به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی Naver، غول اینترنت و تکنولوژی در کره‌جنوبی، در روز پنج‌شنبه از جدیدترین دستاورد خود در زمینه هوش مصنوعی رونمایی کرد.

ابزار هوش مصنوعی زایای کمپانی Naver با نام HyperCLOVA X، بستر ارائه‌دهنده مدل‌های بزرگ زبانی (LLM) اختصاصی این کمپانی با کاربردی مشابه چت‌بات محبوب توسعه‌یافته توسط کمپانی OpenAI خواهد بود.

از خدمات ابزار HyperCLOVA X می‌توان به چت‌بات کره‌ای CLOVA X اشاره کرد که جدیدترین رقیب ChatGPT خواهد بود. همچنین موتور جستجوی اختصاصی برمنبای هوش مصنوعی با نام Cue، که کاربردی مشابه با موتور جستجوی Bing کمپانی مایکروسافت دارد، از دیگر دستاوردهای پروژه جدید Naver است.

CLOVA X

ویژگی‌های ابزار HyperCLOVA X، جدیدترین پروژه هوش مصنوعی Naver

بخش خدمات ابری این کمپانی، Naver Cloud، که ارائه‌دهنده خدمات HyperCLOVA X است، اعلام کرده که چت‌بات هوش مصنوعی CLOVA X از تاریخ 24م آگوست (امروز، دوم شهریور) خدمات نسخه بتای خود را به دو زبان کره‌ای و انگلیسی آغاز کرده است.
نسخه بتای موتور جستجوی Cue به‌زودی و از ماه سپتامبر برای طی کردن مراحل آزمایشی عرضه خواهد شد و پس از آن به‌صورت یکپارچه با موتور جستجوی Naver در ماه نوامبر ادغام می‌شود.

ابزار هوش مصنوعی زایای HyperCLOVA X در دسترس همه مشتریان سازمانی و تولیدکنندگان محتوا قرار گرفته است. این ابزار، نسخه آپدیت شده مدل زبانی بزرگی به‌نام HyperCLOVA است که برای اولین بار در سال 2021 عرضه شده بود.
به گفته کمپانی Naver، ابزار HyperCLOVA دارای بیش از 240 میلیارد پارامتر مختلف است؛ اما اطلاعات بیشتری درباره تعداد پارامترهای استفاده شده برای تعلیم نسخه بهبود یافته آن یعنی HyperCLOVA X منتشر نشده است.

شایان ذکر است که کاربران برای دسترسی به ابزار هوش مصنوعی زایای HyperCLOVA X، باید برای ساختن حساب‌کاربری Naver اقدام کنند.

کمپانی Naver بیش از 500 کارشناس و متخصص حوزه هوش مصنوعی را در تیم خود برای توسعه این پروژه به‌کار گرفته است. براساس نامه ارسال شده توسط مدیرعامل Naver، چوی سویون به سهام‌داران و سرمایه‌گذاران این مجموعه، این کمپانی کره‌ای یکی از 5 کمپانی برتر دنیاست که با موفقیت مدل زبانی بزرگ خود را با بیش از 100 میلیارد پارامتر مختلف ایجاد کرده است.

همچنین بخش خدمات ابری Naver Cloud درحال توسعه خدمات چندجانبه چت‌بات CLOVA X هستند تا این هوش مصنوعی بتواند علاوه بر دریافت، پردازش و تولید دستورات متنی، از ورودی‌های تصویری، صوتی و ویدیویی نیز پشتیبانی کند.
براساس سخنان سانگ ناکو، رئیس بخش تکنولوژی Naver، این کمپانی قصد دارد ویژگی‌های چندجانبه هوش مصنوعی خود را در آینده‌ای نزدیک به کاربران عرضه کند.

CLOVA X

پیوستن کمپانی Naver به رقبا و همکاران خود

رونمایی کمپانی کره‌ای Naver از جدیدترین دستاورد خود در حوزه هوش مصنوعی، همزمان با تلاش‌های کمپانی‌های برتر و بزرگ جهان برای تسلط یافتن بر این تکنولوژی پویا و فراگیر است.
کمپانی موفق OpenAi با حمایت مالی مایکروسافت اولین شرکتی بود که جرقه رقابت در این حوزه را زد. سپس، کمپانی گوگل با رونمایی از چت‌بات Bard و سرمایه‌گذاری در کمپانی هوش مصنوعی Anthropic وارد بازی شد.

جدیدترین پروژه گوگل در این زمینه، هوش مصنوعی قدرتمند و موردانتظار Gemini است که براساس شنیده‌ها در پاییز پیش‌رو به کاربران عرضه خواهد شد.
شرکت چینی Baidu نیز از چت‌بات اختصاصی خود به‌نام Ernie Bot رونمایی کرد و کمپانی‌هایی مانند متا، آمازون و اپل نیز براساس گزارشات اخیر در حال توسعه دادن پروژه‌های خود در این زمینه هستند.


تفاوت خدمات هوش مصنوعی Naver با دیگر رقبا

براساس ادعاهای Naver، این کمپانی سعی کرده تا با تمرکز بر جنبه‌هایی که رقبا آن‌ها را پوشش نداده‌اند؛ خدمات‌رسانی بهتری به مخاطبین ارائه دهد.
مثلاً توسعه چت‌بات‌هایی برای نواحی حساس از نظر سیاسی و یا ارائه خدمات به کشورهایی که زبان انگلیسی زبان اصلی کشور آنها نیست. (مانند اسپانیا، مکزیک، کره‌جنوبی، ژاپن و آسیای جنوب‌شرقی)

همچنین در کنفرانس رونمایی از ابزار هوش مصنوعی زایای HyperCLOVA X اعلام شد که Naver به جهت خدمت‌رسانی بهتر در زمینه پروژه‌های هوش مصنوعی خود، قصد بازگشایی یک دیتاسنتر جدید با ظرفیت 600 هزار سرور را در سوجونگ دارد.
کمپانی Naver از نوامبر سال گذشته درحال توسعه تراشه‌های تخصصی و پیشرفته هوش مصنوعی با همکاری کمپانی سامسونگ می‌باشد.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array