به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، به تازگی مایکروسافت یک تیم کامل که وظیفه آن هدایت سیستم هوش‌مصنوعی بر اساس اخلاقیت و مسئولیت‌پذیری، برای دستیابی به نتایج پایدار بود، را تعدیل نیرو کرد.

حذف تیم‌ اخلاقیات و مهارت‌‌های اجتماعی، بخشی از روند اخیر اخراج بیش از 10 000 نفر از کارمندان مایکروسافت بوده است.
تعدیل نیروهای مایکروسافت، همزمان شده با سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار در همکاری این شرکت با استارتاپ OpenAI، استارتاپی که عامل وجود هوش‌مصنوعی‌های هنری و زبانی مانند DALL-E و ChatGPT است.
مایکروسافت همچنین، موتور جستجوی Bing و جستجوگر Edge خود را به گونه‌ای بازسازی کرده که از هوش‌مصنوعی جدیدی که بر اساس مدل زبانی ساخته شده، قدرت می‌گیرد. بر اساس ادعای این کمپانی، این هوش‌مصنوعی حتی از ChatGPT نیز قدرتمندتر است و مختص جستجو ساخته شده است.

چنین تصمیم ضد و نقیضی، میزان تعهد مایکروسافت را زیر سوال می‌برد؛ مخصوصاً در این زمان بحرانی که اصول هوش‌مصنوعی و طراحی محصولات با چنین تصمیم پیچیده‌ای درگیر شده است: تصمیم جنجالی مایکروسافت برای تعدیل نیروهای خود و سرمایه‌گذاری در هوش‌مصنوعی دیگری.

مایکروسافت، اداره هوش‌مصنوعی مسئولیت‌پذیر (ORA) را هنوز پابرجا نگه‌داشت است. وظیفه این اداره وضع قوانین مناسب برای هدایت و تنظیم خط‌مشی عمومی است‌؛ اما کارمندان اظهار کرده‌اند که اخراج تیم اخلاقیات و مهارت‌های اجتماعی، تاثیر به‌سزایی در این پروسه داشته است‌، زیرا وظیفه تیم اخلاقیات تمرکز بر روند مسئولیت‌پذیری هوش‌مصنوعی و اطمینان حاصل کردن از رفتار صحیح آن بوده است.

 

مایکروسافت

 

اعضای تیم اخلاقیات تعداد زیادی نبودند، بلکه فقط هفت نفر بعد از انجام عملیات سازمان‌دهی مجدد در ماه اکتبر، در تیم باقی مانده بودند. براساس گزارشات اخیر، مدیرعامل و مدیرارشد تکنولوژی، به کارمندان این تیم فشار بسیار زیادی برای توسعه مدل‌‌های اخیر OpenAI و جدیدترین نتایج‌ آن و توزیع این محصول به مشتری در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به آنها وارد می‌کردند.

در سال گذشته و در طی پروسه سازمان‌دهی مجدد، بیشتر اعضای تیم اخلاقیات به دیگر تیم‌ها منتقل شدند. در روز ششم مارس، به اعضای باقی‌مانده اعلام شد که به‌زودی تعدیل‌نیرو خواهند شد. اعضای تیم باور دارند که دلیل اخراجشان، تمرکز بیش‌از‌حد مایکروسافت روی فروش و توزیع محصولات هوش‌مصنوعی حتی پیش از شروع روند رقابت است‌ و دیگر به رابطه طولانی‌مدت و مسئولیت اجتماعی اهمیتی نمی‌دهد.

تیم‌هایی مثل تیم اخلاقیات مایکروسافت، معمولاً با ذکر کردن نتایج احتمالی و پیشامدهای گرفتن چنین تصمیمی، کنترل سازمان‌های بزرگ تکنولوژی را در دست دارند‌. احتمالاً مایکروسافت دیگر تحمل شنیدن ‘نه’ از طرف کارمندان خود را نداشته است. زیرا آنها برای خرید سهام گوگل به هر دری زده بودند. به گفته مایکروسافت، هر یک درصد از سهام گوگل، 2 میلیارد دلار بازدهی مالی سالانه دارد.

 

مترجم: مائده هاشمی

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array