به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «راشا تودی»، «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین مدعی شد، کشورهای اروپای شرقی که قصد دارند ممنوعیت فعلی واردات غلات از اوکراین را حفظ کنند، ارزش‌های اتحادیه اروپا را نقض می‌کنند. زلنسکی اعلام کرد که هرگونه تمدید این اقدام «غیرقابل قبول و آشکارا غیر اروپایی» خواهد بود. زلنسکی همچنین گفت: اتحادیه اروپا قادر است «عقلانی‌تر از بستن این یا آن مرز به درستی عمل کند.»

این ممنوعیت توسط کمیسیون اروپا در ماه می و تحت فشار لهستان، مجارستان، اسلواکی، رومانی و بلغارستان که به دنبال محافظت از کشاورزان محلی در برابر رقابت محصولات اوکراینی بودند، اعمال شد. زلنسکی در یک سخنرانی ویدیویی از بروکسل خواست تا اجازه دهد این محدودیت در 15 سپتامبر 2023 منقضی شود.

اتحادیه اروپا در ابتدا تعرفه‌ها و سهمیه‌های صادراتی اوکراین را به منظور حمایت از این کشور در درگیری مسلحانه با روسیه لغو کرد. با این حال، مواد غذایی ارزان‌تر سیل بازار مشترک کشورهای حوزه اروپای شرقی را فرا گرفت، قیمت‌ها را کاهش داد و باعث اعتراضات گسترده کشاورزان در اروپای شرقی شد. این پنج کشور قبل از اینکه بروکسل خواسته‌های آنها برای ممنوعیت را بپذیرد، محدودیت‌های یک جانبه اعمال کردند.
کمپین برقراری این محدودیت‌ها، با فروپاشی توافق غلات دریای سیاه در اوایل ماه جاری، طرحی که به کی‌یف اجازه می‌داد غلات خود را با کشتی‌های تجاری صادر کند، تقویت شد.

روسیه یک سال پس از امضای این توافقنامه با این ادعا که این توافق به تعهدات بشردوستانه خود عمل نکرده است، از توافق خارج شد. مقامات روسی همچنین خاطرنشان کردند که برخلاف آنچه سازمان ملل متحد، یکی از میانجی‌های توافق، به مسکو وعده داده بود، تحریم‌های اقتصادی اعمال شده بر صادرات مواد غذایی و کود روسیه لغو نشد.

هفته گذشته، «دنیس شمیگال» نخست وزیر اوکراین، در انتقاد از موضع لهستان در قبال محدودیت‌های واردات غله اوکراین که مورد حمایت اتحادیه اروپا نیز هست، به پایان توافق اشاره کرد. او در توییتر عنوان کرد که این موضع «غیر دوستانه و پوپولیستی» بوده و «به شدت بر امنیت غذایی جهانی و اقتصاد اوکراین تأثیر می‌گذارد».

در این راستا «پاول یابلونسکی» وزیر امور خارجه لهستان، این انتقاد را رد کرد و اظهار داشت که کشورش به اوکراین کمک زیادی می‌کند. او افزود که با این حال، ورشو بر اساس منافع خود عمل می‌کند.

اوکراین بخشی از اتحادیه اروپا نیست، اما ادعا می‌کند که ارزش‌های این اتحادیه را به اشتراک می‌گذارد. زلنسکی این اظهارات را پس از نشست دولت درباره تجارت کشاورزی بیان کرد.

آخرین اخبار اقتصادی

منبع: rt.com

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array