به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، با وجود جهانی ثروتمند، برخی از کشورها همچنان از فقر شدید رنج می‌برند. این مقاله فهرست فقیرترین کشورهای جهان در سال 2023 را ارائه کرده است.

روش‌ رتبه‌بندی فقیرترین کشورهای جهان

GDP مخفف GDP به معنای تولید ناخالص داخلی است که کالاها و خدمات تولید سالانه یک کشور را اندازه‌گیری می‌کند. شایان ذکر است که برای رتبه‌بندی اقتصاد کشورها، جمعیت یک کشور را نیز باید در نظر گرفت تا تصویر روشن‌تری از میزان ثروت‌ یا فقر یک کشور به دست آید. بنابراین، تولید ناخالص داخلی را بر تعداد کل افراد کشور تقسیم کنید تا تولید ناخالص داخلی سرانه به دست آید.


از سوی دیگر، هزینه زندگی و نرخ تورم می‌تواند از کشوری به کشور دیگر بسیار متفاوت باشد. اینجاست که PPP برای مقایسه کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. PPP مخفف Purchasing Power Parity است و هزینه‌ها و نرخ تورم را برای ارائه تصویر دقیق‌تری از استاندارد زندگی در کشورهای مختلف در نظر می‌گیرد. مقدار تولید ناخالص داخلی سرانه آورده شده در اینجا توسط بانک جهانی (IMF) ارائه شده است:

فقیر

غالبا کشورهای کوچکتر و کمتر قدرتمند جزو ده اقتصاد ضعیف جهان و کشورهای فقیر محسوب می‌شوند. لیبریا و چاد با مشکلاتی مانند منابع محدود، بخش‌های مالی ضعیف و رژیم‌های مالیاتی نامطلوب مواجه هستند که مانع از سرمایه‌گذاری و رشد خارجی این کشور شده است.

کشورهای بزرگ‌تری مانند جمهوری دموکراتیک کنگو و موزامبیک به دلیل درگیری‌های داخلی، بی‌ثباتی سیاسی و زیرساخت‌های ناکافی با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند که مانع پیشرفت اقتصادی آنها می‌شود.
بیایید نگاهی دقیق‌تر به فقیرترین کشورهای جهان بیندازیم و علل زمینه‌ای که عامل چالش‌های اقتصادی آنها شده است را بررسی کنیم.

1-سودان جنوبی (South Sudan) فقیرترین کشور جهان

تولید ناخالص داخلی: 3.9 میلیارد دلار
جمعیت: 11,104,916
سودان جنوبی (جوان ترین کشور جهان) در سال 2011 استقلال یافت، اما با چالش‌های اقتصادی قابل توجهی مواجه است. بی‌ثباتی سیاسی، درگیری های مداوم و زیرساخت‌های محدود مانع پیشرفت این کشور شده است. با توجه به کشاورزی سنتی، خشونت و شرایط آب و هوایی که اغلب کشاورزی را مختل می‌کند، فقر و خشکسالی در این کشور تداوم می‌یابد.

2- بوروندی (Burundi)

تولید ناخالص داخلی: 3.4 میلیارد دلار
جمعیت: 13,269,272
بوروندی، یک کشور کوچک محصور در خشکی در شرق آفریقاست که با چالش‌های اجتماعی-اقتصادی مهمی از جمله بی‌ثباتی سیاسی، درگیری‌ها و توسعه ناکافی زیرساخت‌ها مواجه است. مبارزات اقتصادی کشور و مشکلاتی که شهروندان با آن روبه‌رو هستند با رشد سریع جمعیت تشدید می شود. با توجه به اینکه تقریباً 80 درصد از جمعیت به کشاورزی معیشتی متکی هستند، ناامنی غذایی بوروندی در مقایسه با سایر کشورهای آفریقایی جنوب به طرز چشمگیری بالاست.

3-جمهوری آفریقای مرکزی (CAR)

تولید ناخالص داخلی: 2.2 میلیارد دلار
جمعیت: 5,757,091
جمهوری آفریقای مرکزی (CAR)، واقع در آفریقای مرکزی، به دلیل بی‌ثباتی سیاسی، درگیری‌های مسلحانه و زیرساخت‌های ناکافی، با چالش های اقتصادی عمیقی دست و پنجه نرم می‌کند. ثروت این کشور اعم از طلا، نفت، اورانیوم و الماس با فقر گسترده‌ای که شهروندانش تجربه می‌کنند، کاملاً در تضاد است. ترکیبی از افزایش قیمت کالاهای اساسی پس از جنگ در اوکراین و چرخه‌های شدید سیل و خشکسالی، مشکلات اقتصادی CAR را تشدید کرده است.

فقیرترین کشور آسیا کدام است؟

فقیرترین کشور آسیا یمن است که سرانه تولید ناخالص داخلی آن 2136 دلار است. با این حال، سال‌ها درگیری‌های مداوم، تعیین آمار اقتصادی دقیق برای ارزیابی را دشوار می‌سازد.

4-سومالی (Somalia)

تولید ناخالص داخلی: 7.5 میلیارد دلار
جمعیت: 18,192,151
سومالی که در شاخ آفریقا قرار دارد، سال‌ها گرفتار بی‌ثباتی سیاسی، درگیری‌های مسلحانه و بحران‌های بشردوستانه بوده است. نبود یک دولت مرکزی کارآمد، زیرساخت های محدود و فقر گسترده مانع پیشرفت کشور شده است.

5-جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC)

تولید ناخالص داخلی: 42.6 میلیارد دلار
جمعیت: 102,553,019
جمهوری دموکراتیک کنگو، بزرگترین کشور در جنوب آفریقاست و علیرغم منابع طبیعی فراوانی مانند کبالت و مس، این کشور با چالش‌های اقتصادی بزرگی مواجه است. اکثر جمعیت در فقر زندگی می‌کنند و حدود 62 درصد از مردم کنگو با کمتر از 2.15 دلار در روز زندگی می‌کنند. سوءتغذیه، دسترسی محدود به آموزش و مراقبت‌های بهداشتی، نرخ بالای باروری، فقر و محدودیت‌های توسعه کشور را تشدید می‌کند.

6-موزامبیک (Mozambique)

تولید ناخالص داخلی: 3.3 میلیارد دلار
جمعیت: 33,980,890
موزامبیک، کشوری است کم جمعیت و مستعمره سابق پرتغال با منابع غنی. به دلیل بلایای طبیعی، بیماری، رشد سریع جمعیت، بهره‌وری پایین کشاورزی و نابرابری ثروت با فقر مواجه است. علیرغم غنای منابع و رشد قوی تولید ناخالص داخلی، این کشور همچنان در زمره فقیرترین کشورهای جهان باقی مانده است.

ثروتمندترین کشور جهان کدام است؟

ایرلند با بالاترین تولید ناخالص داخلی سرانه که در حدود 145,196 دلار است، ثروتمندترین کشور جهان در سال 2023 معرفی شده است.

7-نیجر (Niger)

تولید ناخالص داخلی: 9.2 میلیارد دلار
جمعیت: 27,291,636
نیجر کشوری است در غرب آفریقا که به دلیل محدودیت منابع طبیعی، خشکسالی‌های مکرر و اقتصاد عمدتاً کشاورزی با چالش‌های اقتصادی و نرخ بالای فقر مواجه است. با توجه به اینکه 80 درصد از این کشور بیابانی است و جمعیت رو به رشدی دارد که به کشاورزی در مقیاس کوچک متکی است، بیابان زایی تهدیدی قابل توجه است.

8- مالاوی (Malawi)

تولید ناخالص داخلی: 6.9 میلیارد دلار
جمعیت: 21,039,999
با وجود مناظر زیبا، مالاوی، واقع در جنوب شرقی آفریقا، با چالش‌های اقتصادی قابل توجهی دست و پنجه نرم می‌کند. این کشور به شدت به کشاورزی دیم متکی است که آن را در برابر تغییرات آب و هوایی و نوسان قیمت کالاها آسیب‌پذیر می‌کند. با این وجود، دولت همچنان متعهد به ترویج تنوع اقتصادی، بهبود آموزش و مراقبت‌های بهداشتی و کاهش فقر است.

9-چاد (Chad)

تولید ناخالص داخلی: 10.9 میلیارد دلار
جمعیت: 18,327,841
چاد (واقع در آفریقا) با وجود داشتن ذخایر قابل توجه نفت، با چالش‌های اقتصادی قابل توجه و نرخ فقر بالا مواجه است. این کشور به شدت به کشاورزی دیم متکی است، که آن را در برابر شوک‌های ناشی از آب و هوا و ناامنی غذایی گسترده آسیب‌پذیر می‌کند. نقض حقوق بشر و سرکوب مخالفان سیاسی گزارش شده است که نگرانی هایی را در مورد اصول دموکراتیک در این کشور ایجاد کرده است.

10-لیبریا (Liberia)

تولید ناخالص داخلی: 10.9 میلیارد دلار
جمعیت: 5,428,692
فقر پایدار لیبریا ناشی از درگیری‌های خشونت‌آمیز، از جمله جنگ‌های داخلی و شیوع بیماری‌هایی مانند ابولا است که منجر به زیرساخت‌های ناپایدار و خدمات محدود می‌شود. مهاجرت اجباری کشاورزی را مختل و منجر به ناامنی غذایی می‌شود. سازمان‌های بین‌المللی برنامه جهانی غذا برای کاهش فقر و بهبود آینده کشور از طریق تلاش برای توسعه پایدار و سرمایه‌گذاری در آموزش و مراقبت‌های بهداشتی تلاش می‌کنند.

منبع: forbesindia

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array