به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، اولین صندوق قابل معامله در بورس بیت کوین (ETF) که در بازار اروپا راه‌اندازی شد، توسط شرکت ناشر آن، مدیریت دارایی جاکوبی (Jacobi) مستقر در لندن، به عنوان صندوق ماده 8 طبقه‌بندی شده است. وجوهی که تحت ماده 8 مقررات افشای مالی پایدار اروپا (SDFR) گنجانده شده است، آنهایی هستند که ویژگی‌های زیست محیطی و یا اجتماعی را ترویج می‌کنند.

در 29 آگوست (7 شهریور)، بلومبرگ گزارش داد که جاکوبی اسِت منیجمنت (Jacobi Asset Management) ETF بیت کوین جاکوبی اف تی ویلشیر (Jacobi FT Wilshire) خود را به عنوان صندوق ماده 8 طبقه بندی کرده است. این صندوق که در 15 آگوست (24 مرداد) در بورس اوراق بهادار یورو نکست (Euronext) آمستردام راه‌اندازی شد، اولین ETF بیت کوین است که در اروپا معامله می‌شود و اولین صندوقی است که قوانین سرمایه گذاری زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی اتحادیه اروپا را اعمال می‌کند.

در این گزارش، مارتین بدنال (Martin Bednall)، مدیرعامل جاکوبی، ETF را به دلیل سرمایه‌گذاری‌های جزئی خود در گواهی‌های انرژی تجدیدپذیر (REC) «کاملاً کربن‌زدا» می‌خواند. با این حال، کارشناسان دانشگاهی که توسط روزنامه‌نگاران مورد سوال قرار گرفتند، تناقضی را مطرح کردند: با شدت انرژی استخراج بیت‌کوین، ETF باید میزانی REC بخرد که نه تنها با حجم انرژی مصرف شده توسط دارایی‌های بیت‌کوین آن مطابقت داشته باشد، بلکه از آن فراتر رود.

ETF

جاکوبی اف تی ویلشیرETF بیت کوین یک سال دیرتر از راه اندازی برنامه ریزی شده خود در سال 2022 فعال شد. معرفی به عنوان اسپات اولیه یا با پشتوانه فیزیکی صندوق بیت کوین تبلیغ شد و فرصتی را برای سرمایه گذاران فراهم کرد تا به یک محصول مالی پشتیبانی شده توسط بیت کوین واقعی دسترسی داشته باشند.

از همان ابتدا، مدیریت دارایی جاکوبی بر ماهیت سازگار با محیط زیست ETF تاکید کرد. این صندوق از اطلاعات خارجی برای محاسبه میزان مصرف انرژی شبکه بیت کوین استفاده می‌کند. سپس REC‌ها را خریداری و نگهداری می‌کند. این گواهی‌ها در یک سرویس بلاکچین ردیابی می‌شوند که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا اظهارات سازگار با محیط‌ زیست صندوق را تایید کنند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: Cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array