به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، شبکه اجتماعی غیرمتمرکز تازه راه‌اندازی شده فرند.تک (Friend.tech)، روز 19 آگوست ظرف 24 ساعت بیش از 1 میلیون دلار کارمزد دریافت کرده و از دو اکوسیستم رمزارزی برتر این حوزه یعنی یونی سوآپ (Uniswap) و شبکه بیت کوین، پیشی گرفته است.

نسخه بتای این پلتفرم که روز 11 آگوست (20 مرداد) راه‌اندازی شد، امکان توکنیزه کرده شبکه اجتماعی خود با خرید و فروش “سهام” سایر افراد، را برای کاربران فراهم می‌کند. خرید سهام یک کاربر، امکان تبادل پیام‌های خصوصی با مالکان سهام را نیز فراهم می‌سازد. طبق گزارش‌ها، این پروتکل کارمزد 5 درصدی را برای تراکنش‌ها دریافت می‌کند و سود مالک سهام، از اسپرد معاملات است.

پلتفرم Friend.tech که بر پایه شبکه بلاکچین لایه دوم کوین بیس ساخته شده است، بعد از راه‌اندازی شاهد فعالیت قابل توجهی بوده است؛ به طوری که بر اساس داده‌های دیفای لاما (DefiLlama)، این شبکه اجتماعی غیرمتمرکز در 24 ساعت 1.12 میلیون دلار و از زمان راه‌اندازی تاکنون، 2.8 میلیون دلار کارمزد دریافت کرده است. در زمان نگارش این مطلب، کل درآمد پروژه با بیش از 650,000 تراکنش و بیش از 60,000 معامله‌گر منحصر به فرد به حدود 818,620 دلار می‌رسد.

کارمزد Friend.tech
رتبه‌بندی پروژه‌های رمزارزی بر اساس کارمزد و درآمد روز 20 آگوست. منبع: DefiLlama

مدل کسب درآمد در Friend.tech

گفته می‌شود شخصی با نام مستعار ریسر (Racer) به عنوان توسعه دهنده اصلی پشت این پروژه است. به گفته یکی از مهندسین ارشد کوین بیس، ریسر (Racer) قبلاً شبکه‌های اجتماعی TweetDAO و Stealcam را نیز ایجاد کرده بود که هر دو بر مبنای توکن‌های غیرمثلی استوار بودند. این بار، ریسر با راه‌اندازی Friend.tech، اینفلوئنسرهای صنعت کریپتو را هدف قرار داده است که از طرفداران زیادی برخوردار هستند. پروژه‌های Web3 به دنبال تقویت روابط خود با سرمایه‌گذاران خطرپذیر و فعالان کلیدی در صنعت کریپتو هستند، گروه دوم مخطبان اصلی این شبکه محسوب می‌شوند.

این هیاهو باعث شده است مدل درآمدی این پلتفرم اجتماعی، خطرات و چشم‌انداز آینده آن مورد توجه تحلیلگران قرار بگیرد. ایگناس (Ignas)، محقق امور مالی غیرمتمرکز، خاطرنشان کرده است که با مدل کسب و کار فعلی Friend.tech، «درآمد فقط از محل کارمزد معاملات تامین می‌شود و وجود سهامداران بیشتر عملاً تاثیر چندانی در آن ندارد. در واقع، ترس، عدم قطعیت و شک (FUD) اساس این استراتژی کسب کارمزد را تشکیل می‌دهد.»

موسس Talk.Markets نیز خاطرنشان کرده است که با فروخته شدن سهام، قیمت آنها به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد و این به طور بالقوه، مشوق تشکیل گروه‌های کوچکتر یا گروه‌های جایگزین در این پلتفرم است.

گفتنی است که در نسخه بتای Friend.tech، امکان عضویت کاربران جدید تنها با دعوت دیگر کاربران فراهم خواهد شد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegrap

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array