به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، جدیدترین پلتفرم رسانه اجتماعی غیرمتمرکز بازار کریپتو (DeSo)، یعنی فرند تک (Friend.tech)، با یک تصمیم جنجالی اعلام کرد کاربرانی که نسخه‌های کپی‌شده یا فورک این رسانه اجتماعی توکنیزه‌شده را انتخاب کنند، مجازات خواهند شد. این تصمیم با موج گسترده‌ای از انتقادات از سوی کاربران مواجه شد.

حساب رسمی friend.tech در شبکه X روز 28 آگوست (6 شهریور) با انتشار یک پست نوشت: «برای اطمینان از اینکه کاربران وفادار در طول دوره آزمایشی “بتا” پاداش عادلانه دریافت می‌کنند، کاربرانی که به نسخه‌های فورک یا کپی‌ شبکه روی می‌آورند به طور خودکار از کسب امتیاز منع شده و امتیازات موجود خود را از دست می‌دهند.»

در حالی که Friend.tech ضمن اشاره به احتمال زیاد شدن تعداد نسخه‌های فیک این شبکه، از هیچ رقیب خاصی نام نبرده است، تعدادی از کاربران X در پاسخ به این ادعا به یک برنامه جدید سوشال‌فای (SocialFi) به نام شیرز (Shares) اشاره کرده‌اند که قرار است نسخه آزمایشی عمومی آن روز 31 آگوست (9 شهریور) عرضه شود.

گفتنی است که Friend.tech مجموع ۱۰۰ میلیون “امتیاز پاداش” مورد نظر خود را ظرف مدت شش ماه، هر هفته به آزمایش‌کنندگان نسخه بتای این برنامه اختصاص خواهد داد.

هرچند این تیم هنوز درباره پاداش نهایی برنامه اطلاعات خاصی منتشر نکرده است ولی روز 15 آگوست (24 مرداد) با اشاره‌ای کوتاه گفت “هنگامی که برنامه به طور رسمی منتشر شود، این امتیازها هدف خاصی خواهند داشت.” این پلتفرم در پیام خود نوشت:

«ما به تازگی اولین Friday Points Airdrop خود را برای 44 هزار کاربر انجام دادیم. چند نکته را به خاطر داشته باشید: 100 میلیون امتیاز در طول دوره شش ماهه آزمایش بتا توزیع خواهد شد؛ ایردراپ ها روزهای جمعه انجام می‌شوند؛ امتیازها خارج از زنجیره و به صورت آف-چین ثبت می‌شوند و پس از پایان دوره بتا، امتیازها هدف خاصی خواهند داشت.»

 (@friendtech) 18 آگوست 2023

عده‌ای معتقدند که در نهایت این امتیازها به توکن‌هایی برای حاکمیت Friend.tech تبدیل می‌شوند، در حالی که برخی دیگر معتقدند که احتمالاً برای کاربران اهمیت مالی خواهند داشت. برخی از گمانه‌زنی‌ها هم حاکی از آن است که با توجه به سرمایه‌گذاری اولیه پارادایم (Paradigm)، احتمالاً در آینده یک توکن بومی در Friend.tech وجود خواهد داشت.

به هر حال، هدف از ارائه این امتیازها هرچه که باشد، تصمیم اخیر این پلتفرم واکنش خوبی از سوی جامعه دریافت نکرد و ظرف یک ساعت اول پس از انتشار، با صدها نظر منفی روبه‌رو شد که این برنامه را به دلیل حرکت ضدرقابتی مورد تمسخر قرار می‌دادند.

واکنش یکی از کاربران X به اطلاعیه اخیر  Friend.tech
واکنش یکی از کاربران X به اطلاعیه اخیر  Friend.tech. منبع: ایکس (توئیتر سابق)

یک تریدر با نام مستعار CryptoKaleo در پاسخ به این اطلاعیه نوشت: «تهدید یا جریمه کردن کاربران برای آزمایش پلتفرم‌های دیگر کاملاً خلاف تمام اصولی است که این صنعت مطرح کرده است.»

عقب‌نشینی Friend.tech

پس از واکنش‌های شدیدی که جامعه نسبت به این خبر نشان داد، بنیانگذار Fricer.techs که با نام مستعار رِیسر (Racer) فعالیت می‌کند، طی بیانیه‌ای، ضمن عذرخواهی، از تصمیم قبلی خود عقب‌نشینی کرد.

این اعلامیه کمتر از سه هفته پس از عرضه عمومی برنامه Fricer.techs در تاریخ 11 آگوست (20 مرداد) منتشر شد. ولی طی چند روز گذشته Friend.tech شاهد کاهش شاخص‌های کلیدی مانند فعالیت کاربران، جریان ورودی و حجم تراکنش‌ها بوده است.

طبق داده‌های Dune Analytics، در زمان انتشار این مطلب، تراکنش‌های Friend.tech بیش از 90 درصد از اوج خود یعنی نزدیک به 525000 تراکنش ثبت شده روز 21 آگوست (30 مرداد) کاهش یافته و به کمتر از 50000 تراکنش رسیده است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array