به گزارش ایران دکونومی و به نقل از «مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور»، طی سه سال مصرف گوشت قرمز در ایران تا 40 درصد کاهش یافته است.

«افشین صدر دادرس» همچنین گفت: سرانه مصرف گوشت به 7.5 کیلوگرم رسیده است؛ به طوری که اگر آمار کشتارگاه‌های رسمی کشور را که توسط مرکز آمار ایران منتشر می‌شود ملاک قرار دهیم و از سوی دیگر آمار صادرات دام که توسط وزارت جهاد کشاورزی استخراج و اعلام می‌شود، مد نظر قرار گرفته و آمار تولید و کشتار را نیز محاسبه کنیم، می‌بینیم با احتساب ورودی و خروجی، میزان سرانه مصرف در سه سال از 12 کیلو به هفت و نیم کیلو کاهش یافته است.

«مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور» اذعان داشت که مهمترین دلیل این کاهش رشد شدید قیمت تمام شده، اهمال در نظارت و افزایش شدید قیمت گوشت قرمز از مبدا تولید تا بازار مصرف و همچنین تحلیل رفتن قدرت خرید مردم است.

دادرس در پایان با اشاره به اینکه به دلیل رکود حاکم بر بازار، برخی عرضه کنندگان گوشت قرمز مجبور به تعطیلی و برخی تولیدکنندگان دام نیز از چرخه فعالیت خارج شده‌‎اند، اضافه کرد: «پیش از این بارها هشدار داده بودیم، سیاست‌های تولید دام اشتباه است، اما کسی این هشدارها را نشنید و در دوره‌ای حتی شاهد کشتار دام مولد بودیم.  پس از حذف ارز ترجیحی نیز در یک سال اخیر هیچ حمایتی از دامداران صورت نگرفت و با رشد 6 برابری قیمت خوراک دام، ایجاد شوک قیمتی در بازار گوشت چندان دور از انتظار نبود.»

آخرین اخبار اقتصادی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array