به گزارش ایران دکونومی، در جهت کاهش زمان خانه دار شدن دولت و مجلس تولید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی، گسترش افقی شهرهای کوچک، ساخت سالیانه ۳۰۰ هزار خانه برای دهک‌های حمایتی و نوسازی سالیانه ۱۰۰ هزار مسکن را در دستور کار خود قرار داده اند.

مدیریت شهری با توجه به نوسانات قیمت مسکن، بیان کرد: مدت زمان خانه دار شدن در تهران 70 سال است.

و بررسی ها حاکی از آن است که در حال حاضر 65 درصد حقوق و درآمد افراد و خانوارها صرف مسکن می شود و اگر فردی بخواهد با پس انداز حقوق متعارف فعلی خانه دار شود این فرایند 70 سال به طول می انجامد.در این شرایط قوای مقننه و مجریه قصد دارند در قالب برنامه هفتم توسعه این زمان را به ۱۲ سال کاهش دهند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفته است: دسترسی به مسکن در پایان برنامه برای هر ایرانی به طور متوسط ۱۲ سال در نظر گرفته شد که در واقع، واقعی‌سازی پیشنهاد دولت در این رابطه بود.

همچنین در پایان برنامه باید ۱۵ درصد ساخت مسکن به صورت صنعتی انجام شود و سالانه ۳۰۰ هزار مسکن حمایتی، ۲۰۰ هزار مسکن روستایی و ۱۰۰ هزار مسکن در بافت فرسوده و ۴۰۰ هزار انواع مسکنی که در مجموع سالانه یک میلیون واحد مسکونی در برنامه هفتم پیش بینی شده است.

 یکی دیگر از مصوبات تغییر راهبرد کشور در حوزه مسکن، موضوع گسترش ساخت مسکن افقی به جای ساخت عمودی است.و به جای مرتفع سازی و توسعه عمودی، به سمت توسعه افقی حرکت کنیم تا بخش هایی از ایران که از نعمت زمین های قابل سکونت برخوردار است، مورد استفاده قرار بگیرند.

به منظور تسهیل مهاجرت معکوس مردم شرط ۵ سال سکونت را حذف کردیم و اگر کسی بخواهد از تهران در یکی از شهرها با تراکم زیر ۶۰ نفر در هکتار زمین دریافت کند، مشمول ۵ سال سکونت در آن شهر هم نشود.

وزارت راه همچنین مکلف شد زمین مورد نیاز ستاد کل نیروهای مسلح فراجا و نیروی انتظامی را برای ساخت مسکن کارکنان این نیرو فراهم کند.

 بنیاد مسکن نیز برنامه‌ریزی کرده تا سال ۱۴۱۰ نوسازی تمام خانه‌های روستایی را جشن بگیرد. در حال حاضر ۵۴ درصد واحدهای روستایی مقاوم‌سازی شده است. پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت با نرخ سود ۵ درصد و سنددار کردن تمامی خانه‌های روستایی تا پایان برنامه هفتم توسعه از دیگر برنامه‌های بنیاد محسوب می‌شود.

مجلس شورای اسلامی نیز لایحه‌ای برای کنترل بازار مسکن و اجاره بها در دست بررسی دارد.

دولت هم از ۱۵ اردیبهشت امسال در قالب طرح ساماندهی بازار مسکن، موضوعاتی ساماندهی مشاوران املاک، شناسایی خانه‌های خالی برای اعمال مالیات و وامهای اجاره بها و تعمیرات مسکن را پیگیری می‌کند. 

کاهش نرخ ارز و ثبات بازارهای موازی به ثبات بازار مسکن و در مواردی ریزش قیمت ها منجر شده است. بررسی های میدانی نشان می دهد که در ۲.۵ ماه گذشته قیمت های پیشنهادی مسکن در تهران بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array