به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، استفاده فراگیر از تکنولوژی تشخیص چهره در چین، منجر به بروز واکنش‌های ضدونقیضی در میان مردم این کشور شده است.
عده‌ای به دلیل راحتیِ استفاده و دسترسی با آغوش باز از آن استقبال کرده و عده دیگری به دلیل بروز مسائل حریم خصوصی و امنیت افراد، میانه خوبی با استفاده روزمره از این تکنولوژی ندارند.

استفاده سراسری از این تکنولوژی باعث رشد کسب‌وکار کمپانی‌های متخصص در حوزه هوش مصنوعی مانند SenseTime و Megvii نیز شده است.

با اوج گرفتن تکنولوژی تشخیص چهره هوشمند در جامعه چین، بیجینگ (پکن) تصمیم به وضع قوانین نظارتی و تدوین حد و مرزهایی مشخص برای استفاده از این تکنولوژی گرفته است و همین مسئله کار کمپانی‌های فعال در این حوزه را به‌حد زیادی دشوار خواهد کرد.

این اقدام پکن، دنباله‌ای بر قوانین شدید نظارتی اعمال شده سال‌های اخیر در دنیای تکنولوژی و زیرشاخه‌های امنیت سایبری، امنیت داده و حفاظت از حریم شخصی کاربران می‌باشد.

تشخیص چهره

نگرانی‌های به‌وجود آمده در استفاده فراگیر از تکنولوژی تشخیص چهره

سازمان تنظیم مقررات فضای سایبری چین (CAC)، برترین سازمان نظارتی در این کشور، اخیرا از یک مجموعه قانون پیش‌نویس شده برای استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره هوشمند رونمایی کرده است.

استفاده از این تکنولوژی محبوب در چین، هم در بخش‌های خصوصی و هم در بخش‌های عمومی‌تر جامعه به‌حدی فراگیر شده که حتی وظایف روزمره و پیش‌پا افتاده‌ای مانند پرداخت هزینه خرید در سوپرمارکت نیز به‌همین طریق انجام می‌شود.

از دیگر کاربردهای این تکنولوژی می‌تواند به تأیید احراز هویت مشتریان برای پرداخت هزینه خرید به‌وسیله اسکن کردن چهره، تأیید هویت و مدارک مسافران هنگام عبور از گیت پرواز و غیره اشاره کرد. مورد دوم نه‌تنها در کشور چین، بلکه در ایالات متحده آمریکا نیز به‌شدت رایج شده است.

بسیاری از متخصصین، منتقدین و کارشناسان درباره استفاده و حتی سوءاستفاده بی‌رویه از این تکنولوژی انتقاد کرده و خواستار ایجاد قوانین نظارتی برای آن شده‌اند.
یکی از شکایات مربوط به این حوزه این است که تنها راه ورود به برخی مجتمع‌های مسکونی از طریق اسکن چهره ساکنین است و درغیر اینصورت افراد حتی نمی‌توانند به منازل خود وارد شوند!

همچنین سؤالاتی درباره صحت و دقت الگوریتم‌های موجود در این سیستم‌های برمبنای هوش مصنوعی نیز وجود دارد. خصوصاً در مورد تشخیص چهره اقلیت‌ها، که همین ممکن است منجر به بروز مشکلات و چالش‌های بیشتری نیز بشود.

تشخیص چهره

مفاد قوانین امنیتی سیستم‌های هوشمند تشخیص چهره

پیش‌نویس قوانین جدید تدوین شده توسط سازمان CAC، به اهالی کشور چین اجازه می‌دهد تا درصورت نیاز از استفاده از این تکنولوژی سرباز زنند. اما شایان ذکر است که همین قوانین محدودیت‌هایی را نیز به‌دنبال دارند.

براساس این قوانین، تابلوها و نشان‌های واضح و بزرگی باید در مکان‌های عمومی‌ای که این سیستم‌ها به‌کار گرفته‌ شده‌اند، نصب شود تا افراد جامعه از وجود این سیستم‌ها آگاه شوند.
همچنین استفاده از سیستم هوشمند تشخیص چهره در محل‌هایی مانند هتل‌ها، فرودگاه‌ها و موزه‌ها به دلایلی مانند “عملیات کاری” و یا “بهبود خدمت‌رسانی” کاملاً ممنوع است و افراد مجبور به انجام این اسکن‌ها نیستند.
همچنین تشخیص چهره نباید تنها راه ورود، احراز هویت و دسترسی به یک آپارتمان و یا هرگونه ساختمان دیگری باشد.

همچنین جمع‌آوری داده‌های بیومتریک (به وسیله سیستم‌های اسکن چهره) افراد زیر 14 سال نیازمند کسب اجازه از والدین و یا قیم قانونی آنها می‌باشد.

سازمان‌ها و افرادی که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند؛ ملزم به پرداخت‌ هزینه عملیاتی بیشتری می‌باشند. تشکیلاتی که داده‌های بیش از 10 هزار نفر را در اختیار دارند باید در سامانه شعبه محلی سازمان CAC ثبت‌نام کرده و آنها را از این پروسه مطلع کنند.
در فرم ثبت‌نام در این سامانه باید علت دقیق استفاده از سیستم‌های تشخیص چهره به دلیل حفاظت از حریم شخصی مردم و امنیت داده‌های بیومتریک آنها، قید شود.
درصورت عدم رضایت تک‌تک افراد، سازمان‌ها مجاز به نگه‌داری و جمع‌آوری این داده‌های بیومتریک از چهره آنها نمی‌باشند.

پیش‌نویس قوانین تدوین شده توسط سازمان CAC تا روز 7 سپتامبر برای کسب نظر عمومی در دسترس مردم قرار گرفته است.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array