به گزارش ایران دکونومی، سوگل ثابت‌فر، مدیرعامل پلتفرم مومنت در گفتگو با ایران دکونومی در خصوص این استارتاپ گفت: “مومنت” سرویس ثبت لحظات به‌صورت همیشگی است، همچنین در طول زمان اجرای کمپین با توجه به نیاز هر کمپین در معرفی آن کمک خواهد کرد تا خالق‌های بیشتری بتوانند لحظه‌های نابی را برای افراد دیگر خلق کنند. خیرین بسیار علاقمندند که بدانند کمک‌های آن‌ها منشأ تغییر است.

مومنت معتقد است با ثبت و نمایش لحظه اثر کمک، اثربخش بودنِ کمک و حس خوب را به خالق آن لحظه منتقل کند. همچنین لحظه‌ تحقق اهداف را ثبت و به‌صورت تصویر یا ویدیو در قالب NFT با مالکیت معنوی همیشگی آن، به خالق آن لحظه تقدیم می‌کند تا مطمئن شوند که کمک‌شان باعث خلق لحظه‌ای ناب برای فرد دیگری شده است.

ایده مومنت از کجا آمد؟

ثابت‌فر در خصوص ایده مومنت توضیح داد: مومنت از دل یک استارتاپ استودیو شکل گرفته است. مومنت هم ایده‌ای بود که در دل  استارتاپ استودیو چینووا وجود داشت. چینووا استارتاپ استودیویی است که رو فناوری بلاکچین تمرکز دارد و تحقیقاتی هم در دنیا انجام می‌دهد.

ما تحقیق کردیم که ببینیم در دنیا در فضای ان‌اف‌تی‌ (NFT) چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. به ایده‌های مختلفی رسیدیم. ولی این ایده برای ما جذاب بود که کاربرد جدیدی از ان‌اف‌تی را معرفی کنیم. در دنیا از ان‌اف‌تی‌ها بیشتر در بحث سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود؛ ولی با توجه به ویژگی‌هایی که ان‌اف‌تی دارد می‌توان کاربردهای متحول‌کننده دیگری برای آن تعریف کرد. در نتیجه به این ایده رسیدیم که لحظه‌ها را ماندگار کنیم.

وی همچنین در خصوص مدل درآمدی این پلتفرم اضافه کرد: ما از پرداخت‌هایی که برای خیریه‌ها صورت می‌گیرد درصدی را برای ارائه خدمات دریافت می‌کنیم.

رقبای مومنت که هستند؟

مدیرعامل این استارتاپ، در خصوص رقبایش گفت: مثل سایر استارتاپ‌ها مومنت هم رقبایی دارد. ما برای رسیدن به این هدف نیاز پیدا کردیم که تعدادی سرویس به خیریه‌ها ارائه دهیم. برای شروع کار مومنت به دو قسمت تقسیم شد. یک قسمت که بحث کراودفاندینگ و تامین مالی کمپین‌های خیریه‌ها را انجام می‌دهد  (که البته در این بخش هم مومنت علاوه بر درگاه پرداخت ریالی، درگاه پرداخت رمزارزی را نیز در اختیار خیریه‌ها قرار می‌دهد، تا خیرین از هرجای دنیا به صورت مستقیم امکان پرداخت با کریپتو را داشته باشند) و قسمت دیگری که  چرخه نیکوکاری را شکل می‌دهد.

البته باید بگویم که نمونه‌های آن هم در ایران و هم در دنیا وجود دارند. اما هدف ما فقط برگزاری کمپین نیست و مومنت در حال رفتن به سمتی است که وابستگی‌اش به کمپین‌ها کمتر شود و در عوض به سمت نیاز واقعی خیریه‌ها قدم بردارد و به سمت چیزی برود که خیرین دوست دارند.

کمپین‌های مومنت

ثابت‌فر در این گفتگو به دو کمپین موفق مومنت اشاره کرد: مومنت کمپین‌های موفق زیادی در حوزه‌ها و موضوعات مختلف داشته است، اگر بخواهیم فقط چند مورد را باهم مرور کنیم، می‌توانیم به کمپین «مهر ماندگار» اشاره کنیم که برای تهیه بسته‌های لوازم التحریر برای کودکان تحت سرپرستی خانه امید برگزار شد و اولین نقاشی که این کودکان با لوازم‌التحریر نو کشیدند؛ به عنوان لحظه اثر کمک تقدیم خیرین شد.

همچنین کمپین «در کنار خوی» برای تهیه ۱۰ عدد بخاری برقی برای عزیزان زلزله زده خوی برگزار شد و طی چند ساعت با استقبال زیاد کاربران مواجه گردید، و به جای ده بخاری برقی، ۴۰ بخاری برقی تهیه شد و تصویر این بخاری برقی‌ها داخل چادر عزیزان زلزله زده خوی به عنوان لحظه اثر کمک به صورت NFT  تقدیم خیرین شد.

نکات تکمیلی

وی در خصوص سازمان‌های همکار مومنت گفت: مومنت تا کنون توانسته به ۲۰ موسسه غیرانتفاعی سرویس ارائه دهد و با انجمن‌ها و موسسات مرتبط به خیریه‌ها و سمن‌ها هم ارتباطات نزدیک و گسترده‌ای ایجاد کند.

همچنین در خصوص ارتباط با انجمن بلاکچین اظهار داشت: مومنت از اعضای انجمن بلاکچین است و داخل نقشه بلاکچین ایران جایگاه دارد. همچنین در حال مذاکراتی برای معرفی بیشتر و بهتر مومنت از طریق انجمن هم هستیم و امیدواریم به زودی بتوانیم باهم فعالیت‌های مشترک بیشتری داشته باشیم‌.

ثابت‌فر ویژن مومنت را اینگونه توضیح داد: مومنت به دنبال ایجاد مارکت پِلیسِ ان‌اف‌تی لحظه‌ها می‌باشد و ما در تلاشیم چرخه نیکوکاری در دل مومنت به راه بیفتد و افراد با ان‌اف‌تی‌های نیکی که دارند دیگران را تشویق به نیکوکاری کنند و زنجیره کار خیر قطع نشود.

همچنین این پلتفرم تا الان توانسته قسمت کوچکی از برنامه‌هایش را عملی کند و ما به دنبال کامل‌تر و پخته تر کردن خدمات خود هستیم. ما به دنبال اجرا کردن فعالیت‌هایی بجز کمپین‌ها هستیم و می‌خواهیم مومنت در بخش نیکوکاری بزرگتر شود. امیدواریم زمانی برسد که تمام افراد در کیف پول رمزارزی خود ان‌اف‌تی لحظه‌های کمک خود را داشته باشند.

مومنت

 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array