به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی،  پلتفرم بازی‌های وب3 ایموتبل (Immutable) با همکاری پالیگان لبز (Polygon Labs) مرحله آزمایش عمومی محصول جدید خود یعنی Immutable zkEVM را آغاز کرده است. پروژه کار بر روی شبکه ماشین مجازی اتریوم با دانش صفر (zkEVM) در ماه مارس (فروردین) و پس از اعلام شراکت این شرکت با شبکه بلاکچین پالیگان آغاز شد. این درحالی است که zkEVM مقیاس‌بندی اتریوم خود شبکه پالیگان روز ۲۷ مارس (7 فروردین) در شبکه اصلی لانچ شد.

کمپانی ایموتبل (Immutable) روز 14 آگوست (23 مرداد) اعلام کرد zkEVM به توسعه‌دهندگان بازی اجازه می‌دهند به ویژگی‌هایی مثل هزینه‌های کمتر توسعه و اثرات امنیتی و شبکه‌ای که با اکوسیستم اتریوم ارائه می‌شود دسترسی پیدا کنند. رابی فرگوسن (Robbie Ferguson)، بنیانگذار و مدیرعامل ایموتبل (Immutable)، در ماه مارس گفته بود zkEVM با هدف افزایش حقوق مالکیت برای گیمرهای Web3 ارائه می‌شود.

اسناد توسعه‌دهنده zkEVM ایموتبل
اسناد توسعه‌دهنده zkEVM ایموتبل؛ منبع: Immutable

همکاری شرکت‌های بزرگ در پروژه Immutable zkEVM

طبق اعلام این شرکت، بیش از 20 شرکت گیمینگ برای پشتیبانی از راه‌اندازی این سرویس همکاری کرده‌اند، از جمله GameStop، بازار TokenTrove، توزیع کننده بازی‌های مبتنی بر وب Kongregate، شرکت بازی‌سازی iLogos و غیره.

در حال حاضر دست‌کم 12 بازی ساخت عناوین وب3 را بر بستر ماشین مجازی اتریوم آغاز کرده‌اند که عبارتند از CoinArcade، Galaxy Commanders، Medieval Empires، MetalCore، Meta Toy، DragonZ SAGA، Rune Realms، Shardbound، Infinite Victory، EF Defense و SimWin Football . در این میان،  MetalCore، به طور خاص، تاریخ عرضه نسخه بتای بازی خود در Immutable zkEVM را روز 15 سپتامبر اعلام کرده است.

شبکه آزمایشی Immutable zkEVM از اثبات دانش صفر برای ایمن‌سازی نقل و انتقالات بین این شبکه و Sepolia Ethereum استفاده می‌کند که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد نحوه عملکرد نسخه اصلی پس از راه‌اندازی را آزمایش کنند.

ایموتبل (Immutable) اظهار داشته است که این شبکه با برنامه‌های اتریوم کاملاً سازگار است، به این معنی که توسعه‌دهندگان می‎‌توانند پروژه‌های مبتنی بر اتریوم خود را با حداقل تغییرات به آن منتقل کنند. این تیم به زودی با اضافه کردن قابلیت ریلیر (Relayer)  به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا حساب‌های کیف پول بدون هزینه گس ایجاد کنند.

بد نیست بدانید ایموتبل (Immutable)  توسعه‌دهنده بازی کارتی گادز آنچیند (Gods Unchained) است که در ابتدا بر بستر شبکه اتریوم راه‌اندازی شد. در آوریل سال 2021 (فروردین 1400)، این شرکت اولین شبکه لایه 2 مبتنی بر دانش صفر خود را به نام Immutable X با هدف کاهش کارمزد تراکنش‌ها برای بازیکنان بازی‌های خود راه‌اندازی کرد.

هرچند، این شبکه به طور کامل با ماشین مجازی اتریوم، سازگار نبود. به همین دلیل، کاربران Immutable X باید برای استفاده از شبکه، کلیدهایی را از طریق یک رابط وب ایجاد کنند. در حال حاضر، کاربران باید بتوانند به سادگی شبکه‌های درون کیف پول خود را برای دسترسی به Immutable zkEVM تغییر دهند.

ویتالیک بوترین، بنیانگذار اتریوم، اخیراً در مورد مزایا و معایب zkEVMها صحبت کرده و گفته بود که ممکن است این سرویس منجر به ناکارآمدی داده‌ها و مشکل تأخیر در تراکنش‌ها شوند، هرچند مقیاس‌پذیری اتریوم را نیز تا حد زیادی بهبود می‌بخشند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array