کسپا

به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، در این مقاله هدف ما ارائه دید کلی اما ساده، فنی و حتی تخصصی رمزارز کسپا (KAS) می‌باشد. طبق داده‌های وبسایت coincodex رمزارز کسپا در بازه یک ساله (از تاریخ 25 اسفند 1400 الی 25 اسفند 1401) دارای بهترین عملکرد بوده است.

ارز

اکنون به بررسی هدف، چگونگی مکانیزم و جزئیات این رمزارز می‌پردازیم:

مقدمه و معرفی رمزارز

کسپا (Kaspa) یک ارز دیجیتال اثبات کار (PoW) است که پروتکل گاستدگ (GHOSTDAG) را پیاده‌سازی می‌کند. برخلاف بلاکچین‌های سنتی، گاستدگ بلوک‌های موازی ایجاد شده را بلوک اورفان یا یتیم (orphan)(اصطلاحی در خصوص ایجاد بلوک) نمی‌کند، بلکه به آن‌ها اجازه همزیستی داده و آنها را با اجماع سفارش می‌دهد. بلاکچین گسپا در واقع یک بلاکدگ (blockDAG) است.

این تعمیم اجماع ناکاموتو امکان عملیات ایمن را در عین حفظ نرخ بلوک بسیار بالا (در حال حاضر یک بلوک در ثانیه، هدف 10 بلوک در ثانیه، و در انتها و حالت بسیار مطلوب 100 بلوک در ثانیه) و زمان‌های تأیید ناچیز تحت سلطه تأخیر اینترنت را فراهم می‌کند.

پیاده‌سازی کسپا شامل بسیاری از ویژگی‌های جالب مانند قابلیت دسترسی برای پرس و جو از توپولوژی DAG، بهینه‌سازی داده‌های بلوک، اثبات SPV و پشتیبانی زیرشبکه بعدی است که اجرای آینده راه حل‌های لایه 2 را بسیار آسان‌تر افزایش می‌دهد.

 

شکل‌گیری و سال راه‌اندازی

پس از بیش از هشت سال تحقیق و توسعه نظری، کسپا در نوامبر سال 2021 (آبان 1400) از بلوک صفر و بدون تخصیص تیمی، پیش‌فروش یا پیش‌فروش به‌صورت عمومی راه‌اندازی شد. با فرآیندهای تصمیم‌گیری دموکراتیک و بدون شرکت یا بنیادی که این مسئولیت را رهبری می‌کند، مسیر کسپا به جلو توسط جامعه ترسیم شده است. در اصل توسط پیشگامان، به رهبری مردم ساخته شده است.

 

بنیان‌گذاران کسپا

کسپا توسط شرکت تحقیق و توسعه دگ لبز (DAGLabs) و از طریق سرمایه‌گذاری توسط پالیچین (PolyChain) پیش‌بینی شد.
با این وجود، کسپا یک پروژه اجتماعی، کاملاً متن باز، بدون حکومت مرکزی و بدون مدل تجاری است.

بنیان‌گذار آن یوناتان سامپولینسکی (Yonatan Sompolinsky)، پسادکتر علوم کامپیوتر در دانشگاه هاروارد در تیم تحقیقاتی MEV است.
مقاله یوناتان در سال 2013 (1392) در مورد پروتکل گاست (Ghost) در وایت پیپر اتریوم ذکر شده است.

 

توسعه‌دهندگان و مشارکت کنندگان اصلی کسپا عبارتند از:

شای وایبورسکی (Shai Wyborski)، دانشجوی دکترای رمزنگاری

مایکل ساتون (Michael Sutton)، استاد علوم کامپیوتر، مطالعات کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر

مایک زاک (Elichai Turkel)، محقق رمزنگاری

الیچای تورکل (Elichai Turkel)، محقق رمزنگاری

اوری نیومن (Ori Newman)، توسعه‌دهنده

که همگی به پیاده سازی و تثبیت شبکه کمک زیادی کردند.

ارز

بررسی فناوری

کسپا در توانایی خود در پشتیبانی از نرخ بلوک بالا در حالی که سطح امنیت ارائه شده توسط محیط‌های اثبات کار را حفظ می‌کند، منحصر به فرد است. شبکه اصلی فعلی کسپا با سرعت 1 بلوک در ثانیه کار می‌کند. در ادامه راه، توسعه‌دهندگان اصلی و محققان بر روی افزایش توانایی تا حد نهایی کار خواهند کرد.

پاداش بلوک یک بار در سال نصف می‌شود؛ اما به آرامی. قابل ذکر است که پاداش بلوک هر ماه با ضریب (1/2)^(1/12) کاهش می‌یابد.
توجه داشته باشید که سیاست تعیین می‌کند که در هر ثانیه چند کوین بدون در نظر گرفتن نرخ بلوک ضرب شود. اگر کسپا نرخ بلوک را در آینده تغییر دهد، پاداش برای حفظ همان نرخ انتشار تنظیم می‌شود.

 

موارد استفاده و ویژگی‌های کلیدی کسپا (KAS)

تأیید فوری دفتر کل (ledger) برای تجربه کاربر و توسعه‌دهنده، ادغام با سایر برنامه‌های کاربردی وب و تسویه سریع تراکنش‌ها حیاتی است. کسپا با به حداقل رساندن تأخیر موتور اجماع در جریان تراکنش و تجربه کاربر به آن دست می‌یابد.

گره یا همان نودهای محیطی به کاهش تهدیدات جدی پیشروی و MEV کمک می‌کنند. بنابراین، لازم نیست نگران ماینرها و ربات‌های معامله‌گر باشیم که سعی در دستکاری تراکنش‌ها و کسب مزیت غیرمنصفانه نسبت به کاربران عادی دارند. زمان‌های بلوک فرعی دوم امکان حریم خصوصی و تراکنش‌های مخفیانه قبل از معامله را فراهم می‌کند، که از کاربران در برابر چنین دستکاری‌هایی محافظت می‌کند.

توالی تراکنش سریع و مقیاس‌پذیر لایه پایه کسپا بر توسعه به یک موتور توالی تراکنش سریع و مقیاس پذیر (که به عنوان اثبات انتشار نیز شناخته می‌شود) متمرکز است. بنابراین، اجماع پایه فقط وضعیت پرداخت‌ها را پیگیری می‌کند. از سوی دیگر، عملیات لایه دو فرم جامع‌تر و گویاتر را پیگیری می‌کند.

یکی دیگر از راه‌هایی که شبکه کسپا به دنبال حل مشکل به موقع پروژه‌های رمزنگاری و کاربران است، با ارائه یک لایه توالی تراکنش مشترک و مقیاس‌پذیر، زمان‌های تسویه سریع‌تر و تراکنش‌های مخفیانه قبل از معامله است که در برابر سانسور ماینرها و راه‌اندازی اکوسیستم متقابل ارتباطات سیلو محافظت می‌کند.

 

کسپا

امنیت

امنیت کسپا با جایگزینی رمزگذاری SHA-256 PoW با kHeavyHash، از همان اصول و روش امنیتی بیت کوین استفاده می‌کند. kHeavyHash که تمام ویژگی‌های امنیتی را از SHA-256 به ارث می‌برد، اصلاحیه‌ای از الگوریتم هش SHA-256 است که شامل یک تابع وزنی نیز می‌شود.

بنابراین، بلاکدگ توسط یک شبکه قوی از داوطلبان غیرمتمرکز (ماینرها) محافظت می‌شود که تراکنش ها را تأیید و امضا می‌کنند. درست مانند بیت کوین، کسپا نیز کاملاً غیرمتمرکز و بدون مجوز است. هر کسی می‌تواند شرکت کند و هر کسی می‌تواند به ایمن سازی شبکه کمک کند.

بلاکدگ کسپا اولین ارز دیجیتال بلاکدگ (غیر بلاکچین) است. بلاکچین یک سیستم خطی است که در آن تراکنش‌ها در بلوک‌هایی ثبت می‌شوند که به‌صورت زمان‌بندی شده و مهر و موم شده‌اند. بلاکدگ یک نمودار غیر چرخه‌ای جهت‌دار است؛ یک ساختار ریاضی که در آن رئوس بلوک‌ها را نشان می‌دهند.

این پیاده‌سازی دفتر کل توزیع‌شده جدید اولین در نوع خود است که مقیاس‌پذیری نسل بعدی، پهنای باند تراکنش بالا، تأییدهای فوری و در عین حال غیرمتمرکز را ممکن می‌سازد.

 

اکوسیستم کسپا

کسپا سریعترین کوین قابل استخراج و اثبات کار است. معماری بلاکدگ با نرخ بلاک سریع امکان تمرکززدایی بیشتر در ماینینگ را فراهم می‌کند و استخراج انفرادی موثر با هش‌ریت کمتر را امکان‌پذیر می‌سازد.

استخراج کسپا بر اساس kHeavyHash، شکل اصلاح شده‌ای از الگوریتم آماده HeavyHash “ماینر نوری” است. kHeavyhash از ضرب ماتریس استفاده می‌کند که در 2 keccacs قاب شده است. kHeavyHash انرژی کارآمد، هسته غالب است و می‌تواند با موفقیت توسط GPU، FPGA و تجهیزات استخراج تخصصی آینده استخراج شود.

برای شرکت در اکوسیستم کسپا، کاربران می‌توانند نودهای استخراج خود را راه‌اندازی کنند. این انجمن یک ماینر GPU مبتنی بر CUDA تولید کرده است که به کاربران امکان می‌دهد تا توکن‌هایی را به عنوان پاداش کسب کنند.

 

کیف پول‌های کسپا

کیف پول کسپا در حال حاضر به سه شکل مختلف موجود است.

کیف پول وب کسپا
کیف پول دستکتاپ کسپا
کیف پول خط فرمان (Command Line) کسپا
نودهای غیرمتمرکز کسپا در 1 سپتامبر 2022 با فلاکس (Flux)، ارائه‌دهنده اصلی راه‌حل‌های ابری توزیع‌شده، برای راه‌اندازی گره‌های بلاکچین کسپا در پلتفرم ابری خود شریک شد. این مشارکت کسپا را قادر می‌سازد تا تمرکززدایی بیشتری داشته باشد و امنیت و مقیاس خود را افزایش دهد. پیش از این تقریباً 13,500 نود فلاکس در سراسر جهان توسط اپراتورهای نود کسپا میزبانی می‌شد که افزونگی به عنوان ویژگی اصلی آنها بود. مسیرهای متعددی بین نودها وجود دارد، بنابراین اگر یک پیوند از کار بیفتد، همچنان مسیر دیگری برای شبکه وجود دارد.

ارزش بازار و حداکثر عرضه

طبق وبسایت معروف Coinmarketcap برخی از جزئیات مهم را در خصوص این رمزارز بررسی می‌کنیم:

ارز

همانطور که مشاهده می‌کنید تمام جزئیات از جمله وبسایت این پروژه، جامعه، سورس کد و لینک وایت پیپر آن قابل ملاحظه است. در زمان نگارش این مقاله این رمزارز دارای مارکت کپ یا حجم بازار 228,336,910 دلار می‌باشد و طبق این سایت حداکثر عرضه 28,704,026,601 می‌باشد.

نمودار این رمزارز در بازه زمانی یک ساله نیز به صورت زیر می‌باشد:

ارز

 

رمزارز کسپا را در کدام صرافی‌ها می‌توان معامله کرد؟

طبق تصویر زیر تمام صرافی‌هایی که این رمزارز را لیست نموده‌اند، قابل مشاهده است که هر کاربر می‌تواند با جفت‌ارز تتر این رمزارز را در این صرافی‌ها ترید یا معامله کند:

معروف‌ترین این صرافی‌ها شامل کوینکس (CoinEx)، تکسبیت (Txbit)، ایکس‌تی دات کام (XT.COM) و ‌MEXC می‌باشد.

ارز

صرافی‌هایی که ارز کسپا را لیست نموده‌اند

 

وبسایت پروژه

همچنین برای بررسی می‌توانید وبسایت اصلی این پروژه را به آدرس kaspa.org مشاهده نمایید.

در انتها لازم به ذکر این مطلب است که این رمزارز، نوپا می‌باشد و حتماً از تمام جوانب آن را بررسی کنید.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مهدی گچلو

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: CoinCodex , MEXC, CoinMarketCap

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array