به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، ایران در ماه آگوست سال 2023، 1.5 میلیون بشکه در روز نفت خام به چین صادر کرد که بالاترین رقم از سال 2013 است. بر اساس آمارهای منتشر شده، این رقم به طور قابل توجهی بالاتر از میانگین صادرات 917000 بشکه‌ای ایران به چین در هفت ماه اول سال است.

به نظر می‌رسد، افزایش قیمت جهانی جذابیت نفت ارزان‌تر ایران را برای پالایشگاه‌های چین بیشتر کرده است. در ماه مارس 2023، چین میانجی‌ توافقی بود که براساس آن روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی از سر گرفته شد. از سوی دیگر، ماه گذشته ایران به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای به رهبری چین و روسیه درآمد.

مؤسسه کپلر که مؤسسه ردیابی محموله‌های نفتی است اعلام کرد چین به‌عنوان بزرگترین واردکننده نفت دنیا، در ماه جاری میلادی حدود 1.5 میلیون بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده است.

این آمار در حالی منتشر می‌شود که تولید ایران در سال 2018 رقم 2.5 میلیون بشکه در روز بود، اما در سال 2020 به دلیل تحریم‌های ایالات متحده به 100 هزار بشکه در روز کاهش یافت. با این حال، تولید ایران دوباره در حال افزایش است. در ماه مه و ژوئن، میانگین تولید 1.6 میلیون بشکه در روز بود. بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، این میزان بیش از دو برابر تولید در همان زمان در سال 2022 بود.

چین بزرگترین مشتری نفت ایران است و سوریه و ونزوئلا نیز مقادیر قابل توجهی از فرآورده‌های سوختی ایران را دریافت می‌کنند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

آخرین اخبار اقتصادی

منبع: al-monitor

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array