به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، پس از اینکه خبر سقوط بانک سیلیکون ولی (یا به اختصار اس وی بی SVB) موجی از تردید و عدم قطعیت را در بازارها ایجاد کرد و منجر به دیپگ شدن یواس‌دی کوین (USDC) از دلار آمریکا شد، استیبل کوین بومی استخر سوآپ کرو فایننس (Curve Finance) با 7 میلیارد دلار حجم معاملات 24 ساعته، رکورد تاریخی بی‌سایقه‌ای را به ثبت رساند.

تأثیر دیپگ شدن USDC در بازار

گفتنی است که کرو فایننس (Curve Finance) از استخرهای نقدینگی برای استیبل کوین‌های اصلی مثل یو‌اس‌دی‌سی (USDC)، تتر(USDT)، فراکس (FRAX)، دای (DAI) و ترو یواس‌دی (TUSD) پشتیبانی می‌کند. ترس، تردید و عدم اطمینان (FUD) گسترده‌ای که طی ساعات گذشته سراسر بازار ارزهای رمزپایه را فراگرفته است، با ایجاد فشار فروش USDC، منجر به نامتعادل شدن وضعیت استخرها در پلتفرم دیفای شد که به نوبه خود، کاهش قیمت این استیبل کوین به زیر 1 دلار را در پی داشت.

لازم به ذکر است که یو‌اس‌دی‌سی (USDC) با ارزش بازاری بالغ بر 42 میلیارد دلار تا روز 31 ژانویه (11 بهمن)، دومین استیبل کوین بزرگ به شمار رفته و به عنوان وثیقه در بسیاری از اکوسیستم‌های استیبل کوین عمل می‌کند. شدت این فاجعه به حدی بود که خیلی فوری بر سایر استیبل کوین‌ها مانند دای (DAI) از پلتفرم میکردائو (MakerDAO) تأثیر گذاشته و افت 5 درصدی قیمت را برای آن به دنبال داشته است.

USDC

میکردائو (MakerDAO) برای جلوگیری از افزایش افسارگسیخته فشار فروش، روز گذشته یک “پروپوزال اجرایی اضطراری را برای به حداقل رساندن خطراتی که این پروتکل را تهدید می‌کنند” ارائه کرد که به دنبال اعمال محدودیت‌هایی برای ضرب استیبل کوین دای (DAI) با استفاده از USDC بود. میکردائو (MakerDAO) با در اختیار داشتن بیش از 3.1 میلیارد USDC (با ارزش 2.85 میلیارد دلار) در ذخایر وثیقه دای (DAI)، یکی از بزرگترین هولدرهای این استیبل کوین به شمار می‌رود.

بنابر گزارش اخیر کوین تلگراف، در جریان اتفاقات اخیر، نهنگ‌های رمزارزی متحمل خسارات شدیدی شده‌اند و آنگونه که به نظر می‌رسد، برای حفظ سرمایه خود، از این دارایی‌ها گریزان شده‌اند.

کمپانی سیرکل (Circle)، ناشر استیبل کوین USDC، روز 11 مارس (20 اسفند) اعلام کرد که 3.3 میلیارد دلار از ذخایر 40 میلیارد دلاری آن در بانک سیلیکون ولی که روز قبل توسط وزارت حفاظت مالی و نوآوری کالیفرنیا تعطیل شده بود، مسدود شده است. گفتنی است که این رگولاتور، برای محافظت از سپرده‌های بیمه شده، شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) را به عنوان گیرنده منصوب کرد. روز 10 مارس (19 اسفند) سیرکل در توییتر خود نوشت:

«بانک سیلیکون ولی یکی از شش شریک بانکی سیرکل است که برای مدیریت 25 درصد از ذخایر USDC به صورت نقدی به ما کمک می‌کنند. در حالی که منتظر هستیم در مورد تأثیر انتخاب FDIC  به عنوان دریافت کننده SVB شفافیت‌سازی شود، سیرکل و USDC به طور عادی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.»

دِیو وایزبرگر (Dave Weisberger)، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل پلتفرم تجارت الگوریتمی کوین روتز (CoinRoutes)، در گفتگوی خود با کوین تلگراف گفت که “زمینه برای یک رویداد گسترده‌تر فراهم است” و این “جرقه ممکن است خیلی زود اتفاق بیفتد” و بسیاری از استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناوری را در معرض خطر قرار دهد. این شرکت‌ها بخش مهمی از “رشد پایدار اقتصاد آمریکا” را می‌سازند.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبعcointelegraph

 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array