به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، ارزش برند می‌تواند بخش مهمی از دارایی‌های نامشهود هر شرکتی باشد. دارایی‌های غیر فیزیکی، مانند نام‌های تجاری، تأثیر فزاینده‌ای بر ارزش کلی یک شرکت دارند. یک تجزیه و تحلیل در سال 2020 نشان داد که دارایی‌های نامشهود 90 درصد از ارزش بازار اس‌اند‌پی 500 (S&P 500) را تشکیل می‌دهند.

در اینجا 100 برند ارزشمند جهان در سال 2023 بر اساس رتبه‌بندی سالانه Brand Finance آورده شده است.

100 شرکت برتر، بر اساس ارزش برند

برای این رتبه‌بندی، Brand Finance بیش از 5000 شرکت (و در مورد گروه‌هایی مانند Alphabet و Meta، برندهای تابعه آنها) را در 38 کشور بررسی کرد. به طور کلی، ارزش یک برند نشان دهنده تخصیص درآمد شرکت است که به برند مرتبط است.

100 برند برتر جهان در 2023
100 برند ارزشمند
گران ترین برندهای جهان
برند
ارزشمندترین شرکتها و برندهای جهان

آمازون با ارزش برند 299 میلیارد دلار در رتبه اول جهانی ایستاده است.

برند اپل با ارزش 298 میلیارد دلاری در رده دوم قرار دارد. توجه به این نکته مهم است که ارزش هر دو برند غول فناوری نسبت به سال گذشته کاهش یافته؛ چرا که اختلالات زنجیره تامین، محدودیت‌های بازار کار و کاهش درآمد پیش‌بینی‌شده بر برندهای آنها تأثیر گذاشت.

دیگر برندهای بزرگ فناوری گوگل و مایکروسافت، به ترتیب در رتبه‌های سوم و چهارم قرار گرفتند. شرکت کره‌ای سامسونگ (شماره 6) بالاترین رتبه شرکت مستقر در خارج از آمریکا بود.
به طور کلی، برترین برندهای فناوری از جمله اپل، مایکروسافت و سامسونگ، مجموعاً ۸۹۱ میلیارد دلار ارزش داشتند. پس از خرده‌فروشی و رسانه، بخش بانکی با 467 میلیارد دلار در رده بعدی برندهای باارزش قرار دارد. خودروها با 397 میلیارد دلار پنج بخش برتر را به خود اختصاص دادند که در راس آنها شرکت‌هایی مانند تسلا و مرسدس بنز قرار داشتند.

سریعترین رشد برند در سال 2023

در حالی که ارزش برخی از برندها مانند اپل و آمازون در سال گذشته کاهش یافته است، برخی دیگر ارزش برند خود را افزایش داده‌اند. در زیر لیستی از برندهای با بیشترین سرعت رشد آورده شده است:

برند

BYD، شرکت پیشرو در تولید خودروهای برقی (EV) مستقر در چین، بالاترین جهش را تجربه کرده است. این شرکت با تمرکز بر خودروهای برقی مقرون به صرفه و با حمایت وارن بافت، به رقیبی رو به رشد برای تسلا تبدیل شده و دومین تولیدکننده بزرگ باتری‌های لیتیوم یون در جهان است.

شرکت انرژی ConocoPhillips با تمرکز بر سوخت‌های انتقال انرژی، کاهش انتشار آلاینده‌های تولید و کاهش هزینه‌های عرضه، دومین افزایش ارزش برند را تجربه کرد.

منبع: visualcapitalist

آخرین اخبار اقتصادی


لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array