به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «visualcapitalist»، بخش عظیمی از جمعیت امروز جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که با مسئله مهم امنیت آبی مواجه هستند.

مسائلی مانند کاهش دسترسی به آب شیرین، جمعیت در حال رشد، زیرساخت‌های ناکافی، یا مدیریت نادرست آب می‌تواند بر میزان دسترسی جمعیت یک کشور به آب تأثیر بگذارد. ترکیبی از عوامل ذکر شده، می‌تواند به سرعت مشکلات مربوط به امنیت آب را به یک واقعیت عینی تبدیل کند.

تحقیقات صورت گرفته توسط دانشگاه « United Nations»، امنیت آبی کشورهای مختلف در سراسر جهان را ارزیابی کرده است؛ این مطالعه با بررسی 10 مؤلفه اساسی مختلف، از کیفیت و بهداشت آب گرفته تا در دسترس بودن، ثبات منابع و خطرات مرتبط با آب و هوا، امنیت آب را در کشورها مورد ارزیابی قرار داده است.

به هر مولفه امتیازی از 10 داده شده و مجموع امتیاز هر کشور، امنیت آب آن کشور را مورد محسابه قرار می‌دهد. سطوح امنیت آب بر اساس نمرات کلی تخصیص داده می‌شود:

کشورهای با امتیاز 75 و بالاتر به عنوان مناطق water secure «دارای ایمنی آبی» طبقه‌بندی می‌شوند.

نمره 65 تا 74 دربرگیرنده کشورهای با moderately secure «امنیت آبی متوسط» خواهد بود.

41-64 نشان می‌دهد که یک کشور به لحاظ منابع آبی water insecure «امنیت آبی پایین» است.

کشورهای با امتیاز 40 و پایین‌تر، به عنوان مناطق critically insecure «بحرانی به لحاظ منابع آبی» طبقه‌بندی می‌شوند.

سطوح امنیت آب بر اساس کشور

بحران جهانی آب
آینده آب در ایران
کمبود آب
برآورد جمعیت براساس بحران آب

امنیت آب یک نگرانی جهانی است، به ویژه در مناطقی مانند خاورمیانه و آفریقا که 13 کشور از 23 کشور در رده ناامنی بحرانی قرار دارند، و وضعیت آنها بسیار وخیم است.

در مجموع، 113 کشور از جمله دو کشور پرجمعیت جهان، هند و چین، دچار بحران ناامنی آبی هستند. 24 کشور دیگر به شدت بحرانی در نظر گرفته می‌شوند که بزرگترین آنها از نظر جمعیت پاکستان و اتیوپی است.

کشورهایی که با مسائل امنیت آبی مواجه هستند، 72 درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند و 8 درصد دیگر از جمعیت جهان با وضعیت بحرانی آب مواجه هستند.

در کل این بحران شامل 4.3 میلیارد نفر فقط در منطقه آسیا و اقیانوسیه و 1.3 میلیارد نفر دیگر در سراسر آفریقا است. بسیاری از این کشورها با مسائلی از جمله رشد سریع جمعیت و شرایط خشکسالی سریع‌تر از آن‌که بتوانند زیرساخت‌های لازم برای مقابله با آن‌ها را ایجاد کنند، دست و پنجه نرم می‌کنند.

تنها 12 درصد از جمعیت جهان در کشورهای دارای امنیت آبی زندگی می‌کنند؛ از جمله تقریباً همه کشورهای غربی. نروژ و سوئد با امتیاز کلی 80 تا 90 در صدر رتبه‌بندی قرار دارند. 8 درصد دیگر از جهان در کشورهای نسبتاً امن مانند برزیل و روسیه قرار دارند.

با این حال، دسترسی به آب در کشورهای امن «secure» نیز کامل نیست. به عنوان مثال، ایالت‌های ایالات متحده که برای آبیاری و آب آشامیدنی به رودخانه کلرادو متکی هستند، با شرایط خشکسالی مداوم و محدودیت مصرف مواجه هستند و پیش‌بینی می‌شود که در آینده درگیر شرایط بحرانی شوند.

به سوی آینده آبی ایمن

از آنجایی که کشورهای سراسر جهان با چالش‌های فزاینده مرتبط با آب مواجه هستند، دولت‌ها و آژانس‌های بین‌المللی برای تقویت شیوه‌های مدیریت آب پایدار همکاری می‌کنند. در واقع، آب سالم و بهداشت برای همه یکی از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) است.

بسیاری از مناطق قبلاً شیوه‌های مدیریت پایدار آب را آغاز کرده‌اند. برای مثال، شهرهای کالیفرنیا بازیافت فاضلاب و جذب آب طوفان را برای مقابله با کمبود آب شروع کرده‌اند. مناطق وابسته به کشاورزی نیز به دنبال کشاورزی هوشمند برای کاهش زهکشی منابع محدود آب شیرین هستند.

اجرای طرح‌هایی برای بهبود سیستم‌های آبیاری آب، تقویت زیرساخت‌های آب و حفظ ذخایر آب شیرین در حال کاهش، ممکن است به خروج کشورها از بحران آبی کمک کرده و به حفظ این منبع ارزشمند برای نسل‌های آینده کمک کند.

منبع: visualcapitalist

آخرین اخبار اقتصادی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array