به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بر اساس گزارش ارائه شده توسط پلتفرم ارائه‌دهنده سرویس‌های مبتنی بر وب3 De.Fi به کوین تلگراف، بازار ارزهای دیجیتال به لحاظ از دست رفتن سرمایه، بدترین ماه خود از ابتدای سال 2023 را سپری کرد، چراکه زیان واردشده بر بازار در ماه جولای (تیر و مرداد) بالغ بر 486 میلیون دلار برآورد شده است که بیش از شش برابر مجموع زیانی است که در سال 2022 ثبت شد.

مقایسه ضرر و زیان ثبت شده در بازار ارزهای دیجیتال
مقایسه ضرر و زیان ثبت شده در بازار ارزهای دیجیتال در جولای 2022 و جولای 2023. منبع: De.Fi

این گزارش پس از وقوع چندین حمله هکری و اکسپلویت عمده در ماه جولای و فشار فعالیت‌های قانونی و نظارتی در خصوص ماهیت رمزارزها و دارایی‌های دیجیتال منتشر شده است.

با توجه به اینکه کل مبلغ بازیابی‌شده فعلی تنها 6.15 میلیون دلار اعلام شده است، تقریباً 99 درصد از کل رمزارزها و دارایی‌های دیجیتالی سرقت شده در ماه جولای هنوز کشف نشده است. طبق سندی که در اختیار کوین تلگراف قرار گرفته است، محققان De.Fi معتقدند که اقدامات کافی برای بازیابی هرچه سریع‌تر وجوه از دست رفته، صورت نگرفته است:

«متأسفانه، تلاش‌ برای بازیابی وجوه سرقتی در جولای 2023 به طرز ناراحت‌کننده‌ای ناکافی بوده و تنها 6,796,915 دلار از مجموع 486.35 میلیون دلار از دست رفته، جبران شده است.»

محققان در ادامه گزارش خود، قابلیت صنعت کریپتو در بازیابی وجوه دزدیده شده یا از دست رفته را به عنوان “عنصری اساسی در کاهش تاثیر این حوادث ناگوار” توصیف کردند.

بیشترین ضرر بازار در کدام شبکه‌ها اتفاق افتاد؟

بر اساس این گزارش، بخش عمده این ضررها در شبکه اتریوم رخ داده است به طوری که در 36 مورد حمله هکری در این شبکه، در مجموع 447 میلیون دلار سرمایه از دست رفته است. از جمله این حملات مهم می‌توان به هک شبکه مالتی‌چین (Multichain) با ضرری 231 میلیون دلاری و اکسپلویت آلفاپو (Alphapo) با 100 میلیون دلار ضرر اشاره کرد.

ضررها در بازار کریپتو
ضررهای واردشده بر شبکه‌های مختلف بلاکچین در جولای 2023. منبع: De.Fi

شبکه بعدی که بیشترین ضرر یک ماهه را تجربه کرد، شبکه بیس (Base) بود که تنها در یک مورد 23 میلیون دلار از دست داد. بایننس با میزان ضرر گزارش‌شده‌ای نزدیک به 11 میلیون دلار در 18 حمله، در رتبه سوم ایستاده است.

گفتنی است که مسائل مربوط به کنترل دسترسی (Access control) با ایجاد زیانی در حدود 364 میلیون دلار، به‌عنوان اصلی‌ترین دلیل از دست رفتن سرمایه بازار کریپتو در ماه جولای شناخته می‌شوند. حملات راگ‌پول (Rugpulls)، با بیش از 38 مورد گزارش شده، منجر به خساراتی در حدود 36 میلیون دلار شده‌اند و حملات بازدخولی (reentrancy attacks) خسارتی بالغ بر 78 میلیون دلار در پی داشته‌اند.

با این حال، گزارش تیم De.Fi یک نکته روشن با خود داشت و آن این بود که “هیچ گزارشی از کلاهبرداری خروج در بازار کریپتو در ماه جولای” منتشر نشده است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array