به گزارش ایران دکونومی، برای اولین‌بار بعد از شروع اختلال‌های مداوم و محدودیت‌های شدید اینترنت از اواخر تابستان سال گذشته، مجلس بالاخره در روز گذشته (سی‌ویکم مرداد) وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را به مجلس فراخواند. درخواست نمایندگان از عیسی زارع‌پور برای حضور در مجلس به‌دلیل قرائت گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره بررسی کیفیت پایین اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن و چالش‌هایی بود که در این زمینه برای شهروندان و کسب‌وکارهای اینترنتی ایجاد شده است.

 طبق این گزارش جایگاه ایران در برخی شاخص‌های بین‌المللی کیفیت اینترنت دو رتبه تنزل داشته است. همچنین در این گزارش تاکید شده که به‌دلیل فیلترینگ بی‌ضابطه بسیاری از سرویس‌های خارجی در کشور، استفاده از فیلترشکن رشد قابل توجهی داشته و همین عامل هم به یکی از دلایل افت شدید کیفیت سرویس اینترنت کاربران تبدیل شده است. این گزارش با استناد به یک نظرسنجی اعلام کرده که ۶۴درصد کاربران ایرانی از فیلترشکن استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر در این گزارش اعلام شده است که سهم پهنای باند ناشناس (ترافیکی که سیستم فیلترینگ قادر به تشخیص پروتکل آن نیست) در شبکه بین‌الملل از ۵درصد، حالا به ۲۵درصد رسیده است. آماری که نشان از دسترسی کند کاربران به وب‌سایت‌ها، کاهش پهنای باند یا افزایش ترافیک ناشی از مصرف فیلترشکن و همچنین تعدد مراجع تصمیم‌گیر در حوزه نظام پالایش و مدیریت محتوای مجازی دارد. این موارد بخش‌های انتقادی دیگر گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس از وضعیت اینترنت کشور است.

با این حال در مقابل قرائت این گزارش توسط نمایندگان در صحن علنی مجلس، وزیر ارتباطات مانند دو سال گذشته تمام‌قد از وضعیت توسعه و کیفیت شبکه اینترنت کشور دفاع کرد. عیسی‌زارع‌پور گفت که منابع ورودی اینترنت به کشور متنوع شده است و همچنین بیش از دو برابر نیاز کشور ظرفیت اینترنت فراهم شده؛ موضوعی که به باور او باعث پایداری شبکه شده است. همچنین او در صحن علنی مجلس با نمایش نمودارهایی مدعی شد که تعداد قطعی‌ها و لینک‌های اشباع در دو سال گذشته به‌شدت کاهش یافته است. از سوی دیگر براساس گفته‌های او شاخص‌های کیفیت همچون نوسان تاخیر، سرعت و… در این مدت برخلاف ادعای نمایندگان بهبود یافته است. وزیر ارتباطات در حالی از وضعیت کیفیت اینترنت کشور در مجلس دفاع کرد که در ادامه و در توضیحاتی متناقض گفت که مردم شایسته بهتر از اینها هستند و باز هم کم و کاستی در این زمینه را به گردن گذشته انداخت.

در جلسه علنی روز گذشته مجلس درباره این موضوع، روح‌الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن ابتدا به قرائت گزارش «بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط آن با رویکرد چالش‌های ایجاد شده برای شهروندان و کسب‌وکارهای اینترنتی» پرداخت. عباسپور با اشاره به هدف‌گذاری لایحه برنامه هفتم توسعه کشور، درباره سهم تولید ناخالص داخلی (GDP) از اقتصاد دیجیتال به‌عنوان یکی از پایه‌های توسعه پایدار کشور که باید از رقم ۸درصد در سال۱۴۰۱ به سهم ۱۵درصد در سال۱۴۰۶ برسد، گفت: «از جمله کاستی‌های مشهودی که می‌توان به آن اشاره کرد، کیفیت دسترسی شهروندان به اینترنت در برخی از شاخص‌های آن به‌عنوان بستر اصلی توسعه دولت الکترونیک و بالطبع اقتصاد دیجیتال است که بعضا موجب نارضایتی مردم و خسارت‌های اقتصادی در حوزه کسب‌وکارها شده است.»

او ادامه داد: «یکی از مهم‌ترین پارامترهای موثر در ایجاد مشکلات فنی در تسهیل دسترسی کاربران به اینترنت، افزایش ترافیک شبکه از طریق استفاده از روش‌ها و نرم افرازهای موسوم به فیلترشکن است که اغلب در قالب باج‌افزار با ایجاد آسیب‌های امنیتی در شبکه به جمع‌آوری اطلاعات مشترکان اقدام می‌کنند.»

عباسپور اعلام کرد که برخی از گزارش‌ها از افزایش آمار استفاده‌کنندگان از فیلترشکن در چندماه اخیر حکایت دارند؛ اما تاکنون گزارش دقیقی برای شفاف‌سازی آمار موجود، ارقام قابل ملاحظه هزینه‌های فیلترشکن و تحمیل آن بر سبد هزینه‌های خانوارها و در نهایت ارائه راهبردهای موثر برای کاهش استفاده از فیلترشکن‌ها توسط مشترکان، از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ارائه نشده است.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array