور آزادی چهار متهم را صادر کرد. سایر متهمان این پرونده بر اساس میزان مشارکت در این کلاهبرداری درجات مختلفی از مجازات را دریافت کردند.

مدیرعامل تودکس

تبعات سقوط صرافی تودکس

فاروق فاتح اوزر صرافی رمزارزی تودکس (Thodex) را در سال 2017 تأسیس کرد و پس از ورشکستگی آن در آوریل 2021 به آلبانی گریخت. وزارت کشور ترکیه این اقدام را نوعی کلاهبرداری خروج نامید. اوزر در ماه آگوست 2022 (مرداد 1401) در آلبانی دستگیر و در آوریل سال جاری پس از طی مراحل قانونی دراز مدت، به ترکیه تحویل داده شد.

در حالی که مجموع زیان واردشده به سرمایه‌گذاران در این کلاهبرداری رمزارزی هنوز مشخص نیست، در کیفرخواست دادستان این رقم بالغ بر 13 میلیون دلار تخمین زده شده است. این در حالی است که رسانه‌های ترکیه از ضرر 2 میلیارد دلاری کاربران این صرافی خبر داده‌اند. مطالعه انجام شده توسط پلتفرم تحلیل داده چین‌آلیسیس (Chainalysis) نشان داد که ارزش ارزهای دیجیتال از دست رفته در این رویداد، حدود 2.6 میلیارد دلار است.

پیامدهای ورشکستگی تودکس (Thodex) به شدت جامعه کریپتو در ترکیه را تحت تأثیر قرار داد و منجر به افزایش شدید نظارت بر شرکت‌ها و صرافی‌های ارزهای دیجیتال در این کشور شد. ترکیه در حال حاضر، با مشکل تورم بالا و کاهش ارزش لیر دست و پنجه نرم می‌کند، اما صنعت کریپتو به دلیل تبعات فروپاشی تودکس (Thodex) نتوانست در این برهه به کمک جامعه بیاید.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: bnnbloomberg

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array