به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «راشا تودی»، روسیه صادرات برنج این کشور را به طور موقت و تا  31 دسامبر 2023 ممنوع اعلام کرد. در بیانیه آمده است که هدف از این اقدام تثبیت بازار داخلی است.

این ممنوعیت شامل سایر اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان) یا اوستیای جنوبی و آبخازیا نمی‌شود. با وجود این محدودیت، برنج روسیه برای کمک‌های بشردوستانه به خارج ارسال خواهد شد و اجازه ترانزیت از خاک روسیه را نیز دارد.

پیش‌تر هند به عنوان بزرگترین صادرکننده برنج جهان، اقدام مشابهی را اتخاذ کرد و فروش برنج سفید غیر باسماتی را به خارج از کشور ممنوع کرد. دهلی در این رابطه گفت که این اقدام در جهت تامین بازارهای داخلی و مقابله با افزایش قیمت برنج در داخل این کشور است.

وضعیت صادرات و واردات برنج ایران

برنج

خبر ممنوعیت صادرات برنج روسیه در حالی اعلام می‌شود که در ایران، برای حمایت از شالیکاران و همچنین بازگشت تعادل به بازار عرضه و تقاضای برنج، واردات این محصول تا اطلاع ثانوی ممنوع شده است. به طور کلی در کتاب قانون و مقررات واردات و صادرات، ممنوعیت واردات برنج از مردادماه تا آبان‌ماه قید شده است، اما وزارت جهادکشاورزی و ستاد تنظیم بازار می‌توانند این ممنوعیت را در یک سال حذف کرده یا کاهش دهند. برای مثال با توجه به تجربیات تلخ سال ۱۴۰۰، سال گذشته ممنوعیت فصلی واردات برنج لغو شد، اما این ممنوعیت نتوانست از رشد قیمت برنج در بازار جلوگیری نماید.

به‌طوری‌که با ممنوعیت واردات، قیمت برنج داخلی با وارداتی اختلاف معنی‌داری یافته و موجب شد تا برای سال 1401 شاهد دپو برنج در انبارها باشیم. روند افزایش قیمت برنج در دو سال گذشته موجب شده است که شاهد کمرنگ شدن حضور برنج ایرانی در سفره‌های کشور باشیم، اما خبر اعلام شده از سوی دولت‌های روسیه و هند مبنی بر ممنوعیت صادرات برنج این گمانه را به وجود آورده که بازار جهانی در آستانه افزایش قیمت برنج قرار دارد.

منبع: rt.com

آخرین اخبار اقتصادی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array