به گزارش ایران دکونومی، طی سه ماهه نخست سال 1402، بانک‌ها مبلغی در حدود 29 هزار و 770 میلیارد تومان وام اعطا کرده‌اند که در این میان شرکت مادر تخصصی «بازرگانی دولتی ایران» با 10 هزار میلیارد تومان وام، جایگاه نخست بدهکاران بانکی را به خود اختصاص داده است.

شایان ذکر است که طی این دوره سه ماهه، در مجموع 73 دستگاه اجرایی تسهیلات دریافت کرده‌اند که شامل 323 فقره وام به ارزش 29 هزار و 770 میلیارد تومان می‌شود.

این نخستین بار است که بانک مرکزی آمار مرتبط به تسهیلات پرداختی شبکه بانکی به دستگاه‌های اجرایی را منتشر می‌سازد. این اقدام در راستای شفاف سازی و پس از آن صورت گرفت که در جزء 4-1 بند ط تبصره 16 قانون بودجه سال 1402 مقرر شد بانک مرکزی با استفاده از سامانه اطلاعاتی خود و آمارهای دریافتی از بانک‌ها، میزان تسهیلات یا تعهدات پرداختی به هر یک از دستگاه‌های اجرایی را در دسترس عموم قرار دهد و به‌صورت فصلی به‌روزرسانی نماید.

بیشترین وام بانک‌ها به کدام دستگاه‌های اجرایی رسیده است؟

با استناد به گزارش منتشر شده بانک مرکزی، شرکت مادر تخصصی «بازرگانی دولتی ایران» که وظیفه ذخیره سازی و توزیع کالاهای اساسی، خرید و تهیه و تامین این کالاها را برعهده دارد، طی دو فقره وام در مجموع 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت و جایگاه نخست بیشترین میزان وام را به خود اختصاص داده است.

2-سازمان تامین اجتماعی طی سه ماهه اول سال 1402 در مجموع 33 فقره وام به ارزش بیش از 8 هزار و 720 میلیارد تومان دریافت کرده است.

3-در رده سوم شهرداری شیراز قرار دارد که هزار و 426 میلیارد تومان را طی 14 فقره وام دریافت کرده است.

4-شرکت «خدمات حمایتی کشاورزی» هزار و 350 میلیارد تومان طی 6 فقره وام دریافت کرده و در رده‌ چهارم قرار دارد.

5- جایگاه پنجم فهرست بانک مرکزی با یک وام هزار میلیاردی به «صندوق بازنشستگی کشوری» تعلق دارد.

6- ششمین دستگاه دریافت کننده وام، «آستان قدس رضوی» با مبلغ تسهیلات 776 میلیارد تومانی می‌باشد.

تسهیلات دریافتی شهرداری‌ها بیش از 3 هزار میلیارد!

آمارهای منتشره بانک مرکزی حاکی از آن است که 18 شهرداری شامل شهرهایی چون اصفهان، مشهد، اهواز و شیراز، در بهار 1402 مجموعاً بیش از 3 هزار میلیارد تومان وام دریافت کرده‌اند.

از سوی دیگر، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و حوزه‌های استانی هم در این مدت، مبلغی در حدود هزار و 990 میلیارد تومان وام گرفته‌اند. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که «آستان قدس رضوی» در طی سه ماهه نخست 1402 مجموعاً 18 فقره وام به مبلغ بیش از 776 میلیارد تومان دریافت کرده است.

تسهیلات دریافتی دانشگاه ها چقدر بوده است؟

دانشگاه‌های کشور اعم از دانشگاه صنعتی اصفهان، مالک اشتر، دانشگاه شاهرود، دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، کرمانشاه، مشهد، شهرکرد و كهكيلويه و بويراحمد در کنار دانشگاه‌های مراغه و یاسوج، طبق گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی بیش از 487 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.

شایان ذکر است که شرکت‌های آب و فاضلاب استان‌ها و همین طور شرکت‌های توزیع نیروی برق نیز در همین مدت به ترتیب 120 و 234 میلیارد تومان وام دریافت نموده‌اند.

آخرین اخبار اقتصادی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array