به گزارش ایران دکونومی و به نقل از بلومبرگ، بانک مرکزی هند و بانک مرکزی امارات متحده عربی دو یادداشت تفاهم امضا کردند تا  چارچوبی برای ترویج استفاده از ارزهای ملی در معاملات تجاری خود ایجاد کنند. همچنین دو کشور توافق کردند که برای ایجاد ارتباط بین سیستم‌های پرداخت و پیام‌رسانی خود همکاری داشته باشند. به نظر می‌رسد «نارندرا مودی» نخست وزیر هند، سعی دارد ارزش روپیه را در صحنه جهانی بالا ببرد.

بانک مرکزی هند در بیانیه‌ای اعلام کرد: بانک ذخایر هند و بانک مرکزی امارات متحده عربی در ابوظبی دو یادداشت تفاهم امضا کردند تا چارچوبی برای ترویج استفاده از روپیه هند و درهم امارات در نقل و انتقالات مالی فرامرزی و همکاری به منظور پیوند دادن سیستم‌های پرداخت و  پیام رسانی خود ایجاد کنند.

در این بیانیه آمده است: ایجاد سیستم تسویه با ارز محلی و دلارزدایی از روابط تجاری، صادرکنندگان و واردکنندگان را قادر می‌سازد تا مبادلات را با ارزهای محلی خود پرداخت کنند که این می‌تواند به نوبه خود امکان توسعه بازار ارزهای خارجی به روپیه هند و درهم امارات را فراهم نماید.

بانک هندی توضیح داد که این ساز و کار باعث افزایش سرمایه‌گذاری و نقل و انتقالات مالی بین دو کشور امارات و هند می‌شود و استفاده از ارزهای محلی هزینه‌های معاملات و زمان تسویه آن از جمله حواله‌های ارسالی از ساکنان هند در امارات را بهبود می‌بخشد.

دلارزدایی

«نارندرا مودی» نخست وزیر هند نیز در اظهاراتی که خبرگزاری آسیان نیوز هند منتشر کرد، گفت: ما در حال اتخاذ ابتکارات جدیدی برای تقویت شراکت خود هستیم. توافق صورت گرفته در مورد انجام معاملات تجاری به ارزهای دو کشور نشان دهنده همکاری قوی اقتصادی و اعتماد بین کشورهای ما است. در حال حاضر هند پول نفت امارات را به دلار پرداخت می‌کند، به نظر می‌رسد دلارزدایی از این روابط می‌تواند تا حد زیادی به بالا رفتن ارزش ارز محلی دو کشور کمک کند.

بانک مرکزی هند سال گذشته چارچوبی را برای انجام معاملات تجاری بین‌المللی به روپیه اعلام کرده بود.

از سوی دیگر نارندرا مودی روز شنبه (24 تیر) در یک سفر رسمی وارد امارات شد و با «شیخ محمد بن زاید آل نهیان» حاکم امارات در رابطه با روابط دوجانبه میان دو کشور گفت‌وگو کرد. حجم تجارت دوجانبه هند و امارات طی ۱۰ سال بالغ بر ۱.۴۱ تریلیون درهم بوده است.

منبع: bloomberg

آخرین اخبار اقتصادی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array