به گزارش ایران دکونومی، دولت تغییراتی را در قانون بیمه بیکاری پیشنهاد و اعلام کرده است که به شرح ذیل می‌باشد.

ماده 1: کلیه مشمولین قانون تامین اجتماعی مصوب سال 54 و اصلاحات بعدی آن در سال 69، مجمع تشخیص مصلحت نظام، قانون مقرارت خاص مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان اعم از کارهایی با ماهیت دائمی و غیر دائمی مشمول مقرارت این قانون هستند.

تبصره: گروه‌های زیر از شمول مقررات این قانون مستثنی هستند؛

1-بازنشستگان و از کارافتادگان کلی

2-صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری

3-اتباع خارجی

ماده 5: در قانون فعلی، حق بیمه بیکاری 3 درصد مزد بیمه شده است که توسط کارفرما تامین و پرداخت خواهد شد. در قانون پیشنهادی، حق بیمه بیکاری به میزان 4 درصد می‌باشد که 3 درصد آن توسط کارفرما و 1 درصد توسط بیمه شده (کارگر) پرداخت می‌گردد.

تبصره: جبران کسری حساب بیمه بیکاری بر عهده دولت است.

ماده 6: طبق قانون فعلی بیمه شده باید قبل از بیکار شدن حداقل 6 ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد و مدت دریافت حقوق بیکاری نیز در سوابق بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوتی وی لحاظ می‌شود. در حالی که در اصلاحیه پیشنهادی، حداقل سابقه به یک سال افزایش یافته و در مدت دریافت مقرری، فقط یک سال اول در سابقه بازنشستگی لحاظ می‌گردد و کل مدت بابت از کارافتادگی و فوت محسوب می‌گردد.

ماده 7: طبق ماده 7 مدت مقرری بیمه بیکاری فعلی برای مجردین حداکثر 36 ماه و برای متاهلین حداکثر 50 ماه است. اما در اصلاحیه پیشنهادی دولت این میزان برای مجردین به 21 ماه و برای متاهلین به 24 ماه تقلیل یافته است.

حق بیمه بیکاری
قانون بیمه بیکاری
تغییرات قانون بیمه بیکاری

آخرین اخبار اقتصادی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array