به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، شماری از تحلیلگران معتقد هستند پس از آن که یکی از معیارهای درون زنجیره‌ای بیت کوین (BTC) هفته گذشته وضعیتی مشابه با چیزی را تکرار کرد که در زمان سقوط اف تی ایکس (FTX) مشاهده شده بود، این رمزارز می‌توانست کاهش قیمت بیشتری را تجربه کند.

جیمز استراتن (James Straten)، پژوهشگر و تحلیلگر داده در شرکت تحلیل ارزهای دیجیتال CryptoSlate روز پنجم سپتامبر (14 شهریور) اظهار داشت که نسبت ارزش واقعی کوتاه مدت به بلندمدت (SLRV)  بیت کوین برای اولین بار از نوامبر 2022 تغییر کرده است.

نسبت SLRV بیت کوین

ضعف قیمت بیت کوین، ناظران بازار را برای افت قیمت تا مرز 23 هزار دلار آماده کرده است، اما پیامدهای نزول بیت کوین در ماه آگوست می‌توانست بسیار بدتر از چیزی باشد که اتفاق افتاد. در واقع، با توجه به نسبت SLRV، در اواسط ماه آگوست شاهد افزایش فروش بیت کوین‌های قدیمی بودیم.

اندیکاتور SLRV که توسط تحلیلگر مشهور، دیوید پوئل (David Puell ) و آرک اینوست (ARK Invest) ابداع شده است، از معیار محبوب امواج HODL برای ردیابی سرعت آن‌چین بیت کوین استفاده می‌کند.

امواج HODL عرضه در گردش بیت کوین را بر سن کوین‌های مورد استفاده در تراکنش‌ها تقسیم می‌کند. SLRV کوین‌هایی را در نظر می‌گیرد که در 24 ساعت گذشته جابه‌جا شده‌اند، سپس آنها را بر تعداد کوین‌هایی تقسیم می‌کند که بین 6 تا 12 ماه گذشته جابه‌جا شده‌اند.

این معیار دو میانگین متحرک یعنی خطوط روند 30 روزه و 150 روزه را شامل می‌شود که محل تلاقی آنها با رویدادهای کلیدی قیمت BTC همزمان می‌شود.

درست قبل از فروپاشی صرافی بزرگ اف تی ایکس (FTX)، خط میانگین متحرک 150 روزه از خط 30 روزه عبور کرد و در اواسط ماه آگوست، این پدیده برای اولین بار از آن زمان تکرار شد. روبان‌های SLRV روز 13 آگوست (22 مرداد)، یعنی سه روز قبل از کاهش قیمت بیت‌کوین تا 25 هزار دلار، معکوس شدند. آخرین باری که این معیار معکوس شده بود، درست قبل از فروپاشی اف تی ایکس (FTX) بود.

نمودار نسبت SLRV بیت کوین
نمودار نسبت SLRV بیت کوین. منبع: James Straten/X

سفته‌بازان کمتر خود را در معرض بیت کوین قرار می‌دهند!

گروهی از تحلیلگران، در تحلیل‌های قبلی خود بیشتر به رفتار گروه‌های سرمایه‌گذار بیت کوین توجه داشتند. برای پلتفرم‌های تحلیلی مانند گلسنود (Glassnode)، پلتفرم تحلیل آن‌چین کریپتو کوانت (CryptoQuant) و سایرین، کسانی که بیت کوین را به مدت 155 روز یا کمتر نگه می‌دارند و معمولاً به عنوان هولدرهای کوتاه مدت (STH) یا سفته بازان (در مقابل هولدرهای بلند مدت) شناخته می‌شوند، اهمیت خاصی دارند.

پیش از این، مبنای هزینه هولدرهای کوتاه مدت یعنی قیمت کلی خرید سهم این گروه از عرضه بیت کوین (BTC)، به عنوان پشتیبان بازار عمل می‌کرد، اما به نظر می‌رسد که دیگر اینطور نیست. در حال حاضر مبنای هزینه هولدرهای کوتاه مدت بالاتر از قیمت اسپات قرار دارد. حتی گزارش استراتن (Straten) نشان می‌دهد که سفته‌بازان از اواخر ماه آگوست به طور انبوه با ضرر دارایی خود را فروخته‌اند.

با توجه به توضیحات فوق، باید منتظر ماند و دید سناریوی سقوط بیت کوین بار دیگر تراژدی غمناکی را برای سرمایه‌گذاران رقم خواهد زد یا خیر.

قیمت واقعی بیت کوین
قیمت واقعی بیت کوین بر اساس نمودار نوارهای سنی، منبع: CryptoQuant

تحلیل قیمت بیت کوین

در حال حاضر، بیت کوین مشخصاً بالاتر از تراز 25650 دلار و پایین‌تر از میانگین متحرک ساده 100 یک ساعته در حال تحکیم است. در نمودار ساعتی جفت ارز بیت کوین در برابر دلار آمریکا (BTC/USD) می‌بینیم که یک خط روند نزولی کوتاه مدت با مقاومتی نزدیک به 25800 دلار در حال شکل‌گیری است.

نمودار ساعتی بیت کوین
نمودار ساعتی جفت ارز (BTC/USD)؛ منبع: TradingView

در صورت احیای قیمت و آغاز یک روند صعودی، مقاومت فوری نزدیک به سطح 25800 دلار و خط روند مذکور، سر راه خریداران ظاهر می‌شود. اولین مقاومت اصلی نیز نزدیک به تراز 26000 دلار یا سطح فیبوی اصلاحی 23.6% روند نزولی سقف نوسانی 28150 دلار به 25330 دلار واقع است. عبور از این ناحیه، حرکت به سمت مقاومت 26200 دلار را به همراه دارد. بسته شدن قاطعانه قیمت بالاتر از این تراز، می‌تواند با یک موج بهبود مناسب و حرکت به سمت 26750 دلار و سطح فیبوی اصلاحی 50 درصد، و در ادامه، لمس نواحی 27000 دلار و حتی تراز 28000 دلار دنبال شود.

برخلاف سناریوی صعودی فوق، اگر بیت کوین نتواند مقاومت 26200 دلاری را شکست دهد، به حرکت نزولی خود ادامه داده و در نزدیکی تراز 25650 دلار به اولین حمایت برخورد می‌کند.

در این مسیر، حمایت مهم بعدی نزدیک به سطح 25350 دلار قرار دارد. کاهش قیمت و بسته شدن کندل روزانه پایین‌تر از این سطح، ممکن است افت عمیق قیمت و سقوط تا مرز 24800 دلار یا حتی 24500 دلار را به همراه داشته باشد.

در نمودار ساعتی جفت ارز (BTC/USD) اندیکاتور مکدی (MACD) در منطقه نزولی شتاب خود را از دست می‌دهد و شاخص مقاومت نسبی (RSI) بالاتر از سطح 50 است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array