به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، «سرگی ورشینین» معاون وزیر خارجه روسیه، گفت: اگر بانک کشاورزی این کشور به نام «روسلخوز بانک» به سوئیفت متصل شود، امکان بازگشت روسیه به توافق صادرات غلات با اوکراین فراهم می‌شود.

به گزارش رسانه‌های اروپایی، اتحادیه اروپا در حال بررسی اتصال مجدد زیر مجموعه بانک کشاورزی روسیه به سوئیفت است تا بتواند توافق صادرات غلات را نجات دهد.

ورشینین، می‌گوید فعالیت زیر مجموعه بانک کشاورزی روسیه در لوکزامبورگ از ماه اکتبر متوقف می‌شود و ایجاد یک ساختار بانکی جدید برای متصل شدن به سوئیفت هم نیازمند سرمایه‌گذاری زیاد است و هم زمان‌بر خواهد بود. وی تأکید کرد در حالی که بانک‌های روسی تحریم شده‌اند، امکان ایجاد زیر مجموعه جدید برای اتصال وجود ندارد. ما فقط خواستار اتصال بانک مذکور به سوئیفت بدون محدودیت هستیم و در این صورت می‌توانیم دوباره به توافق صادرات غلات بازگردیم.

در سایه تحریم‌های غرب علیه روسیه، دسترسی چندین بانک روسی از جمله همین بانک کشاورزی به سوئیفت قطع شده است. اتصال مجدد به سوئیفت برای تسهیل مبادلات غلات و کود از جمله خواسته‌های مسکو جهت تمدید قرارداد پوشش صادرات کشاورزی اوکراین و روسیه بوده است.

پیشتر رویترز گزارش داده بود که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پیشنهاد داده است که مسکو با تمدید قرارداد غلات در ازای دسترسی جزئی به سوئیفت موافقت کند. گوترش به مسکو پیشنهاد کرده است که این توافق را برای چند ماه تمدید کند تا بروکسل زمان داشته باشد «Rosselkhozbank» را به سیستم پرداخت متصل کند.

معاون وزیر خارجه روسیه، همچنین گفت: «روسیه موضع خود را کاملاً واضح بیان کرده است و می‌خواهد «نه وعده‌ها، بلکه نتایج» را ببیند. در این صورت مسکو می‌تواند تلاش‌های مشترک برای عرضه غلات به بازار جهانی را از سر بگیرد.»

این دیپلمات ارشد درباره گزارش‌های نرخ بیمه‌ کشتی‌های روسی، استدلال کرد که «همه بنادر فدراسیون روسیه به عنوان منطقه نظامی اعلام شده‌اند» که به معنای «افزایش خودکار نرخ‌های بیمه تا سطحی است که در واقع برای هرگونه معامله ممنوع است».

روسیه روز دوشنبه از توافق غلات دریای سیاه خارج شد و شکایت کرد که ایالات متحده به وعده‌های خود مبنی بر لغو برخی از محدودیت های اعمال شده در پی عملیات نظامی خود در اوکراین، از جمله اتصال مجدد بانک‌های روسیه به سوئیفت، راه‌اندازی مجدد خطوط لوله آمونیاک، اجازه واردات ماشین آلات و قطعات کشاورزی و غیره عمل نکرده است.

با این حال، مسکو تضمین داده است که صادرات محصولات کشاورزی روسیه به کشورهایی که با وجود لغو قرارداد غلات به این محصولات نیاز دارند، ادامه خواهد یافت.

منبع: rt.com

آخرین اخبار اقتصادی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array