به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، داستان اصلی G7 مربوط به پنجاه سال پیش است، زمانی که روسای دولت‌های بریتانیا، آلمان غربی، فرانسه و ایالات متحده به طور غیررسمی در کتابخانه کاخ سفید گرد هم آمدند تا درباره وضعیت پولی بین‌المللی صحبت کنند.

این گروه به‌عنوان کشورهای صنعتی که از مزایای رونق بهره‌وری پس از جنگ بهره‌مند می‌شدند، به سرعت گسترش یافت و ژاپن، ایتالیا و کانادا به آن اضافه شد تا بلوکی از بزرگترین اقتصادهای غیرکمونیستی در آن زمان ایجاد شود. تولید اقتصادی گروه جی 7 «G7» از نظر تاریخی حدود 40 درصد تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌داد.

با این حال ظهور گروه اقتصادی جدیدی به نام بریکس «BRICS» که متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است، در حال ایجاد نظم اقتصاد جهانی است.

ما از آمارهای صندوق بین‌المللی پول (IMF) استفاده کردیم و درصد سهم اعضای G7 و BRICS را در اقتصاد جهانی مشخص کردیم. این تحقیق به طور خاص از تولید ناخالص داخلی (GDP) برای برابری قدرت خرید (PPP) با استفاده از دلار بین‌المللی استفاده کرده است.

مقایسه بریکس (BRICS) در مقابل جی 7 (G7)

اصطلاح BRICS را اولین بار اقتصاددانان گلدمن ساکس در سال 2001 استفاده کردند و به معنی شناسایی چهار اقتصاد با رشد سریع در مراحل مشابه توسعه‌ای مورد استفاده قرار گرفت. در سال 2009 بود که رهبران بریکس با یکدیگر ملاقات و روابط خود را رسمی کردند و بعداً در سال 2010 از آفریقای جنوبی برای پیوستن به گروه بریکس دعوت کردند.

در حالی که در ابتدا این کشورها برای ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری با یکدیگر متحد شده بودند، در دهه گذشته، BRICS به رقیب اقتصادی G7 تبدیل شده است. برخی از تعاملات و ابتکارات آنها شامل ایجاد یک بانک جهانی جایگزین، با گفتگو برای یک سیستم پرداخت و ارز ذخیره جدید است. یکی از عوامل موثر در رشد بریکس رشد اقتصادی چین و هند است.

تولید ناخالص داخلی جی7 و بریکس

پس از یک دوره صنعتی شدن سریع در دهه‌های 1980 و 1990، صادرات چین پس از پیوستن به سازمان تجارت جهانی در سال 2001 افزایش قابل توجهی یافت. این امر به چین کمک کرد تا در سال 2010 به دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود.

رشد اقتصادی هند به اندازه چین سریع نبوده است، اما تا سال 2022، این کشور با تولید ناخالص داخلی (PPP) 12 تریلیون دلار در رتبه سوم قرار گرفت. این دو کشور براساس PPP و با هم تقریباً یک چهارم اقتصاد جهانی 164 تریلیون دلاری را تشکیل می‌دهند.

طبق آمارهای صندوق بین‌المللی پول و با مقایسه تولید ناخالص داخلی تعدیل‌شده PPP، کشورهای بریکس در سال 2023 با تولید ناخالص داخلی 56 تریلیون دلار و در مقایسه با جی 7 (52 تریلیون دلار) بخش بزرگتر اقتصاد جهان را تشکیل خواهند داد.

جی7 (G7) در برابر بریکس (BRICS)

چین و هند در مرحله‌ای از توسعه اقتصادی هستند که اکثر کشورهای جی 7 قبلاً در سه دهه پس از جنگ جهانی دوم از آن برخوردار بودند و با افزایش بهره‌وری، دستمزدها و مصرف مشخص شده است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که کشورهای بریکس تا سال 2028 یک سوم اقتصاد جهانی را تشکیل دهند.

پیامدهای ژئوپلیتیکی ظهور اقتصادی بریکس

قدرت فزاینده بریکس به کشورهای عضو قدرت مالی می‌دهد تا از یکدیگر حمایت کنند. این موضوع پس از حمله روسیه به اوکراین در سال 2022، زمانی که چین و هند از محکوم کردن جنگ در سازمان ملل خودداری کردند و به خرید نفت روسیه ادامه دادند، مورد توجه قرار گرفت.

همه اینها در حالی مطرح می‌شود که گروه کشورهای توسعه یافته (جی 7) هنوز هم تأثیر بی‌نظیری در صحنه جهانی دارند. به طور اسمی G7 هنوز سهم بیشتری از اقتصاد جهانی (46 تریلیون دلار) نسبت به BRICS (27.7 تریلیون دلار) در اختیار دارد. و از هماهنگی تحریم‌های روسیه گرفته تا ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین، G7 هنوز هم از نظر مالی و سیاسی دارای نفوذ قابل توجهی است.

در چند دهه آینده، با رقابت بلوک‌های بین‌المللی برای قدرت و به‌ویژه زمانی که چین و هند در کنار رشد جهانی همزمان با مسائل جمعیتی داخلی خود دست و پنجه نرم می‌کنند، نظم جهانی پیچیده‌تر و ظریف‌تر می‌شود.

منبع: visualcapitalist

آخرین اخبار اقتصادی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array