به گزارش ایران دکونومی، تا پیش از این سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن 350 میلیون تومان بود که در برخی مناطق بانک‌ها مبلغی کمتر از این سقف را پرداخت می‌کردند.

وزیر راه و شهرسازی ۱۹ اردیبهشت ماه امسال از احتمال افزایش 50 درصدی وام ساخت در طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و با توجه به نوسانات نرخ مصالح ساختمانی، و افزایش تورم این پیشنهادات در شورای پول و اعتبار بررسی شده و سقف تسهیلات به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.

روابط عمومی بانک مرکزی مدتی بعد اعلام کرد: سقف فردی وام نهضت ملی مسکن تا 550 میلیون تومان افزایش یافته است. این سقف وام در تمامی مناطق و شهرهای کشور بصورت یکسان اعلام شد.

بانک مرکزی اخیرا در نامه ای اعلام کرده است که تنها پروژه‌های حمایتی، مشمول افزایش سقف تسهیلات این طرح می‌شوند؛ به این معنا که پروژه‌های خودمالک شهری و روستایی مشمول افزایش سقف و کاهش نرخ سود تسهیلات مذکور نیستند.

در روش خودمالکی، مالکان زمین‌ها برای ساخت‌ و ساز -چه به صورت انبوه و چه عادی- در زمین متعلق به خود، از وام نهضت ملی مسکن استفاده می‌کنند.

این نامه که به مدیران عامل ۲۷ بانک و مؤسسه اعتباری ابلاغ شده است به شرح زیر است:

«پیرو نامه… در خصوص ابلاغ سقف فردی تسهیلات موضوع ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن با عنایت به ابهامات پیش‌آمده برای بانک‌های عامل در خصوص تسهیلات یادشده به آگاهی می‌رساند حسب مصوبات مورخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲شورای پول و اعتبار در راستای حمایت از گروه‌های کم‌درآمد جامعه مقرر شد صرفاً سقف تسهیلات پروژه‌های حمایتی مسکن در تمامی شهرهای کشور به‌صورت یکسان به‌مبلغ ۵۵۰۰ میلیون ریال (۵۵۰ میلیون تومان) افزایش یابد.

لذا با در نظر گرفتن محدودیت منابع بانکی و هدف قانونگذار (کمک به خانه‌دار شدن فاقدین مسکن) کلیه مصوبات شورای پول و اعتبار در این راستا از جمله کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و افزایش سقف تسهیلات یادشده صرفاً شامل پروژه‌های حمایتی مسکن که زمین آن توسط وزارت راه و شهرسازی تأمین و به متقاضیان عرضه می‌شود بوده و پروژه‌های خودمالک شهری / روستایی مشمول افزایش سقف و کاهش نرخ سود تسهیلات مذکور نمی‌باشند.

شایان ذکر است در مصوبات مذکور اشاره به اعطای تسهیلات متمم نشده است و شرایط اعطای تسهیلات فوق‌الذکر از قبیل نرخ سود و سقف فردی تسهیلات تابع شرایط مندرج در قرارداد تسهیلات می‌باشد.

دغدغه اصلی دولت سیزدهم تامین مسکن برای دهک‌های پایین جامعه است و رئیس جمهور نیز در این زمینه گفته است: تأمین مسکن برای مردم از اولویت‌های مهم دولت است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array