به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، در مجمع جهانی اقتصاد 2023، «میهیر شوکلا» کارآفرین فناوری خاطرنشان کرد: «مردم مدام می‌گویند هوش مصنوعی در راه است، اما واقعیت این است که هوش مصنوعی در حال حاضر اینجاست!».

استفاده از (AI) برای کارهای روزمره به سرعت در دهه گذشته افزایش یافته است و ChatGPT (توسعه یافته توسط OpenAI) نمونه بارز آن است. هوش مصنوعی مولد و محبوبی که توسط بیش از یک میلیارد کاربر به شکل روزانه استفاده می‌شود. کارهایی مانند کدنویسی و نوشتن سریع هوش مصنوعی را می‌توان با یک واقعیت ساده دریافت: ChatGPT تنها 60 روز طول کشید تا 100 میلیون کاربر را جذب خود سازد. در مقابل، اینستاگرام دو سال طول کشید تا به این نقطه برسد.

گزارش اخیر دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد که تعداد پتنت‌های هوش مصنوعی بین سال‌های 2015 تا 2021 (HAI 2023) 30 برابر شده است که نشان‌دهنده سرعت پیشرفت در حوزه توسعه (AI) است. فناوری‌های مبتنی بر اتوماسیون اکنون می‌توانند طیف وسیعی از وظایف، از جمله بازیابی اطلاعات، هماهنگی لجستیک، ارائه خدمات مالی، ترجمه اسناد پیچیده، نوشتن گزارش‌های تجاری و حتی تشخیص بیماری‌ها را انجام دهند.

براساس تحقیقات و نظرسنجی‌های صورت گرفته، هوش مصنوعی (AI) اقتصاد جهانی را متحول می‌کند و فرصت‌های بی‌سابقه‌ای را برای کسب و کارها و دولت‌ها فراهم می‌کند تا در عصر داده‌ها خود را رشد دهند. بر اساس آخرین گزارش مک کینزی، پیش‌بینی می‌شود که هوش مصنوعی تا سال 2030 حدود 13 تریلیون دلار به اقتصاد جهانی کمک کند؛ رقمی معادل تولید مجموع چین و هند.

اتوماسیون به طور کلی به عنوان موتوری برای بهره‌وری و رشد شناخته می‌شود. با توانایی پردازش و تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از داده‌ها، این پتانسیل را دارد که کارایی عملیات تجاری را افزایش دهد. موسسه جهانی مک کینزی پیش‌بینی می‌کند که حدود 70 درصد از شرکت‌ها حداقل یک نوع فناوری هوش مصنوعی را تا سال 2030 اتخاذ خواهند کرد و کمتر از نیمی از شرکت‌های بزرگ نیز احتمالاً، از طیف کامل فناوری‌های (AI) استفاده کنند. «Price Waterhouse Coopers» پیش‌بینی می‌کند که هوش مصنوعی می‌تواند تولید ناخالص داخلی جهانی را تا 14 درصد در سال 2030 افزایش دهد.

به نظر می‌رسد که (AI) و رباتیک تا سال ۲۰۲۵ تا ۹۰ میلیون شغل ایجاد خواهد کرد که نشان‌دهنده تاثیر مثبت قوی (AI) بر بازار کار است. مجمع جهانی اقتصاد در اکتبر 2020 به این نتیجه رسید که احتمالاً تا سال 2025 هوش مصنوعی 85 میلیون شغل را در سراسر جهان از بین خواهد برد، همچنین 97 میلیون شغل جدید در زمینه‌های مختلف از داده‌های بزرگ و یادگیری اتوماسیون گرفته تا امنیت اطلاعات و بازاریابی دیجیتال ایجاد خواهد کرد.

ایفای نقش هوش مصنوعی در بخش خدمات مالی

هوش مصنوعی به سرعت در حال تبدیل شدن به یک تغییر دهنده بازی است و بینش‌های عملی را ارائه می‌دهد: به طوری که تصمیم‌گیری هوشمندانه‌تر را امکان‌پذیر می‌سازد. موسسات مالی از طریق استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته و تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده، می‌توانند حجم وسیعی از داده‌ها را تحلیل کرده و عملیات‌های اجرایی خود را بهینه کنند. به عنوان مثال، طبق تحقیقات Juniper، استفاده از چت‌بات‌ها در بخش مالی در سال گذشته بیش از 200 درصد افزایش یافته است. چت‌بات‌ها قادر به رسیدگی به سوالات مشتریان، ارائه مشاوره مالی شخصی و انجام معاملات از طرف مشتریان هستند. این نه تنها رضایت مشتری را افزایش داده است، بلکه کارایی کلی خدمات مالی را نیز بهبود بخشیده است.

نقش انقلابی هوش مصنوعی در تجارت

اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی، عملیات تجاری را در صنایع مختلف متحول می‌کند و تصمیم‌گیری سریع‌تر و دقیق‌تر را امکان پذیر می‌کند. بر اساس مطالعه اخیر Accenture، اتوماسیون مبتنی بر (AI) می‌تواند بهره‌وری نیروی کار را تا 40 درصد در برخی صنایع افزایش دهد که منجر به صرفه جویی قابل توجه در هزینه و افزایش کارایی عملیاتی می‌شود. فرآیندهای تجزیه و تحلیل داده‌ها مانند نگهداری پیش‌بینی‌کننده، تجزیه و تحلیل تجویزی، بهینه‌سازی عملیات زنجیره تامین، بهبود کیفیت محصول و کاهش زمان خرابی را ممکن می‌سازد. به عنوان مثال، راه‌حل‌های تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌کننده با استفاده از (AI) می‌توانند خرابی‌های تجهیزات را قبل از وقوع تشخیص دهند و در هزینه‌های تعمیر و نگهداری شرکت‌ها صرفه‌جویی کنند.

هوش مصنوعی و رضایت مشتریان از طریق شخصی سازی

تأثیر هوش مصنوعی بر کیفیت محصول و خدمات انکار ناپذیر است. هوش مصنوعی با ارائه توصیه‌های شخصی‌شده بر اساس ترجیحات و رفتار مشتری، شیوه تعامل کسب‌وکارها با مشتریان را متحول می‌کند. بر اساس یک نظرسنجی، 62 درصد از مصرف کنندگان تمایل بیشتری به خرید از خرده فروشانی دارند که توصیه‌های شخصی ارائه می‌دهند. الگوریتم‌های مبتنی بر (AI)، بهبود کیفیت محصول، افزایش رضایت مشتری و افزایش وفاداری مشتری را ممکن می سازند. این به این دلیل است که ماشینی شدن می‌تواند داده‌های مشتری را در زمان واقعی تجزیه و تحلیل کند و توصیه‌های شخصی‌شده‌ای را ارائه کند که به اولویت‌های فردی پاسخ می‌دهد.

هوش مصنوعی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

نقش هوش مصنوعی در پیشبرد اقتصاد سبز نیز قابل اثبات است. (AI) ابزارهای مورد نیاز برای کاهش ضایعات، بهینه‌سازی استفاده از منابع و توسعه محصولات و خدمات پایدارتر را در اختیار کسب‌وکارها و دولت‌ها قرار می‌دهد. بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که تا سال 2030 انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی را تا 4 درصد کاهش دهد. با تجزیه و تحلیل پیشرفته و یادگیری ماشینی، کسب و کارها می‌توانند مصرف انرژی خود را بهینه کنند، انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند و میزان کربن تولیدی خود را به حداقل برسانند.

هوش مصنوعی و آینده اقتصاد جهانی

دولت‌ها نقش مهمی در شکل دادن به آینده هوش مصنوعی در اقتصاد جهانی دارند. طبق گفته سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD)، دولت‌ها باید توسعه استراتژی‌های (AI) ملی، سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه هوش مصنوعی و ایجاد مقررات و دستورالعمل‌هایی برای استفاده مسئولانه از (AI) را در اولویت قرار دهند. سرمایه‌گذاری در برنامه‌های آموزشی و آموزش هوش مصنوعی نیز برای تجهیز نیروی کار به مهارت‌های لازم برای موفقیت در اقتصاد مبتنی بر (AI) ضروری است.

سخن آخر

هوش مصنوعی یک فناوری تحول‌آفرین است که باعث رشد و نوآوری در تمام بخش‌های اقتصاد جهانی می‌شود. از بهبود خدمات مالی و بهینه سازی عملیات گرفته تا افزایش تجارب مشتری، پتانسیل هوش مصنوعی نامحدود است. ادغام (AI) در اقتصاد جهانی صرفاً یک گزینه نیست، بلکه یک امر ضروری است، زیرا پتانسیل تغییر همه جنبه‌های کسب‌وکار، از تصمیم‌گیری گرفته تا کاهش ریسک را دارد که منجر به افزایش بهره‌وری و سودآوری می‌شود.

منبع: cepr و linkedin

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array