به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «راشا تودی»، بانک مرکزی در سال گذشته (2022) نرخ بهره را از منفی 0.5 درصد به 3.75 درصد افزایش داد تا رشد قیمت‌ها را کاهش دهد.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا (ECB) در آخرین سخنرانی خود در کنفرانس سالانه بانک‌های مرکزی در (جکسون هول، وایومینگ) گفت: برای مبارزه با تورم، نرخ بهره در اتحادیه اروپا «تا زمانی که لازم باشد» بالا نگه داشته خواهد شد.

از تابستان گذشته (2022)، بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را 9 بار متوالی و از منفی 0.5 درصد به 3.75 درصد افزایش داده است. در همین حال، تورم منطقه یورو طی این دوره از اوج 10.6 درصدی سال گذشته (2022) روند نزولی به خود گرفته و در ژوئیه 2023 به 5.3 درصد کاهش یافته است.

لاگارد نگفت که آیا بانک مرکزی اروپا قصد دارد سیاست انقباضی خود را در نشست بعدی (14 سپتامبر 2023) متوقف کند یا نرخ بهره را برای بار دهم افزایش دهد. با این حال، وی خاطرنشان کرد که علیرغم کاهش تورم، فشارهای اساسی و خطرات تورمی باقی مانده است.
اگر کشش عرضه جهانی، مخصوصاً در بازار کار کمتر شود و رقابت جهانی کاهش یابد، باید انتظار داشته باشیم که قیمت‌ها بیشتر تعدیل یابند و اگر با شوک‌های بزرگ‌تر و رایج‌تری مانند انرژی و شوک‌های ژئوپلیتیکی مواجه شویم، شاهد افزایش هزینه‌ها از سوی شرکت‌ها خواهیم بود.

لاگارد تاکید کرد که تصمیمات آتی بانک مرکزی اروپا در مورد افزایش نرخ بهره به چشم‌انداز تورم، رشد قیمت اصلی و تاثیر اقدامات سیاست پولی بستگی دارد.

انتظار می‌رود «یورواستات»، آمار تورم ماه اوت را هفته آینده منتشر کند. اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کردند که رشد قیمت‌ها تا 5 درصد کاهش یابد، اما توجه داشته باشید که همچنان بیش از دو برابر سطح هدف مورد نظر بانک مرکزی اروپا (ECB) خواهد بود.

منبع: rt

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array