به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، اکوسیستم اتریوم می‌تواند از انواع پروتکل‌های جدید لایه 2 (L2) که بر روی پایگاه کد منبع باز جدید منتشر شده پالیگان، کیت توسعه زنجیره‌ای ساخته شده‌اند، استقبال کند که از فناوری اثبات دانش صفر (ZK-proof) برای اطمینان از امنیت و نهایی‌سازی سریع بهره می‌برد.

جوردی بایلینا (Jordi Baylina)، یکی از بنیانگذاران و سرپرست فنی پالیگان، به طور انحصاری در مورد مجموعه ابزار جدید که به صورت عمومی در مخزن گیت هاب (GitHub) در دسترس است، با کوین تلگراف صحبت کرد:

“برای توسعه دهندگان باید آسان باشد تا لایه 2 مبتنی بر ZK را متناسب با الزامات پروژه آنها بر روی اتریوم راه‌اندازی کنند.”

به گفته بایلینا، یک جنبه کلیدی این است که پالیگان CDK دسترسی خودکار به نقدینگی را در تمام زنجیره‌های پالیگان و همچنین اکوسیستم گسترده‌تر اتریوم امکان‌پذیر می‌کند و مقیاس بر اساس تقاضا، بدون تجزیه نقدینگی را ارائه می‌دهد.

توسعه‌دهنده اتریوم به تعدادی از پروژه‌های مختلف ساخت زنجیره‌های مبتنی بر CDK در موارد استفاده مختلف، از جمله لایه دوم‌ها مخصوص پرداخت، امور مالی غیرمتمرکز، بازی، پلتفرم‌های اجتماعی خاص، و پلتفرم‌های توکن سازنده یا غیرقابل تعویض اشاره کرد.

پالیگان

همچنین بایلینا قابلیت سفارشی‌سازی CDK را برای زنجیره‌های برنامه‌های مختلف، شامل سفارشی‌سازی برای حالت جمع‌آوری یا اعتبار، zkEVM یا سایر محیط‌های اجرایی مبتنی بر ZK، راه‌حل‌های مختلف در دسترس بودن داده، سفارشی‌سازی توکن بومی و توکن گس، حالت توالی‌سنج متمرکز یا غیرمتمرکز و همچنین شبکه‌های مجاز را مطرح کرد.

اهمیت فناوری ZK-proof عامل دیگری است که بایلینا بر آن تاکید کرد و بر اعتقاد آزمایشگاه‌های پالیگان مبنی بر اینکه دانش صفر آینده مقیاس‌پذیری اتریوم است، تأکید می‌کند. همانطور که هرمز zkEVM توضیح می‌دهد، زنجیره‌هایی که با پالیگان CDK راه‌اندازی می‌شوند، به‌طور خودکار به یک پل مشترک ZK متصل می‌شوند و به یک لایه بین‌المللی که یک پروتکل ارتباطی زنجیره‌ای متقابل است وصل می‌شوند.

فرض کنید هزاران زنجیره در اکوسیستم پالیگان وجود دارد. برای هر یک از این موارد مشکل است که مدارک خود را مستقیماً به اتریوم ارسال کنند. در عوض، لایه اینتروپ (interop) از زنجیره‌ها اثبات می‌کند و یک ZK-proof را ارائه می‌دهد که وضعیت همه زنجیره‌های پالیگان را ثابت می‌کند.

بایلینا گفت که این فناوری تراکنش‌های زنجیره‌ای چند دقیقه‌ای را باز می‌کند و درک یک محیط تک زنجیره‌ای را ایجاد می‌کند.

کوین تلگراف همچنین در مورد تفاوت‌های کلیدی بین CDK و سایر زبان‌های برنامه نویسی اکوسیستم اتریوم مانند پایگاه کد پیشگام StarkWare’s Cairo که ZK-proof است، پرسید.

بایلینا توضیح داد که معماری باز شده توسط پالیگان CDK از این جهت متفاوت است که دسترسی خودکار به نقدینگی مشترک را از طریق یک پل ZK و لایه متقابل یک اکوسیستم L2 که با استفاده از ZK-proofs ایمن شده است را امکان‌پذیر می‌سازد.

او با تأیید مجدد اعتقاد به ZK-proofs به‌عنوان آینده مقیاس‌پذیری اتریوم، با توجه به زمان نهایی و برداشت سریع آن، در مقایسه با تأخیرهای یک هفته‌ای توسط اثبات‌ها که در راه‌حل‌های لایه دوم رول‌آپ آپتیمیزم وجود دارد، پایان داد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: Cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array