به گزارش ایران دکونومی، پس از ایجاد فضاهای کار اشتراکی و پدید آمدن مفهوم فریلنسری در یک دهه گذشته، بسیاری از میزها در فضاهای کار اشتراکی به فریلنسرها اختصاص یافتند.

فریلنسر فردی است که به صورت مستقل کار می‌کند و با قبول پروژه‌های مختلف، کسب درآمد می‌کند. این مفهوم هم با توسعه اکوسیستم استارتاپی در کشور پدید آمد، در واقع این افراد توانستند، کمک بسیار زیادی به رشد استارتاپ‌ها برسانند. استارتاپ‌ها در ابتدای فعالیت خود، امکان جذب هم‌بنیانگذار متخصص در همه حوزه‌های کسب‌وکاری نداشتند و از طرفی امکان استخدام همه نیروها را هم نداشتند. این بود که در بسیاری از حوزه‌های کاری خود مثل سئو، دیجیتال مارکتینگ، گرافیک و… از فریلنسرها و به صورت برون‌سپاری استفاده کردند. کم کم این نوع کار گسترش پیدا کرد و دیگر شرکت‌ها هم پروژه‌های خود را به فریلنسرها برون سپاری کردند.

چالش‌های فریلنسرها

در کنار همه مزایایی که فریلنسرها، هم در کار خود و هم برای کسب‌وکارها داشتند، مشکلاتی هم وجود داشت. مثلاً هیچ نوع قانونی در خصوص این نوع کار وجود نداشت و مسئله بیمه شدن مطرح بود. از طرفی، پروژه گرفتن برای این افراد، کاری دشوار تلقی می‌شد، مگر آن‌هایی که در حوزه تخصصی خود برندسازی کرده بودند. برای حل اولین چالش، شبکه نوآوری تینت، بیمه‌هایی را برای فریلنسرها ارائه داد و در چالش دوم نیز، سایت‌های مختلفی (به صورت استارتاپی) مثل کارلنسر و پونیشا به وجود آمدند تا پروژه کارفرمایان را به دست فریلنسرها برسانند.

حمایت از فریلنسرها

مهدی عظیمیان، مدیر توسعه شعب پارک فناوری پردیس، در نمایشگاه الکامپ امسال، از برنامه‌های جدید توسعه پارک که برای فریلنسرها انجام خواهد شد، خبر داد. وی گفت: برنامه‌ای داریم در راستای هویت‌بخشی به فریلنسرها. این برنامه را به جای خوبی رساندیم و احتمالاً با کارخانه نوآوری آزادی و های‌وی آن را شروع کنیم و به سایر فضاها هم آن را بست دهیم. ما درک می‌کنیم که فریلنسرها با توانایی بالایی که دارند هنوز به هویت شناخته شده‌ای در کشور نرسیده‌اند و هنوز سازمانی به نیازهایشان رسیدگی نمی‌کند و ما به دنبال حل این چالش هستیم.

لینک خبر کامل

یکی از فریلنسرها که کار گرافیک انجام می‌دهد، در خصوص وضعیت کاری خود به ایران دکونومی گفت: اگرچه نداشتن ساعت کاری مشخص، یک مزیت محسوب می‌شود، اما گاهی پروژه‌ها آنقدر سنگین است که بیش از یک کارمند و حتی ۱۲ساعت در شبانه روز کار می‌کنیم. اما این وضعیت همیشگی نیست، گاهی پروژه‌های زیادی می‌گیریم و گاهی هیچ پروژه‌ای نداریم. به صورت کلی می‌توان گفت مدل فریلنسری، کاملاً پرریسک محسوب می‌شود.

یکی دیگر از فریلنسرها که کار سئو انجام می‌دهد نیز گفت: مشکل بزرگی که در این نوع کار وجود دارد، بحث پرداخت‌هاست. کارفرمایان اغلب خیلی دیر تسویه می‌کنند، خیلی چانه می‌زنند و یا با ایراد گرفتن از پروژه مبلغ کمتری واریز می‌کنند. برنامه‌ریزی مالی اغلب برای فریلنسرها مشکل است. همچنین ایراداتی از ما می‌گیرند که تخصصی در آن ندارند، در واقع ما به جای یک مدیر به تعداد پروژه‌هامان مدیر داریم.

نکته جالبی که در مورد فریلنسری در ایران وجود دارد این است که خیلی از افراد به عنوان کارآفرین وارد اکوسیستم استارتاپی شدند و شکست خوردند، از طرفی برای آن‌ها بازگشت به کارمندی بسیار سخت بود. با ارتباطاتی که داشتند سعی کرد پروژه بگیرند و به فریلنسر تبدیل شدند. ابتدای کار فریلنسری قطعاً برای افراد سخت شروع خواهد شد به همین دلیل برخی از آن‌ها هم در کنار کارمندی، فریلنسر می‌شوند.

در حال حاضر، در حوزه‌هایی مثل گرافیک، برنامه‌نویسی، دیجیتال مارکتینگ، محتوا، شبکه، طراحی رابط و تجربه کاربری، روابط عمومی، منابع انسانی، عکاسی، فیلمبرداری، تدوین و… خدمات فریلنسری ارائه می‌شود. برخی نیز فریلنسر شدن را توصیه نمی‌کنند، چرا که با دنیای امن کارمندی فاصله زیادی دارد و البته به پرچالشی کارآفرینی نیز نیست.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array