به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، زمانی که قدیمی‌ترین مسابقات ملی فوتبال (جام حذفی) برای اولین بار در سال 1872 برگزار شد، بازیکنان حقوق دریافت نمی‌کردند، باشگاه‌ها انجمن‌های محلی بودند و چیزی به نام برند فوتبال وجود نداشت.

اگر از یک قرن و نیم ذکر شده بگذریم، بسیاری از باشگاه‌های فوتبال از شهرت جهانی مشابه با مارک‌های معروفی مانند اپل یا کوکاکولا برخوردار هستند، در حالی که به طور هم‌زمان وفاداری طرفداران خود را نیز دریافت می‌کنند.

گران ترین باشگاه فوتبال

براساس ارزیابی‌ها، منچسترسیتی در لیگ برتر انگلیس با ارزش 1.56 میلیارد دلار در سال 2023، رتبه اول را به عنوان ارزشمندترین تیم جهان به خود اختصاص داده است.

ارزش برند باشگاه منچسترسیتی در سال گذشته 13.5 درصد رشد کرد، که گواهی بر موفقیت اخیر و پایدار باشگاه در بخش‌های داخلی و بین‌المللی است. این باشگاه از سال 2011 تاکنون هفت بار قهرمان لیگ برتر شده است و در سال 2023 این باشگاه یک «سه گانه» تاریخی را (قهرمانی در لیگ برتر، لیگ قهرمانان اروپا و جام حذفی) در یک فصل به دست آورد.

50 برند برتر باشگاه‌های فوتبال جهان

با فاصله‌ای بسیار نزدیک به منچسترسیتی، برند اسپانیایی رئال مادرید، با ارزشی بالاتر از 1.5 میلیارد دلار در رتبه دوم قرار دارد. این باشگاه در این فصل هر دو عنوان قهرمانی لیگ داخلی و اروپا را از دست داد و این باعث کاهش ارزش برند آنها در سال 2023 شد.

در سمت کاتالونیایی اسپانیا، باشگاه بارسلونا با ارزش 1.4 میلیارد دلار در رتبه سوم قرار دارد. این دو غول اسپانیایی نسبت به لالیگا تقریباً حالتی دوگانه دارند؛ به طوری که یکی از آنها طی 94 سال پس از تأسیس لیگ، 62 بار قهرمان شده است.

این دو تیم در دهه 2000 میزبان لیونل مسی و یا کریستیانو رونالدو بودند. در حالی که مسی و رونالدو هر دو در پنج سال گذشته از این باشگاه‌ها رفتند، برندهای بارسلونا و رئال مادرید مقاوم ماندند. هر دو باشگاه از سال 2013 به طور مداوم در رده‌بندی پنج برند برتر باشگاه فوتبال قرار گرفته‌اند.

چهار برند باشگاهی که بالای 1 میلیارد دلار ارزش گذاری شده اند:

باشگاه منچستریونایتد، انگلیس (1.41 میلیارد دلار)
لیورپول، انگلستان (1.41 میلیارد دلار)
پاریس سن ژرمن، فرانسه (1.17 میلیارد دلار)
بایرن مونیخ، آلمان (1.14 میلیارد دلار)

کشورهایی که با ارزش ترین برندهای فوتبال را دارند

از نقطه نظر منطقه‌ای، بریتانیا خانه پرارزش‌ترین برندهای باشگاهی فوتبال (18) است که همه آنها در انگلیس به استثنای باشگاه سلتیک اسکاتلند هستند.
پس از بریتانیا، آلمان (10) و اسپانیا (9) با بالاترین تعداد برند باشگاه فوتبال قرار دارند. سه کشور برتر روی هم تقریباً سه چهارم از با ارزش‌ترین برندهای باشگاهی فوتبال جهان را در اختیار دارند.

با نگاهی حتی گسترده‌تر، اروپا میزبان 49 باشگاه از 50 باشگاه فهرست شده است، که گواهی بر قدرت بازار فوتبال اروپا است. تنها تیم غیر اروپایی که در این لیست قرار گرفت، باشگاه فوتبال فلامنگو از برزیل است.

باشگاه فوتبال

برندینگ برای باشگاه فوتبال چه ارزشی دارد؟

در حالی که ارزش نام تجاری باشگاه فوتبال با ارزش خود باشگاه یکسان نیست، یک برند قوی می‌تواند برای عملکرد مالی و ارزش نهایی باشگاه معجزه کند.

فقط به منچستر یونایتد نگاه کنید، که از زمان خروج سر الکس فرگوسن در سال 2013، عملکرد درخشان خود را در زمین بازی دوباره به دست نیاورده است، اما با این وجود همچنان یک غول تجاری است و چهارمین فروش بالای پیراهن تیم را دارد.

داستان مشابهی را می‌توان در مورد باشگاه النصر عربستان سعودی مشاهده کرد که با کریستیانو رونالدو قرارداد امضا کرد، و به این ترتیب بازدید از فروشگاه کالاهای خود را 300٪ افزایش داد.

منبع: visualcapitalist

آخرین اخبار اقتصادی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array