به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، شهر نیویورک‌سیتی رسماً به یکی از مناطقی تبدیل شد که برای جلوگیری از تهدیدات امنیتی احتمالی، با تدوین قوانین جدیدی دسترسی به اپلیکیشن تیک‌تاک را محدود می‌کند.

براساس این گزارش جدید، سازمان‌ها و مؤسسات دولتی موظف هستند در عرض یک بازه زمانی 30 روزه، این اپلیکیشن را از تمام دستگاه‌های هوشمند که متعلق به دولت هستند، به‌طور کامل حذف و پاکسازی کنند.

نیویورک

عدم دسترسی دستگاه‌های دولتی شهر نیویورک به اپلیکیشن تیک‌تاک

بخش امنیت سایبری شهر نیویورک (NYC Cyber Command) به سیاست‌گذاران پیشنهاد داده که پس از این مسدودیت، دسترسی‌های قانونی این اپلیکیشن به‌طور کامل از لحاظ امنیتی بررسی شوند.
وظیفه بخش NYC Cyber Command، رسیدگی به جرایم و تهدیدات امنیت سایبری در حوزه دپارتمان دولتی تکنولوژی شهر نیویورک می‌باشد.

همچنین ایالت نیویورک نیز در سال 2020 قوانین امنیتی مشابهی را در رابطه با اپلیکیشن تیک‌تاک وضع کرده بود و دسترسی به این اپ چینی را در تمام دستگاه‌های هوشمند دولتی ممنوع اعلام کرد.
بسیاری از دیگر ایالت‌ها مانند نیوجرسی، اوهایو، تگزاس و جورجیا نیز اخیراً دنباله‌روی یکدیگر بودند و دسترسی به تیک‌تاک را مسدود کرده‌اند.

مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا، در دسامبر سال گذشته استفاده از اپلیکیشن تیک‌تاک را در دستگاه‌های هوشمند دولتی ممنوع اعلام کرده بود.
همچنین در اوایل سال جاری، دولت بایدن با افزایش فشارها سعی کرد کمپانی تیک‌تاک را ترغیب به پایان روابط همکاری با مالک چینی خود کند.

نیویورک

تیک‌تاک در برابر آمریکا

در ماه مارچ، مدیرعامل این پلتفرم، شو زی‌چو، با حضور در کنگره آمریکا دربرابر حضار شهادت داد و به‌مدت 5 ساعت تمام پاسخگوی سؤالات قانون‌گذاران درباره تهدیدات احتمالی سوءاستفاده کشور چین به‌واسطه تیک‌تاک بود.
مقامات دولتی آمریکا معتقدند که چین ممکن است با توجه به میزان انبوه کاربران تیک‌تاک در سراسر این کشور، از دسترسی خود به این پلتفرم محبوب سوءاستفاده کرده و امنیت ملی آمریکا را به‌خطر بیندازد.

مالک کمپانی تیک‌تاک، شرکت عظیم و قدرتمند چینی ByteDance می‌باشد. همین “خارجی بودن” منبع سازنده و حامی مالی تیک‌تاک، باعث شده تا دولتمردان آمریکایی نگران خطرات احتمالی کشور خود باشند. زیرا برخلاف بیشتر شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های محبوب در آمریکا (مانند توییتر (X)، اینستاگرام، واتساپ،فیسبوک، یوتیوب، Threads و غیره)، که ریشه در همین خاک دارند، تیک‌تاک متعلق به کشوری مانند چین است!

در حالی که مسدودیت دسترسی به تیک‌تاک در شهر نیویورک بلافاصله اجرایی شده است؛ فرماندار ایالت مونتانا تصمیم به اعمال این قوانین از آغاز سال 2024 گرفته است.
با این تفاوت چشمگیر که در دیگر ایالت‌ها، این مسدودیت تنها در دستگاه‌های متعلق به دولت آمریکا اعمال می‌شود، اما در مونتانا دسترسی کاربران عادی نیز محدود خواهد شد!

کمپانی تیک‌تاک درحال پیگیری‌های قانونی برای جلوگیری از نهایی‌شدن این حکم در ایالت مونتاناست، اما تا این لحظه چندین پرونده قضاییِ در جریان کار به جایی نبرده‌اند.
دو شرکت تکنولوژی دیگر با نام‌های NetChoice و Chamber of Progress در پشتیبانی از تیک‌تاک اعلام کرده‌اند که اقدام اخیر ایالت مونتانا برای مسدودیت دسترسی کاربران “هدف ایجاد زیرساخت‌های اینترنت و ارتباط مردم جهان با یکدیگر را زیر سؤال می‌برد”.

تمام این اقدامات امنیتی علیه کمپانی تیک‌تاک، در واقع انگشت اشاره اتهامی به سمت شرکت چینی مالک آن ByteDance می‌باشد.
با اینکه هنوز هیچ شواهدی دال بر سوءاستفاده دولت کشور چین و شهر بیجینگ (پکن) از این اپلیکیشن محبوب در دسترس نیست؛ اما متصور شدن جنین احتمالی “غیرممکن” نیز نیست!

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array